Istraživanje Masterindex kompanije Mastercard® potvrdilo popularnost kupnje online među Europljanima iz 23 zemlje, uključujući Hrvatsku
Prvo istraživanje Masterindex o e-trgovini i novim trendovima u plaćanju, koje je Mastercard proveo među ispitanicima iz više od 20 europskih zemalja, je potvrdilo da Europljani redovito kupuju online. Očekuje se da će europsko tržište e-trgovine od 2015. do 2018. rasti za 45%, a ovo istraživanje pokazalo je da je 25% Europljana s pristupom internetu u 2016. online kupovalo proizvode ili usluge najmanje jednom tjedno. Istu praksu je imalo 22% Hrvata.
Popularnost e-trgovine vidljiva je diljem Europe, a istraživanje je ukazalo na različitosti među tržištima kad je riječ o tome koliko često stanovnici kupuju online, što kupuju i koje metode plaćanja koriste. „Naše duboko razumijevanje načina na koje Europljani prihvaćaju digitalna ponašanja omogućava svima nama u Mastercardu da u suradnji s parterima diljem regije kreiramo rješenja, proizvode i tehnologije koje svakodnevicu čine jednostavnijom. U sve kompleksnijem digitalnom okruženju Mastercard stvara takva rješenja bez kompromisa kad je riječ o učinkovitosti i sigurnosti“, rekao je Javier Perez, predsjednik, Mastercard Europe.
Koliko često se kupuje online?
Čak 90% Europljana kupuje online najmanje jednom godišnje, 63% to čini barem jednom mjesečno, a 25% njih najmanje jednom tjedno. U Hrvatskoj 82% ispitanika kupuje barem jednom godišnje, barem jednom mjesečno to čini 57% njih, a najmanje jednom tjedno 22%.
U ukupnom poretku, na internetu najviše kupuju britanski korisnici interneta. Postotak Poljaka (9%), Litvanaca (9%) i Talijana (8%) koji svakodnevno kupuju online je sličan Velikoj Britaniji (8%), no Britanci se ističu kad je riječ o kupnji barem jednom tjedno (41%). Nakon njih slijede Irci (32%) i Nijemci (30%). Na našem tržištu svakodnevno online kupuje 4% ispitanika. Na kraju spektra – kad je riječ o kupnji barem jednom tjedno – su Finci (17%), Estonci (16%) i Danci (16%).
Što se najčešće kupuje online?
Odjeća i obuća su najpopularnije kategorije za kupnju online u Europi (48%), a slijede ih ulaznice (34%), elektronika (33%), knjige (31%) i hotelski smještaj (30%). Popularnost pojedinih predmeta razlikuje se s obzirom na tržište:
Koje su omiljene metode plaćanja online?
U Češkoj, Njemačkoj, Nizozemskoj i Poljskoj online bankarstvo je dvostruko popularnije od kartica. No, u zemljama poput Velike Britanije, Francuske, Španjolske, Irske i Italije kartice su najpopularnije metode plaćanja. U Hrvatskoj pri plaćanju s mobilnog uređaja predvodi online bankarstvo (41%), a slijede kartice (31%).
Studija je istražila i nove metode plaćanja kao što su digitalni novčanici, aplikacije banaka i skeniranje QR kodova te utvrdila snažan potencijal za rast u ovim segmentima. Iako u Europi postoji jasna otvorenost prema korištenju novih tehnologija, interes nije uvijek u korelaciji sa stvarnom uporabom.
Primjerice, španjolski online kupci u teoriji pokazuju najviše entuzijazma (54%) za e-novčanike, ali s 14% ispitanika koji trenutno koriste ovu tehnologiju zaostaju za Norvežanima (20%), Grcima (20%) i Fincima (19%). Istovremeno, 41% Hrvata pokazuje interes za digitalnim novčanicima, a pri kupnji preko mobitela koristi ih 4% ispitanika. Zanimljivo, Hrvati su sa 16% jedna od tri nacije, uz Italiju (47%) i Španjolsku (17%), koje pokazuju najveći interes za digitalnom valutom (bitcoin itd.).
Koje se brige vežu uz online kupnju?
Unatoč trendovima koji se razlikuju od zemlje do zemlje, brige Europljana vezane uz e-trgovinu su slične. Strah od prijevare je najčešći razlog za izbjegavanje kupnje na internetu u svim promatranim zemljama. Ipak, u nekim je zemljama zabrinutost veća: Grčka (71%), Hrvatska (65%) i Španjolska (64%), a u nekima manja: Danska (46%) i Francuska (48%).
Koliko su popularne inozemne e-trgovine?
Čak 58% online kupaca u Hrvatskoj kupuje u inozemnim e-trgovinama barem jednom godišnje, dok u Europi to čini 41% njih. Online kupnju u inozemstvu najviše vole Austrijanci i Irci (preko 60%).
Glavni razlog zbog kojeg ne kupuju u inozemnim e-trgovinama Europljani navode dostupnost onoga što žele kupiti. Istraživanje je tako pokazalo da 40% online kupaca u Finskoj i Poljskoj smatra da stranice u njihovoj zemlji zadovoljavaju njihove potrebe, a percepcija je slična u Velikoj Britaniji, Francuskoj i Njemačkoj.
Manjak povjerenja u inozemne webshopove je najveći među francuskim i belgijskim ispitanicima, dvostruko veći nego primjerice u Španjolskoj ili Italiji. U Hrvatskoj kao barijeru za kupnju u inozemnim e-trgovinama ispitanici najčešće navode pretpostavku o kompliciranom povratu robe (28%).
U inozemnim e-trgovinama Europljani najviše kupuju odjeću i obuću (37%) te knjige, glazbu, DVD-e i videoigre (21%), a kupce ponajprije privlače dobra ponuda (40%) i dostupnost (37%). U Hrvatskoj je situacija nešto drugačija – uz odjeću i obuću (50%), najpopularniji su digitalne kamere i audio uređaji (19%), kozmetika (18%) i igračke (16%).
Više od 40% online kupaca u Bugarskoj, Češkoj, Francuskoj, Njemačkoj, Mađarskoj, Litvi, Nizozemskoj, Poljskoj, Rumunjskoj i Slovačkoj kažu da nikada nisu kupili nešto s internetske stranice u drugoj zemlji, a s njima se slaže 26% online kupaca u Hrvatskoj.
S druge strane, gotovo 90% ljudi koji kupuju na internetu u Austriji i Irskoj tvrde da su na internetu kupili proizvode iz inozemstva barem jednom u životu. Isto vrijedi i za dva od tri online kupaca u Italiji, Španjolskoj i Velikoj Britaniji.
Ukupni rezultati ukazuju na snažan potencijal za rast prekogranične e-trgovine, s prosječno više od 40% europskih online kupaca koji već sudjeluju u prekograničnoj e-trgovini najmanje jednom godišnje.
Među ključnim faktorima za rast, prekogranične e-trgovine i one na domaćem terenu, su nastavak izgradnje povjerenja u e-trgovinu te unaprjeđenje online ponude i uvjeta.