Otvoren Subway u Hrvatskoj

Vladimir Hanula

Najveći lanac restorana brze usluge na svijetu ponovno otvara vrata u Hrvatskoj. Prvi Subway otvoren je u Arena Centru u Zagrebu, čime i službeno započinje rad i razvoj lanca u Hrvatskoj.
U “food courtu” Arena Centra u Zagrebu otvoren je prvi restoran Subway u Hrvatskoj. Prostire se na 56 četvornih metara i nudi standardni Subway meni – sendviče, wraps, salate, juhe, kekse, kavu, bezalkoholna pića. Uz nekoliko vrsta peciva, svježe povrće, izbor mesa i sireva, kupci mogu birati između – tri milijarde kombinacija! Svaki se dan nudi i „specijalitet dana“ (Sub of The Day).

Subway je u proteklom periodu intenzivno radio na pripremi projekta te odabiru tima koji će pokrenuti i dalje nadgledati razvoj lanca u Hrvatskoj. Nakon internog procesa, u kojemu je sudjelovalo više Subway timova iz Europe, ta je misija dodijeljena timu iz Slovačke. Presudno je bilo iskustvo i rezultat Subwaya u Slovačkoj, ali i sličnost dviju zemalja, njihovih tržišta i jezika. Za Subway development agenta u Hrvatskoj izabran je Vladimir Hanula, koji je ujedno i prvi primatelj Subway franšize u Hrvatskoj. Osim što će voditi vlastiti lokal u Arena Centru, Hanula će biti zadužen i za razvoj čitavog Subway lanca na hrvatskom tržištu.

Vladimir Hanula je u SAD prošao obuku za development agenta, a potom dobio mogućnost otvoriti vlastiti Subway i krenuti u daljnje širenje lanca – pronaći nove partnere koji će kupiti franšizu te otvoriti Subway restorane diljem Hrvatske. Nepisano je pravilo kompanije da prvi restoran na novom tržištu otvara ili iskusan Subway menadžer ili development agent – svakako netko ko je radio unutar sustava i dobro zna kako on funkcionira, a s druge strane, spreman je investirati u vlastitu Subway franšizu. Takva je osoba značajna potpora svim budućim primateljima franšize, jer, osim prethodnog iskustva na drugim tržištima i dodatne obuke, ima i vlastito iskustvo s novog tržišta.

“Dobro znam kako funkcionira svaki proces u Subwayu i znam da Subway dobro radi gdje god otvori vrata, a naše odlično poslovanje u susjednim zemljama je veliko ohrabrenje i znak da je došlo vrijeme da Subway otvori vrata i u Hrvatskoj. To je ujedno i glavni razlog zašto sam odlučio preseliti u novu zemlju i naučiti novi jezik,” rekao je Vladimir Hanula, Subway development agent za Hrvatsku, te dodao: “Vjerujem da je moje iskustvo i spremnost da osobno pokrenem posao na novom tržištu dobra preporuka budućim primateljima Subway franšize.”

Hanula već osam mjeseci živi i radi u Zagrebu i intenzivno radi na pripremama za otvorenje prvog Subwaya. Do kolovoza prošle godine živio je u Bratislavi, gdje je radio u timu za razvoj Subwaya na slovačkom tržištu. Radeći kao konzultant u velikoj svjetskoj real-estate agenciji došao je u kontakt i počeo surađivati s Subwayem, a zbog odlične suradnje, brzo mu je ponuđeno da se pridruži slovačkom Subway timu. Osim što je oduvijek volio sendviče po kojima je ovaj američki lanac poznat, zaintrigirali su ga Subway sustav i filozofija kompanije, pa je odluka da pređe u Subway bila logična. U tri godine rada u slovačkom Subwayu, upoznao je sve procese u restoranu – od pravljenja sendviča do marketinga.

„Ako želite dobro upoznati brend i sustav kompanije, morate proći kroz sve njegove dijelove. Počeo sam raditi kao „sandwich artist“ – morao sam prvo naučiti kako se svaki sendvič pravi, kako bih kasnije postao „field consultant“. Bio sam odgovoran za komunikaciju sa svih sedam franšiznih restorana u Bratislavi, i svaki mjesec, pratio i provjeravao rad restorana – poštuju li se svi standardi i protokoli, kako se održava higijena, kakve rezultate postižu, analizirali kako se može poboljšati profit, usluga. Uz sve to, bio sam zadužen i za obuke zaposlenih, team buildinge i razne druge poslovne aktivnosti vezane za uspješan rad restorana,“ kaže Hanula i dodaje da je to dio standardne procedure te svakako jedan od razloga zašto je Subway „franšizni sustav koji funkcionira besprijekorno“, s više od 44.700 jedinica u 112 zemalja.

„U Zagrebu sam zamijetio određenu nevjericu – vjerujem kako je to djelomično i zbog „zatišja“ koje je uslijedilo po najavi povratka Subwaya, ali i prethodne povijesti američkog brenda u Hrvatskoj. Subway se na ovom tržištu pojavio 2006, i u to vrijeme, otvoreno je šest restorana. Kako Hrvatska tada nije bila u Europskoj uniji, cijene nabave namirnica, koje se u Subwayu moraju kupovati od certificiranih proizvođača, drastično su komplicirale logistiku i podizale cijenu krajnjeg proizvoda. Stoga je tadašnji primatelj franšize 2009. zatvorio sve restorane,“ objašnjava Hanula te dodaje: „Ulazak u EU trasirao je put za Subway. Na procesu povratka počeli smo raditi prije dvije godine – napravili smo detaljne analize, pripremili projekte, odabrali tim te zatražili i dobili sva odobrenja iz centrale kompanije. Međutim, nismo htjeli otvoriti restoran na bilo kakvoj lokaciji, već smo inzistirali na vrhunskoj lokaciji, koju smo naposljetku i pronašli. Ubuduće će taj proces biti znatno brži i učinkovitiji, a uz naše iskustvo, po odabiru lokacije, primatelju franšize za sve ostalo – pregovore, obuku, opremanje restorana– ne treba više od dva mjeseca do otvorenja.“

Subway u Zagrebu početak je razvoja brenda u Hrvatskoj, a kompanija planira otvoriti 20 Subway restorana u Hrvatskoj. Kao agent za razvoj, Hanula je već organizirao nekoliko informativnih seminara koje su mogli pohađati zainteresirani za Subway. U ovom trenutku već je nekoliko ozbiljnih kandidata, kaže Hanula.

Idealni kandidati za Subway franšizu u Hrvatskoj su i korporacije i individualci. „Korporativni franšizoprimac je, recimo, lanac benzinskih crpki ili supermarketa. To su tvrtke koje imaju više lokala, postaja, supermarketa ili promet veći od 10 milijuna eura i žele otvoriti više restorana. Kad, pak, govorimo o individualnim primateljima franšize, svi su dobrodošli, ali, po našem iskustvu, najbolji franšizoprimci su oni “koji namjeravaju živjeti od Subwaya”. Oni koji ne ulaze u ovaj posao samo kao investitori, već koji će u tom restoranu i sami raditi, možda i sa svojom obitelji, i kojima će to biti osnovni izvor prihoda,“ napominje Hanula.

Prva obveza primatelja franšize pronaći je dobru lokaciju za restoran, u čemu može računati na podršku Subwaya. Standardno, preporučuju se lokacije s velikim prometom u centru grada ili trgovačkim centrima, ali budući partneri mogu razmišljati i „izvan okvira“. Naime, 60% svih lokacija za Subway restorane spada u tzv. netradicionalne lokacije – to su mjesta uz autoceste, benzinske crpke, bolnice, ali i casina, akvaparkovi, a primjer „različitijeg“ odabira lokacije – ilustracije radi – je primjer iz Amerike, gdje je Subway otvoren unutar baptističke crkve. Svaku lokaciju mora odobriti Subway, a postoji i opcija sezonskih lokacija – ljetnjih i zimskih. Postoje odlična iskustva iz regije s lokacijama koja rade samo u sezoni, a kroz nekoliko mjeseci sezone franšizoprimci zarade za cijelu godinu.

Po pitanju kvadrature lokala ne postoje posebni uvjeti. Praksa pokazuje da podjednako dobro rade i klasični lokali od 40-50 kvadratnih metara, kao i mali lokali od svega 20 kvadrata. „Prema planu razvoja, Subway se u Hrvatskoj može otvoriti u svim gradovima s više od 50.000 stanovnika, ali u obzir dolaze i primorski gradovi i turistički centri s manje stanovnika. U prvoj fazi ciljamo na Zagreb, Rijeku, Split, Dubrovnik. Samo u Zagrebu, postoji potencijal za 13 restorana,“ kaže Hanula.

Očekivana investicija za otvorenje Subwaya okvirno iznosi od 100.000 do 120.000 eura, što uvelike ovisi o veličini lokala. U tu investiciju uključeni su i cijena licence, obuka, renoviranje te opremanje i početni najam lokala, dozvole, prvo punjenje, ali i budžet za prva dva-tri mjeseca poslovanja. Cijena same licence je 7.000 eura. Međutim, treba računati da je u Hrvatskoj još uvijek na snazi i Kick-Start program, koji omogućuje povrat polovice iznosa za licencu, ako primatelj franšize otvori Subway u roku od godinu dana od potpisivanja ugovora. Ovo je i najčešći slučaj – primatelji franšize prvo potpisuju ugovor, a tek potom, uz podršku Subway tima, pronalaze odgovarajuću lokaciju. Ovaj je program, stoga, pogodan za takve kandidate, jer stimulira one koji će proces otvorenja okončati u godinu dana.

Kad otvori restoran, primatelj je u obvezi izdvajati 8% prometa za redovitu franšiznu naknadu (royalty) i 4,5% za marketinški fond, koji se troši isključivo na lokalni marketing.

„Primatelje franšiza često zanima zašto su naknade baš u tim iznosima. Valja napomenuti cjelokupnu brigu o brendu, marketingu, strategijama, kampanjama i slično – preuzima Subway. Mi radimo za sve partnere u mreži. Primatelj treba brinuti samo o svom dnevnom poslovanju, a uopće ne treba brinuti o brendingu ili marketinškim kampanjama. I sami biste, da imate svoj restoran, iste ili veće iznose izdvajali na razvoj i marketing,“ objašnjava Hanula. „Iskustvo je takvo da se break-even, točka u kojoj tekući prihodi bivaju većim od tekućih rashoda, očekuje odmah, u prvim mjesecima rada. Period za povrat investicije ovisi o više parametara, ali će svim kandidatima biti dan provjeren finacijski model, kako bi i sami napravili procjenu očekivanih rezultata.“

Pročitajte još vijesti!

1-SOS mama, Zoran Relić(direktor SOS Dječjeg sela Ladimirevci) i Marija Franić(glasnogovornica Kauflanda)

Kaufland Hrvatska pomogao u opremanju SOS kuće Dunja

Kaufland Hrvatska još je jednom potvrdio svoju vjernost te donacijom od 20.000 kuna pomogao u opremanju SOS kuće Dunja.

Read More...
Franck Cappuccino

Okusi i mirisi ljeta u šalici ledenog Franck cappuccina

Kao dugogodišnji sponzor i partner turnira, Franck je i ove godine službena kava Plava laguna Croatia Opena u Umagu.

Read More...
1-Hrvoje Stojic, Zdenko Adrovic

HUB Izgledi: Agrokor neće ugroziti rast, ali veliki problemi ostaju

Glavni ekonomisti banaka objavili prosječna gospodarska očekivanja za 2017. Ekonomisti navode da ćemo zaostajati u rastu za drugim SIE

Read More...

Komentiraj:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Prijavite se na naš newsletter!