Cijene hrane porasle u srpnju

Cijene hrane porasle su u srpnju, prvi puta od kraja prošle godine, potaknute poskupljenjem biljnih ulja nakon isteka sporazuma o izvozu preko Crnog mora, izvijestila je u petak agencija Ujedinjenih naroda za hranu i poljoprivredu FAO.

FAO-v indeks cijena košarice osnovnih prehrambenih proizvoda porastao je u srpnju za 1,3 posto u odnosu na revidiranu vrijednost u lipnju i iznosio je u prosjeku 123,9 bodova. Time je dokončano šestomjesečno razdoblje pada cijena.

U odnosu na prošlogodišnji srpanj cijene su bile niže oko 12 posto. Najvišu razinu dosegnule su u ožujku prošle godine, na početku ruske invazije na Ukrajinu.

Biljna ulja poskupjela su 12 posto u odnosu na lipanj, odražavajući 15-postotno poskupljenje suncokretovog ulja nakon isteka sporazuma koji je jamčio siguran izvoz ukrajinskih žitarica i uljarica preko Crnog mora. Ukrajina je vodeći svjetski izvoznik suncokretovih sjemenki.

Rusija je odbila produljiti sporazum, tvrdeći da nisu ispoštovane odredbe o ublažavanju sankcija Moskvi kako bi se omogućio izvoz ruskih žitarica i gnojiva.

Poskupjele su i druge uljarice budući da ih proizvođači usmjeravaju u proizvodnju goriva, potaknuti zabrinutošću za proizvodnju i rast cijena sirove nafte.

Žitarice su pak u srpnju blago pojeftinile, za 0,5 posto u odnosu na lipanj, budući da je pad cijena žitarica grubog zrna, poput kukuruza, amortizirao više cijene pšenice i riže.

Kukuruz je pojeftinio 4,8 posto zbog očekivane dobre žetve u Južnoj Americi i postupnog oporavka proizvodnje u SAD-u. Pšenica je pak poskupjela za 1,6 posto zbog neizvjesnog ukrajinskog izvoza i suše u Sjevernoj Americi.

Najviše je poskupjela riža, za 2,8 posto, zbog ograničenog indijskog izvoza, što bi moglo ugroziti opskrbu hranom najsiromašnijih, upozorava FAO.

Blago su u srpnju pojeftinili i mlijeko i mliječni proizvodi i meso, zbog solidne ponude.

Najviše je u srpnju pojeftinio šećer, gotovo četiri posto, zbog povoljnih izgleda opskrbe iz Brazila i Indije. U odnosu na prošlogodišnji srpanj još je uvijek skuplji gotovo 30 posto. (H)

Exit mobile version