Održana on-line konferencija Poslovanje u doba korone

In Konferencije / savjetovanja
osijek

Osvrt na on-line konferenciju Međunarodnog centra za poduzetničke studije (ICES), Centra za politiku razvoja malih i srednjih poduzeća i poduzetništva (CEPOR) i Ekonomskog fakulteta u Osijeku (EFOS).

Pandemija virusa COVID-19 nametnula nam je svima brojna pitanja i nedoumice, posebice kada je budućnost u pitanju. Kako krizu koja nam slijedi, upozoravaju svi ekonomski analitičari, nipošto nije dobro uspoređivati s onom prošlom (premda će nam rezultat biti isti – nezaposlenost, problemi sa solventnošću i likvidnošću), dobro je „recept“ potražiti u okruženju, među onima koji su poduzeli prve korake i donijeli strateške odluke.

Ova je konferencija bila ponajprije namijenjena vlasnicima malih i srednjih poduzeća, no velik je interes izazvala i u korporativnom svijetu i među studentima, koji su imali prilike čuti izazove i probleme na koji su naišli poduzetnici iz okruženja.

Konferenciju je otvorio ekonomski analitičar Velimir Šonje, vlasnik poslovnog subjekta Arhivanalitika d.o.o. koji je s makroekonomskog aspekta uveo slušatelje u „koronaekonomiku“, kako on sam naziva razdoblje poslovanja tijekom i nakon pandemije. Šonje naglašava kako je ova kriza nastala izvan ekonomskog sustava, ne znamo koliko će trajati i nemamo nikakvih modela u kojima možemo potražiti eventualna rješenja. U ovom trenutku, prema njegovim riječima, države srednje Europe „stoje“ bolje u odnosu na „staru“ Europu. Nekoliko je razloga tome, počevši od hipoteze kako su zemlje srednje Europe imale više vremena za pripremu na pandemiju (virus se prvo pojavio u tzv. „staroj“ Europi) i manja je gustoća stanovnika. Sve su to elementi koji su pomogli nacionalnim stožerima civilne zaštite za pravovremen (što se u ovom trenutku čini najvažnijim korakom) odgovor na opasnost od nekontrolirane pandemije. To nam, nažalost, pomaže kratkoročno. Dugoročno gledajući, imat ćemo problema s nezaposlenošću i padom bruto domaćeg proizvoda za 10-tak %.

Vlasnici malih i srednjih poduzeća, također su se po prvi put u životu susreli s ovakvom krizom i ovakvim izazovima. Maja Diklić Dačić, vlasnica Eccentric studija za dijagnostiku, terapiju i trening iz Osijeka zatvorila je svoj studio i prije no što je Nacionalni stožer civilne zaštite izdao mjere zabrane rada. U razmišljanjima što i kako dalje vodila se ponajprije dobrobiti svojih korisnika, ponajprije onih najugroženijih (umirovljenici, trudnice, osobe koje se oporavljaju nakon operativnih zahvata). Premda su prihodi opali za 70%, ipak su dio svojih korisnika (njih 30%) vratili kroz ponudu vježbi putem alata za rad na daljinu. Premda nije lako, Maja navodi kako su se tijekom krize poslovni procesi u ovoj djelatnosti ubrzali, a nakon krize i popuštanja mjera razmišljaju i nastavku ovakvog načina rada za jedan dio korisnika.

Goran Đanić, vlasnik obrta Đanić koji se bavi proizvodnjom šljivovice, voćnih likera i rakija uzdao se, kao i uvijek do sada, u dobru turističku sezonu za koju je sve bilo spremno. No, nakon pada prihoda od 90%, trebalo je brzo djelovati i pronaći način kako preživjeti ovo vrijeme. Odlučio su se na redestilaciju svojih gotovih proizvoda i proizvodnju dezinfekcijskih sredstava čija je potražnja iznimno velika. Tako je nastao novi proizvod – „Virus Stop“, koji nije bio dio plana proizvodnje u ovoj poslovnoj godini. Kroz proizvodnju i prodaju ovog proizvoda uspjeli su vratiti i dio svojih prihoda, te zadržati (uz mjere Hrvatskog zavoda za zapošljavanje) 14 svojih djelatnika.

Ferivi Co. Osijek, bilježi porast prodaje putem web shopa za 10-tak %. Ferdo Kraljević iz Ferivi-ja navodi kako nikoga nisu otpustili zahvaljujući državnim potporama, ali i korištenju rezervi poslovnog subjekta. U ovim trenucima, naglašava kako je iznimno važno donositi strateške odluke. Pregovori s dobavljačima, ali i zakupcima (većina maloprodajnih mjesta se nalazi unutar trgovačkih centara) omogućili su kreiranje novog, tzv. „kriznog plana“, koji konstantno revidiraju i usklađuju sa situacijom na tržištu. Premda se investicija u web shop pokazala u ovom trenutku ispravnom, naše tržište, gdje se još uvijek najveći dio plaća pouzećem, čini ovaj način prodaje skupljim i rizičnijim.

Ivan Matejašić, suvlasnik poslovnog subjekta SPIN Informatika iz Osijeka je također zadržao sve svoje zaposlenike, a svi rade od kuće. Za nastavak poslovanja ključni su ljudi, odnosno timovi, te znanja koja imaju. To smatra ključnim elementima za prevladavanje krize. U prilog njegovim razmišljanjima idu i istraživanja koja su rađena na velikim poduzećima u Sjedinjenim Američkim Državama tijekom krize 2009. godine. Oni poslovni subjekti koji su zadržali svoje zaposlenike i nastavili ulagati u istraživanje i razvoj, brže su se i lakše izvukli iz krize.

Predstavnica ENA grupe iz Vukovara, Sabina Škrtić, opisala je mjere koje su poduzeli kako si umanjili utjecaj krize na njihovo poslovanje. Ključnim za uspjeh, smatra blisku suradnju s Nacionalnim stožerom za civilnu zaštitu (jer je u njihovoj grupaciji i cargo željeznički prijevoz koji nije mogao prestati s radom), redovitu komunikaciju sa zaposlenicima, prilično plitku organizacijsku strukturu same grupacije i vještine upravljanja promjenama. Posljednji poduzetnik na ovoj konferenciji, kojemu je prihod pao 100%, dolazi iz sektora ugostiteljstva.

Gordan Šestić, vlasnik poslovnog subjekta Intuit d.o.o., koji poslovanje odvija na dvije lokacije – u Osijeku i Splitu, ništa od ponude vrijednosti svog poslovnog subjekta – ambijent, doživljaj, usluge, socijalni kontakti, ne može ponuditi putem alata za rad na daljinu. Objavama na društvenim mrežama, te streamingom iz svojih noćnih klubova, pokušava svoje kupce zadržati do trenutka popuštanja mjera i ponovnog otvaranja svog poslovnog subjekta.

Na ovoj on-line konferenciji, premda svatko kroz svoja iskustva, predstavljene su odluke koje su pomogle poslovnim subjektima lakše prebroditi prethodno vrijeme. Kao zaključak se nameće činjenica da poslovne subjekte čine ljudi, znanja, ali i kupci. Za održavanje poslovanja, osim solventnosti i likvidnosti, ključnim su se pokazali mreža kontakata, kreativnost, inovativnost, spremnost na promjene i donošenje ključnih odluka. U nadi kako ćemo ovu krizu iskoristiti za donošenje boljih odluka i prilagodbe postojećih ili stvaranje novih poslovnih modela, organizatori se nadaju kako su ovakve konferencije prvi koraci na tom putu.

Za sve one koji žele poslušati naknadno paneliste i zaključke konferencije, dostupna je na sljedećim poveznicama:
1. https://youtu.be/DhgGsDE0FA8
2. https://youtu.be/H3YCsXt_yRk

Izv.prof.dr.sc. Anamarija Delić

You may also read!

duhan

Hrvatski duhani nagradili najbolje proizvođače duhana iz berbe 2019.

Hrvatski duhani nagradili su najbolje proizvođače iz berbe 2019. i dodijelili Duhance za najveću proizvedenu količinu, najbolju kvalitetu i

Read More...
Pevex

Pevex proveo anketu među kupcima o zaštitnim mjerama protiv zaraze

Nakon što je ispitao zadovoljstvo kupaca zaštitnim mjerama od pandemije u njegovim trgovačkim centrima, prvi hrvatski trgovački lanac Pevex

Read More...
Ford

Novosti u ovlaštenoj Ford prodajno-servisnoj mreži u Hrvatskoj

U cilju unapređenja razine usluga za Ford kupce i korisnike usluga te optimizacije rada ovlaštene Ford mreže partnera u

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | Đina usluge d.o.o.