MAGROS 2020 – Koronakriza promijenila navike potrošača i ubrzala digitalizaciju trgovine

In Konferencije, Održane konferencije
magros 2020

Kriza uzrokovana pandemijom Covida-19 promijenila je navike potrošača i ubrzala digitalizaciju trgovine, istaknuto je u srijedu na 32. konferenciji za proizvođače i trgovce MAGROS 2020 u organizaciji časopisa Suvremena trgovina i Hrvatske gospodarske komore.

dvoranaJoš početkom godine očekivao se rast trgovine i ukupnog gospodarstva, na krilima rekordne 2019. godine, kada je nakon 11 godina dosegnuta razina prometa u trgovini na malo iz 2008. godine. No, ograničenja slijedom pandemije, dovela su do tektonskih poremećaja na svjetskoj razini. Taj pad osjetio se i u potrošnji, promijenjenim navikama potrošača, pa je u ožujku zabilježen pad prometa u trgovini nakon 5,5 godina gotovo kontinuiranog rasta.

Podaci DZS-a pokazuju da je u prvih osam mjesec zabilježen pad od 6,9% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ipak, najcrnija predviđanja se nisu ostvarila. Procjene su da bi, bez rezultata turističke sezone, taj pad prešao 15 posto prošlogodišnjeg prometa. Činjenica je da su dva segmenta maloprodaje rasla i u tako otežanim uvjetima. Prvi se odnosi na značajan rast elektroničke trgovine, dok je drugi zahvatio audio i video opremu te opremu za kućanstvo.

Tema ovogodišnjega skupa trgovaca i proizvođača MAGROS 2020 bio je pokušaj odgovora na nove izazove koji stoje, prije svega, pred maloprodajom. Otuda i tematski okvir: Povratak u budućnost – Nova maloprodajna revolucija.

Nataša Mikuš Žigman
Nataša Mikuš Žigman

Državna tajnica u Ministarstvu trgovine i održivog ravoja Nataša Mikuš Žigman je, tim povodom, ukazala i na aktualna razmišljanja o novom Zakonu o trgovini, s posebnim osvrtom na nove zakonodavne okvire elektroničke trgovine i zaštite potrošača na tom području. Važno je pritom naglasiti da trgovina sudjeljuje u stvaranju BDP-a s otprilike 10 posto, a u njoj je 2020. zaposleno više od 204.000 ljudi, pretežito žena. Elektronička prodaja se u Hrvatskoj sve više širi, pa 21 posto malih i srednjih tvrtki obavlja online promet, a 10 posto se uključuje i u prekograničnu prodaju.

Josip Zaher
Josip Zaher

Josip Zaher, potpredsjednik HGK za trgovinu i financije, istaknuo je da „živimo u izazovnim vremenima u jeku svjetske pandemije koronavirusa, ali i da sva ograničenja mogu biti izazov i prilika“. Posebno je naglasio stratešku ulogu koju je trgovina odigrala u vrijeme pandemije, pogotovo lockdowna, jer je u suradnji s proizvođačima / distributerima osigurala neometanu opskrbu stanovništva. Ujedno je ukazala na potrebu povećane brige za jačanjem domaće proivodnje i većeg povezivanja proizvodnje i trgovine odnosno na potrebnu samodostatnost domaće proizvodnje. Elektronička prodaja se u Hrvatskoj sve više širi, pa 21 posto malih i srednjih tvrtki obavlja online promet, a 10 posto se uključuje i u prekograničnu prodaju.

Na konferenciji je direktor i glavni urednik Suvremene trgovine Srećko Sertić iznio podatke da su Ecommerce Europe i EuroCommerce zajednički pokrenuli Europsko regionalno izvješće o e-trgovini 2020. Izvješće za 2020. godinu pokazuje da je Zapadna Europa i dalje najrazvijenije tržište e-trgovine u Europi sa 70 posto tržišnog udjela u ukupnom B2C internetskom prometu i najvećim brojem e-kupaca (83 posto), a slijedi južna Europa s 15 posto tržišnog udjela ukupnog B2C internetskog prometa. „Rast prodaje e-trgovine dosegao je 636 milijardi eura u 2019., što je 14,2 posto više u odnosu na prethodnu godinu. Prognozira se da će europski promet e-trgovine narasti na oko 12,7 posto i doseći 717 milijardi eura u 2020. godini“ – naglasio je Sertić.

Online trgovina porasla gotovo 14 posto

Tomislava Ravlić
Tomislava Ravlić

Tomislava Ravlić, Voditeljica Odjela trgovine u Sektoru za trgovinu i financije HGK, istaknula je kontinuirani rast on-line trgovine i u Hrvatskoj, što potvrđuju i podaci DZS-a u prvih šest mjeseci ove godine, u kojem razdoblju on-line trgovina raste 13,9%. Tom trendu, istaknula je, pridonijela je svjetska pandemija koronavirusa koja je u ožujku i travnju ograničila fizičku trgovinu slijedom lockdowna. Ravlić je naglasila „da se potrošačke navike mijenjaju i da sve više ljudi zbog situacije s koronavirusom pribjegava kupovini online. Tako se najviše putem on-line kanala kupuje oprema za kućanstvo, informatička oprema, odjeća i obuća, a zabilježen je i rast prodaje hranom.“

Holger Haibach
Holger Haibach

U svojim uvodnim obraćanjima o problemima trgovačke branše u svijetu, s posebnim naglaskom na Njemačku, u ovom zahtjevnom vremenu govorili su i Holger Haibach, direktor ureda u Hrvatskoj Zaklade Konrad Adenauer i dr. Thomas Sichla, predsjednik Njemačko-hrvatske industrijske i trgovinske komore.

„Pandemija korone prouzročila je znatne gubitke u većini gospodarskih sektora. Unatoč mjerama koje su poduzeli trgovci na malo, gubici su se mogli samo malo amortizirati. Uz uglavnom smanjenu spremnost mnogih kupaca da stvarno potroše novac i nešto kupe zbog ekonomske nesigurnosti, brojna uska grla u opskrbi također su pridonijela padu prodaje.

Thomas Sichla
dr. Thomas Sichla

U tom kontekstu, Njemačka savezna vlada nedavno je usvojila sveobuhvatan program mjera ekonomske pomoći kako bi pomogla brojnim tvrtkama, samozaposlenim osobama i industriji da izađu iz krize. Corona Shield, vrijedan više od 350 milijardi eura, namijenjen je stabilizaciji gospodarstva i društva pod zastavom europske solidarnosti. Kao najveći paket mjera ove vrste u povijesti Njemačke, program je simbolični znak nade i povjerenja u bolju budućnost, što je također primjereno na međunarodnoj razini“ – naglasio je Sichla.

Branko Pavlović
mr. Branko Pavlović

Pokazalo se da Covid 19 izaziva ozbiljne potrese na tržištu i iz temelja mijenja načine ponašanja potrošača, pa je fokus MAGROS-a 2020 bio upravo usmjeren na ta kretanja. COVID 19 i promjene u ponašanju potrošača traže da upoznamo novoga potrošača. Iz istraživanja konzultantske kuće McKinsley proizlazi da te promjene zahvaćaju osam temeljnih područja: dom, kupovinu, posao, zdravlje i dobrobit, zatim učenje, zabavu, putovanja i mobilnost te, na kraju komunikacije i informacije.

Ivana Žmegač
Ivana Žmegač

Na te promjene ukazali su dr. Bernd Hallier, član Europske akademije za maloprodaju, i mr. Branko Pavlović u svom izlaganju Korona i utjecaj na ponašanje potrošača. Na to se nadovezao svojim izlaganjem i prof. Božo Skoko ukazujući na naglašenu ulogu brenda u suvremenoj maloprodaji. Zanimljivo izlaganje održala je i Ivana Žmegač, direktorica Finine Službe prodaje i marketinga, na temu Važnost poslovnih informacija u procesu nabave.

Predsjednik Udruženja trgovine HGK te predsjednik Nadzornog odbora KTC-a Ivica Katavić i član Uprave Pevexa Marin Štenglin složili su se da je korona kriza dovela do promjene navika potrošača te njihovom okretanju online trgovini.

magros

Katavić je kazao kako su unatoč pandemiji zadovoljni godinom i da su trendovi dobri. Što se tiče online trgovine, ustvrdio je da je ona primjerenija za neprehrambenu robu, dok ljudi kada je hrana u pitanju više vole doći u trgovinu i izabrati.

Vezano uz najavu zabrane rada trgovina nedjeljom, rekao je kako su oni prva tvrtka koja ne radi nedjeljom od početka ove godine i rezultati su im za prvih devet mjeseci u plusu u odnosu na isto razdoblje lani. U devet mjeseci prošle godine nedjeljama i državnim praznicima smo radili skoro 55 milijuna kuna, a ove godine smo to postigli i prebacili za preko 40 milijuna kuna“, kazao je te dodao kako nisu smanjivali broj zaposlenih zbog neradne nedjelje.

panel
Na panelu su sudjelovali: Bernarda Cecelja, vlasnica i direktorica tvrtke Bernarda; Mario Muller, direktor Službe prodaje u Krašu; Marin Štenglin, član Uprave Pevexa; Ivica Katavić, predsjednik Udruženja trgovine pri HGK i predsjednik Nadzornog odbora KTC-a; Damir Aščić, predsjednik Saveza udruga malih trgovca RH; Hrvoje Šimić, direktor tvrtke Tekstilpromet; Zlatica Štulić, predsjednica Sindikata trgovine Hrvatske; Vjeran Vrbanec, predsjednik Uprave HAMAG-BICRO-a a moderator je bio dr. Božo Skoko.

Kroz uvodna predavanja i panel pokušalo se osvijetiliti što u tom pogledu možemo očekivati i kako se pripremiti za novu fazu razvoja maloprodaje. U svakom slučaju, puni utjecaj pandemije COVID-19 na sektor, pokazat će se tek sljedeće godine. Svakako, očekuju nas zanimljiva vremena koja sa sobom nose nove izazove. Na svima nama je da te promjene i izazove dočekamo spremni. Pritom moramo voditi računa o izrazitoj konkurentnosti domaćeg tržišta, potaknutog preslagivanjem na lokalnim razinama koje su se očitovale kroz razna preuzimanja, ali i ulaskom novog trgovačkog lanca na tržište.

Kroz sva izlaganja provlačila se temeljna misao (a istodobno i zaključak) o svrsishodnosti održavanja ovog skupa i stavljanja na dnevni red ove osjetljive materije. Potrošačka klima i očekivanja potrošača u ovom su trenutku u raskoraku, pa je važno ne samo ukazivati na nove probleme, već je to i pokušaj da se novi izazovi pretvore u primjerenija rješenja.

You may also read!

Wall street

Svjetske burze snažno porasle, inflacija u SAD-u popušta

Na svjetskim su burzama cijene dionica prošloga tjedna snažno porasle jer su ulagače ohrabrili bolji nego što se očekivalo

Read More...
Sve dublji jaz u plaćama

Sve dublji jaz u plaćama

Europska konfederacija sindikata (ETUC) osnovan je 1973. godine i sastoji se od 94 nacionalne sindikalne konfederacije u 42 zemlje,

Read More...
plenkovic

Plenković pozvao na odgovornost u formiranju cijena

Premijer Andrej Plenković pozvao je u petak na odgovorno ponašanje u određivanju cijena i brigu o zaštiti ranjivih društvenih

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design