HOK: Održan Okrugli stol “Pretovar vozila u teretnom prijevozu: nova rješenja za stare probleme”

Prijevoz tereta s pretovarenim vozilom je prepreka koja najviše koči svakodnevno poslovanje mikro i malih poduzetnika u prijevozu tereta i potrebno ga je rješavati izmjenom zakonskih propisa koji će značajno smanjiti raširenost pretovara vozila kao štetne, opasne i za društvo u cjelini izrazito nepovoljne poduzetničke prakse.

Hrvatska obrtnička komora u suradnji s Hrvatskim društvom za transportno pravo organizirala je okrugli stol i savjetovanje na temu: ”Pretovar vozila u teretnom prijevozu: nova rješenja za stare probleme“ usmjereno na iznalaženje rješenja za poboljšanje položaja prijevoznika, ali i smanjenja prekomjernog trošenja javne infrastrukture te podizanja opće sigurnosti sudionika u prometu.

Prijevoz tereta s pretovarenim vozilom dugogodišnji je problem koji ima izrazito negativne posljedice na cjelokupni domaći sektor prijevoza i najviše koči svakodnevno poslovanje mikro i malih poduzetnika u prijevozu. Hrvatska obrtnička komora dugi niz godina ukazuje na nužnost dosljedne primjene članka 154. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, odnosno da odgovornost za pretovar ne snose samo vozač i tvrtka koja obavlja prijevoz, već i ostali sudionici u lancu prijevoza (tvrtke koje obavljaju utovar i naručitelji prijevoza) koji imaju korist od toga što se teret prevozi pretovarenim vozilom.

Problem je potrebno rješavati izmjenama više zakonskih propisa te je stoga Hrvatska obrtnička naručila komparativnu znanstvenu analizu pet pravnih poredaka država u okruženju (Njemačka, Španjolska, Francuska, Turska) i njihovih normativnih rješenja vezanih za prekršajno i ugovorno sankcioniranje u slučaju pretovara vozila.

Predstavljeni rezultati i zaključci bit će nam podloga za predlaganje rješenja usmjerenih na poboljšavanje položaja naših prijevoznika, istaknuo je predsjednik Hrvatske obrtničke komore Dalibor Kratohvil. „Naša je zadaća snažno zastupanje interesa naših članova kako bismo stvorili što bolje poslovno okruženje za njihov razvoj i napredak“, poručio je predsjednik HOK-a.

Predsjednica Hrvatskog društva za transportno pravo i redovita profesorica na Katedri za pomorsko i opće prometno pravo Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu dr. sc. Nikoleta Radionov Karlović predstavljajući rezultate analize ukazala je da moderna europska zakonodavstva većinom poznaju prekršajnu odgovornost za pretovar vozila obje ugovorne strane: prijevoznika i naručitelja prijevoza, tj. osobe koja za njega obavlja utovar. „Uvođenje takvog normativnog modela u Hrvatskoj jedino može brzo utjecati na izmjenu prakse pretovara koja trenutno pogoduje naručiteljima prijevoza, koji gotovo isključivo kontroliraju proces utovara“, istaknula je Radionov Karlović.

Na Okruglom stolu sudjelovali su i predstavnici resornih ministarstva; Ante Gašpar iz Službe prometne policije Ministarstva unutarnjih poslova, Zoran Vogrin iz Uprave za cestovni promet, cestovnu infrastrukturu i inspekciju Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Željko Čičak iz tvrtke RALU LOGISTIKA ispred Hrvatske gospodarske komore i Ivan Miličić, predsjednik Ceha prijevoznika HOK-a.

Zaključeno je kako je za izmjenu postojećeg stanja u praksi, posebno domaćeg cestovnog prijevoza tereta, potrebno:

  1. Jedinstvenim stavom na razini strukovnih udruga potaknuti nadležne institucije na izmjene zakonskih propisa koje će značajno smanjiti raširenost pretovara vozila kao štetne, opasne i za društvo u cjelini izrazito nepovoljne poduzetničke prakse,
  2. Hitno krenuti u izmjenu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu kvalitetnim uređenjem ugovora o prijevozu u cestovnom prometu koji će biti usklađen s odredbama CMR konvencije i u pogledu odgovornosti prijevoznika za povredu ugovora o prijevozu robe cestom kao posljedice pretovara ili krenuti s izradom potpuno novog Zakona o ugovorima u prijevozu,
  3. Na temelju donošenja izmjene i dopune Zakona o prijevozu u cestovnom prometu ili donošenja novog Zakona o ugovorima u prijevozu nužno je izmijeniti Zakon o sigurnosti prometa na cestama uvođenjem zajedničke prekršajne odgovornosti prijevoznika i pošiljatelja ili druge osobe koju je on ovlastio za obavljanje utovara vozila za pretovar vozila ili nepravilno slaganje robe koje utječe na sigurnost vozila,
  4. Temeljem zakonski definiranih ugovora u prijevozu sačiniti jedinstveni obrazac teretnog lista za domaći prijevoz koji će pod određenim propisanim uvjetima biti dostupan prijevoznicima i obavezan u primjeni. Takav bi obrazac sadržavao, između ostalog, polje za unošenje primjedbi prijevoznika (i) o postupku utovara i njegovoj (ne)prisutnosti istom, što bi olakšalo dokazivanje u slučaju kasnijeg spora i zaštitilo poziciju prijevoznika u istom.
Exit mobile version