HPB i EBRD: U Hrvatskoj rast ženskog poduzetništva, ali još slabo u odnosu na potencijale i EU

ebrd

U Hrvatskoj je u zadnjih par godina primjetan rast ženskog poduzetništva, koje u ukupnom broju malih i srednjih tvrtki čini oko 25 posto, no potencijal je puno veći i očekuje se daljnji rast pogotovo s obzirom da ga sve više podržavaju i financijske institucije samostalno i u suradnji s EBRD-om, istaknuto je u četvrtak na konferenciji o ženskom poduzetništvu.

Ta je konferencija u organizaciji Hrvatske poštanske banke (HPB) i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) okupila više od stog poduzetnica iz različitih segmenta, koje je na početku pozdravio predsjednik Uprave HPB-a Tomislav Vuić poručivši da su takve konferencije potrebne za bolje povezivanje i financiranje poduzetničkih projekata.

Izvršna direktorica HPB-ovog Sektora poslovanja s malim i srednjim poduzećima Antonija Zorić istaknula je da je HPB prepoznao potencijal ženskog poduzetništva te da kreiraju razne programe za financiranje malog i srednjeg poduzetništva, poput projekata koji stvaraju dodanu vrijednost, otvaraju radna mjesta i potiču izvrsnost i poduzetničku odvažnost.

“HPB podupire i žene i muškarce u poduzetništvu, a s EBRD-om ima i suradnju odnosno ugovoren financijski paket od prošle godine u sklopu kojeg financiramo i poduzetnice te imamo i posebnu kreditnu liniju za njih. Linije su povoljne s kamatnom stopom koje variraju i ovise o poslovanju, a one koje nemaju instrumente osiguranja savjetujemo da se obrate agenciji HAMAG BICRO-u i tako si osiguraju jeftine izvore financiranja”, poručila je Zorić.

Dodala je da je teško napraviti statistiku i strukturu kredita koji su za žene a koji ne, jer su i vlasništvo i upravljanje u tvrtkama često mješovita, ali se primjećuje da je tu sve više žena u zadnjih dvije godine pa su tako sve više i nositeljice kredita.

Direktorica EBRD-a za Hrvatsku, Sloveniju, Mađarsku i Slovačku Vedrana Kašić Jelušić naglasila je da EBRD za poduzetnice u Hrvatskoj već nekoliko godina ima aktivan program, koji uključuje i financiranje i savjetovanje, koje je često i presudno za pokretanje projekata, jer se često događa da su u manjim tvrtkama koje nemaju dovoljno kapaciteta za ojačati poslovanje.

“Najnovija istraživanja ženskog poduzetništva u Hrvatskoj pokazuju da posao obično pokreću u dobi između 35 i 44 godine, da od 100 nezaposlenih osoba 15 žena pokreće posao i samo 5 muškaraca. Više od 80 posto tvrtki koje su u našem programu i vode ih žene su povećale prihode, oko 60 posto ih je povećalo zaposlenost, produktivnost i izvoz”, naglasila je Kašić Jelušić, iznoseći i podatke da se u EBRD-ov program do sada uključilo više od 250 poduzetnica, od kojih je 120 u ženskom vlasništvu, a 21 poduzetnicu mentoriraju.

Program EBRD-a za žensko poduzetništvo prisutan je u 17 zemalja gdje je u to uključeno oko 35 tisuća malih i srednjih tvrtki, čiji broj i dalje raste, a ukupna vrijednost tog programa je oko 400 milijuna eura. Više od 70 posto tih tvrtki je povećalo svoje prihode, rekla je Kašić Jelušić.

Ne iznoseći podatke o sredstvima koje za to izdvajaju u Hrvatskoj, naglasila je da je potencijal još iznimno velik, ali treba osigurati jaču infrastrukturu.

“U odnosu na zemlje EU-a, u Hrvatskoj je to još slabo, još dominiraju muškarci te na jedan poduzetnički pothvat žena dolazi 2,2 posto više muških projekata, dok je u EU taj prosjek niži, na 1,8 posto”, navela je Kašić Jelušić, ističući kako je poticanje žena za biznis iznimno važno za svako društvo.

Poručila je i da žensko poduzetništvo nije samo pitanje pravičnosti i jednakosti nego i ekonomsko, jer je dokazano da poticanje i jačanje ženskog poduzetništva pridonosi i jačanju uspjeha ukupnog gospodarstva. No, u Hrvatskoj još uvijek nema dovoljno suradnje privatnog sektora po tom pitanju sa sveučilišnim i istraživačkim institucijama i na tome bi trebalo više raditi, istaknula je.

O poduzetništvu u umjetnosti govorila je Martina Tomčić, koja je naglasila da za svoj posao vokalne edukacije i škole nikada nije koristila neke kreditne linije, jer je to bankama često nešto neizvjesno i ne očekuju neku veliku profitabilnost. Stoga je, ističe, važno da se osobe koje pokreću takve poslove okrenu svojoj izvrsnosti i kreiranju i štićenja vlastitog brenda koji onda može polučiti grananje poslovanja u više segmenata i umrežavanje s drugima.

“Umjetnici i sami sebe teško doživljavaju kao poduzetnike, iako mnogi od njih to baš jesu, neki i niz godina. Bilo bi jako važno da se u društvu osvijesti da se umjetničko privređivanje razlikuje od čisto ekonomskog i po tome što donosi edukaciju djeci, mladima i odraslima”, poručila je Tomčić.

Primjer iz prakse u radu s brodogradnjom iznijela je direktorica tvrtke Mardesigne Ranka Vukasović Botica, koja je naglasila da bi i u segmentu brodogradnje trebalo više žene ‘gurati’ u prvi plan jer i tu imaju puno za reći te bi bilo dobro da se u Hrvatskoj i to konačno shvati. (H)

Pročitajte još vijesti!

zalac

Uz novu mobilnu aplikaciju brže i jednostavnije do informacija o EU natječajima

Kako bi korisnicima EU sredstava omogućilo brži i jednostavniji pristup informacijama iz svijeta EU fondova, Ministarstvo regionalnoga razvoja i

Read More...
burza

Poslovni rezultati kompanija potaknuli rast svjetskih burzi

Na svjetskim su burzama cijene dionica prošloga tjedna porasle jer su ulagače ohrabrili dobri kvartalni poslovni rezultati kompanija, dok

Read More...
nedjelja

Osnovan „Hrvatski savez za nedjelju“

Sindikat trgovine Hrvatske (STH) je dana 19.4.2018. u Hrvatskom katoličkom sveučilištu u Zagrebu sklopio Ugovor o osnivanju udruge „Hrvatski

Read More...

Komentiraj:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Skoči do alatne trake