Razvijati kulturu prevencije na radu

In Zdravlje
Razvijati kulturu prevencije na radu

Djelovati zajedno – s individualnom odgovornošću. Ova maksima karakterizira njemački sustav sigurnosti i zdravlja na radu od 2008. godine, a u tom kontekstu njemačka savezna vlada, savezne pokrajine i institucije za socijalno osiguranje od nezgode – radeći u suradnji sa svim relevantnim dionicima sigirnosti i zaštite zdravlja na radu, a posebno poslodavcima i zaposlenicima – postavili su koordinirani koncept za “Zajedničku njemačku strategiju zaštite na radu” (GDA).

Zajednički ciljevi i područja djelovanja sastavljeni pod vodstvom Njemačkog socijalnog osiguranja od nezgoda (DGUV) i naknadno usvojeni od strane sponzora GDA (njemačka savezna vlada, savezne pokrajine i institucije socijalnog osiguranja od nezgode) imaju za cilj osigurati kontinuirano poboljšanje i unapređenje sigurnosti i zdravlja radne populaciuje; poboljšanja organizacije zaštite na radu; smanjenje zdravstvenih opasnosti povezanih s radom i bolesti mišićno-koštanog sustava; zaštita i jačanje zdravlja zaposlenika izloženih psihičkom opterećenju na rad i dr.

Njemačka nacionalna konferencija o zaštiti na radu je tijelo koje donosi odluke u kojem sponzori GDA razvijaju i promišljaju programe rada koje potom na temelju suradnje, dijeljenja zadataka provode njemačka država i institucije socijalnog osiguranja od nezgode zajedno sa samim tvrtkama. Uspjeh se mjeri pomoću metode evaluacije ostvarenja cilja koja prati i istražuje procese. Mjerenjem uspješnosti na ovaj način moguće je utvrditi učinkovitost preventivnih mjera koje se provode u suradnji s tvrtkama u okviru programa rada GDA. Mjerenje se provodi na temelju standardiziranog skupa evaluacijskih kriterija uključujući odgovarajuće – iu nekim slučajevima posebno razvijene – pokazatelje, te je temeljni element strategije GDA.

Primjer dobre prakse je i višegodišnja kampanja za prevenciju komm mit mensch koju su zajedno provele njemačke ustanove za socijalno osiguranje od nezgode i DGUV.

Kultura prevencije jedne organizacije izražava koliko su teme sigurnosti i zdravlja važne i samorazumljive u svakodnevnom radu.
Ako su visoko cijenjeni, svi su svjesni važnosti prepoznavanja rizika za sigurnost i zdravlje i pronalaženja načina za njihovo poboljšanje. Ako sigurnost i zdravlje postanu ključni problemi u poduzeću, tada se na njih ne gleda samo kao na faktore troškova, već kao na ulaganje u uspješnu budućnost.

Za uspostavljanje kulture prevencije, vodstvo, komunikacija i sudjelovanje važna su polja djelovanja. Dopunjuju ih dobro funkcionirajuća kultura pogreške i dobra radna atmosfera. Sigurni i zdravi procesi naglašavaju posljednje polje djelovanja – integraciju u svakodnevni radni život.

DGUV-ov 5-razinski model pomaže tvrtkama i obrazovnim ustanovama da praktički sagledaju vlastitu kulturu prevencije u svakodnevnom radnom životu i pruža pristupe za njezin daljnji razvoj.

Cilj kampanje bio je osigurati da sigurnost i zdravlje budu uključeni kao važno mjerilo u svim odlukama i procesima – od strane svih ljudi, u svim tvrtkama i obrazovnim ustanovama.

Siguran i zdrav rad, učenje i život. Kampanja je pomogla da svijet rada i obrazovanja postane siguran i zdrav.

Kampanja komm mit mensch koristila je šest područja djelovanja kako bi pokazala ljudima kako mogu početi raditi siguran i zdrav za sebe i druge. Uzeto u cjelini, šest polja djelovanja čine kompanijsku kulturu prevencije:vođenje – menadžeri kao ključna pokretačka snaga,komunikacija – razgovor jedni s drugima je bitan;sudjelovanje – u velikoj mjeri koristiti iskustvo i znanje zaposlenika;kultura pogrešaka – otvoreno razgovarajte o pogreškama i učite iz njih;društvena klima – dobro se osjećam u svom društvu!;sigurnoast i zdravlje – uključite to kao nešto prirodno.

Najvažniji i najkorisniji alat za procjenu vlastite kulture prevencije poduzeća i za formuliranje odgovarajućih ciljeva i ideja dostupan je u obliku Kulturnih dijaloga za prevenciju .

Stvaranje radnih uvjeta u kojima ljudi mogu raditi sigurno i zdravo nije samo važan društveni čimbenik, već ima i ekonomskog smisla. Održiva sigurnost i zdravlje na radu ne samo da poboljšava poslovne operacije i procese, već i smanjuje troškove. Poboljšani uvjeti rada i uvažavanje obavljenog posla od strane zaposlenika povećavaju njihovu motivaciju i minimaliziraju izgubljeno vrijeme zbog nezgoda i bolesti.

Njemačke ustanove za socijalno osiguranje od nezgoda pomažu tvrtkama i obrazovnim ustanovama širokim spektrom preventivnih mjera i preventivnih usluga. Cilj preventivnih poticaja je motivirati tvrtke, ustanove i osiguranike da se angažirano uključe u promicanje sigurnosti i zaštite zdravlja na radu jer u to vjeruju. Ovo je također način da tvrtke iz prve ruke iskuse vezu između zaštite na radu i profitabilnosti.

Temeljni je cilj preventivne kampanje Kultura prevencije podizanje svijesti o sigurnosti i zdravlju kao važnoj vrijednosti za sve ljude, za sve organizacije i društvo u cjelini, kao i integracija sigurnosti i zdravlja u način na koji ljudi razmišljaju i djeluju.

Vrijeme je da i Hrvatska slijedi ovaj i druge primjere dobre prakse, te da se istom usmjere i potrebne promjene sustava osiguranja od ozljeda na radu,kako bi se sustavom bonus/malus vrednovali napori za stalno unapređivanje sigurnosti i zdravlja na radu u hrvatskim tvrtkama i ustanovama.

Vitomir Begović

You may also read!

wallstreet

Svjetske burze porasle, Fed najavio usporavanje tempa povećanja kamata

Na svjetskim su burzama cijene dionica prošloga tjedna porasle, što se ponajviše zahvaljuje porukama iz američke središnje banke da

Read More...
pravo na isključenje

Ipak u zakon pravo na isključenje

Jednosmjesečno e-savjetovanje sa javnošću o Nacrtu prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radu završilo je 11. kolovoza

Read More...
The Banker proglasio Erste banku najboljom bankom u Hrvatskoj

The Banker proglasio Erste banku najboljom bankom u Hrvatskoj

Na svečanoj dodjeli nagrada, koja se 1. prosinca 2022. održala u Londonu, ugledni međunarodni časopis iz grupe Financial Timesa

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design