BCG: U utrci umjetne inteligencije pobijedit će oni koji ulažu i u ljude, a ne samo u tehnologiju

U razdoblju kada sve više tvrtki značajno ulaže u generativni AI u nadi da će vidjeti velik napredak, Boston Consulting Group (BCG) daje upozorenje globalnim liderima: organizacije koje će prednjačiti u budućnosti nisu one koje se najviše oslanjaju na algoritme, već one koje se oslanjaju na ljude.

“Boston Consulting Group smatra kako tvrtke koje će najviše napredovati, neće nužno biti one koje najviše ulažu u tehnologiju, već one koje najviše ulažu u ljude,” izjavila je Melanie Seier-Larsen, direktorica i partnerica u BCG-u zadužena za Hrvatsku. “Tehnologija je značajna samo ako ju radna snaga prihvati, oblikuje i koristi s određenim ciljem.”

Strategija u čijem središtu su ljudi: Nova konkurentna prednost

Ovaj ponovni naglasak na ljude nije samo fraza, već je ključ za uspjeh. U razdoblju ekonomske nestabilnosti, geopolitičke nepredvidljivosti i brzog razvoja umjetne inteligencije, BCG nalaže kako je strategija razvoja talenata postala ključni čimbenik u otpornosti poduzeća.

Boston Consulting Group predlaže svim izvršnim direktorima i direktorima ljudskih resursa da napuste krute modele zapošljavanja i da usvoje strategije razvoja talenata temeljene na scenarijima koji se prilagođavaju neizvjesnosti, prioritiziraju sposobnost prilagodne te jednako vrednuju zapošljavanje, primjenu umjetne inteligencije i usavršavanje zaposlenika. Ovaj model “trokuta talenata” naglašava to da nijedna pojedinačna mjera nije dovoljna sama: kompanije moraju djelovati na sva tri područja istovremeno.

A u vrijeme velikih nestabilnosti, jedna stvar postaje jasna: organizacije si više ne mogu priuštiti zanemarivanje iskustva svojih zaposlenika.

Poziv na radikalno usmjerenje na zaposlenike

I u internim promjenama, ali i u radu s klijentima, BCG otkriva kako je najveći uspjeh umjetne inteligencije izravno povezan s ljudskim iskustvom. Kada se zaposlenici boje za svoj posao, ne vjeruju AI alatima ili se osjećaju isključenim iz procesa kreiranja, usvajanje staje i vrijednost nestaje.

Tu se pojavljuje BCG-ov izraz “radikalno usmjerenje na zaposlenike” koji se odnosi na vodstvo koje za prioritet stavlja emocionalne potrebe, stvaranje tehnologija u suradnji s korisnicima te preoblikovanje poslovanja u smisleno i ugodno okruženje.

“Zadovoljstvo s poslom nije dobro samo za moral, već i za poslovanje,” naglašava Deborah Lovich, partnerica i BCG-ova stručnjakinja za budućnost rada. “Zaposlenici koji uživaju u svom radu su motiviraniji te je manja vjerojatnost toga da će otići, a veća da će usvojiti nove alate, a pogotovo alate umjetne inteligencije.”

Trokut talenta: zajednička primjena zapošljavanja, usavršavanje i umjetne inteligencije

Boston Consulting Group predlaže svoju trodijelnu strategiju pripreme radne snage za budućnost: ponovno definirati način zapošljavanja, prigrliti AI i intenzivno ulagati u usavršavanje. Ovaj “trokut talenata” tvrtkama daje mogućnost stvaranja fleksibilnih i multifunkcionalnih timova koji se mogu prilagoditi poremećajima i unovčiti na novostvorenim prilikama. Sve šire usvajanje AI-a znači da svaki zaposlenik, ne samo tehnički, moraju biti obučeni za rad u sustavima umjetne inteligencije.

Glavni direktori za ljudske resurse tu imaju glavnu ulogu. Seier-Larsen naglašava, “Na sastancima s izvršnim direktorima i direktorima za IT moraju sjediti i osobe koje upravljaju ljudima. Talent nije trošak, već stavka koja određuje uspjeh.”

Prema BCG-u, organizacije koje promijene način rada prema što većem zadovoljstvu zaposlenika, umjetnu inteligenciju ostvaruju i do četiri puta brže uz više ušteđenog vremena i značajan rast angažiranosti zaposlenika.

Interna analiza i analiza klijenata koju je proveo BCG navodi tri stalna čimbenika koja potiču veće usvajanje GenAI:
1. Kroz zajedničko osmišljanje primjera sa zaposlenicima se smanjuje strah i povećava se osjećaj svrhovitosti zadataka
2. Direktori moraju aktivno koristiti i zalagati se za GenAI alate
3. Treba se odvojiti vrijeme i mjesto za učenje, čak i na uštrb privremenog obustavljanja praćenja metrika

Za primjer, administrativni timovi u BCG-u su usvojili GenAI alate četiri puta brže kada su se njima koristili i njihovi menadžeri. U drugoj tvrtki, pauziranje normalnog tijeka rada je otvorilo prostor za eksperimentiranje te su se alati umjetne inteligencije u dva tjedna usvojili duplo brže.

Primjena odgovorne umjetne inteligencije: TALENT Promise BCG-a

Prepoznavši etičke i organizacijske izazove koje AI predstavlja, BCG je definirao svoj AI TALENT Promise, okvir za usvajanje odgovorne umjetne inteligencije kroz sve funkcije koje se odnose na ljude. Ona ima određen skup pravila koja osiguravaju da se AI koristi za nadopunu, a ne zamjenu ljudskih odluka.

TALENT Promise se temelji na šest ključnih elemenata: transparentnosti, odgovornosti, učenju, etičnosti, obavještavanju i povjerenju. Ove vrijednosti oblikuju svaku AI inicijativu unutar tvrtke, od zapošljavanja i kadrovskog planiranja pa do povratnih informacija o učinku.

Primjerice, BCG-ova AI platforma za upravljanje talentima preoblikovala je zapošljavanje i napravila ga puno inkluzivnijim, osobnijim i transparentnijim procesom. Komunikacija s kandidatima se povećala za 41 posto, dok su se razine zadovoljstva povećale na prosjek 4,7 od pet. Alati poput “PRIME-a” i “ChatPDG-a” su također unaprijedili proces davanja povratnih informacija i tako uštedjele tisuće sati godišnje na poboljšanje kvalitete mentorstva.

Voditeljima projekata PRIME pomaže pri pretvaranju bilješki u strukturirane nacrte koji se mogu uređivati te se tako drastično smanjuje administrativni teret, dok u isto vrijeme poboljšava kvalitetu i pravednost ocjena. S više od 65 tisuća napisanih obrazaca za povratne informacije godišnje, PRIME uštedi 27 tisuća sati na godinu. Uz ovo, ChatPDG, personalizirani GPT alat, pomaže menadžerima u pisanju godišnjih izvještaja i u radu izvan projekata, poput ljudskih resursa i marketinga. Menadžeri nalažu kako uštede otprilike 80 minuta po izvještaju, a trećina kaže kako im je ovaj alat povećao kvalitetu povratnih informacija.

Od internog korištenja do standarda industrije

Dok mnoge tvrtke i dalje na AI i strategiju ljudi gledaju kao na paralelne, BCG nalaže kako se one moraju spajati. “Sljedeći izazov nije povećanje broja alata, već povećanje povjerenja,” naglašava Seier-Larsen. “Naš je cilj pokazati svijetu kako odgovoran AI i osnaženi zaposlenici idu ruku pod ruku.”

U ovom duhu, BCG poziva globalnu poslovnu zajednicu da usvoji i da se prilagodi AI TALENT Promiseu te da ponovno promisle o temeljnom pitanju koje je u srži svih preoblikovanja: ne što AI može napraviti, već kakvo radno okruženje želimo stvoriti oko njega?

Prilika je sada. AI ponovno definira kako će posao izgledati, ali su ljudi ti koji odlučuju hoće li preoblikovanje uspjeti. Tvrtke koje ulože u povjerenje zaposlenika, transparentnost i usavršavanje neće samo voditi u području umjetne inteligencije, već će napredovati kroz promjene.

Melanie Seier-Larsen iz BCG-a zaključuje: “Ne gradimo samo nove tehnologije. Gradimo nove načine rada. Ovaj trenutak zahtijeva odvažno vodstvo koje stavlja ljude na prvo mjesto.”

Exit mobile version