Obrazovanje je važan čimbenik učinkovite zaštite na radu

Izvođenje programa stručnog usavršavanja za specijalista/icu zaštite na radu koji se provodi u ustanovama za obrazovanje odraslih, obrazovanje za stjecanje andragoških znanja za osposobljavanje za rad na siguran način, te brojni edukativni programi Zavoda za unapređivanje zaštite na radu usmjereni na širenje znanja, vještina i kompetencija u području sigurnosti i zaštite zdravlja radnika za različite dionike, bile su teme razgovora ravnatelja Zavoda Vitomira Begovića i suradnika s Mariom Vučićem, pomoćnikom ravnatelja u Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih.

Nakon predstavljanja rada ovog Zavoda s naglaskom na programe cjeloživotnog učenja u kojima je moguća suradnja dviju institucija, Mario Vučić predstavio je rad Agencije, osobito u području obrazovanja odraslih, za koje je kao pomoćnik ravnatelja zadužen. Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih je javna ustanova osnovana 2010. godine, a težište njezina djelovanja je stručno usavršavanje nastavnika u strukovnom obrazovanju i obrazovanju odraslih, razvoj strukovnih kvalifikacija i kurikuluma, istraživanje potreba tržišta rada, osiguranje kvalitete u strukovnom obrazovanju i obrazovanju odraslih, prikupljanje podataka i statističko praćenje.

Zavod za unapređivanje zaštite na radu i Agencija za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih surađivat će u izradi kurikuluma za strukovna zanimanja kako bi se poboljšali ishodi učenja vezano za zaštitu na radu. U pojedinim kurikulumima strukovnih obrazovanja nisu u dostatnoj mjeri obuhvaćeni elementi zaštite na radu, a u nekim kurikulumima ti elementi u potpunosti izostaju, pa će Zavod uputiti prijedloge odgovarajućih sadržaja zaštite na radu u kurikulumima u strukovnim programima kako bi se pri izradi najavljenih novih 400 kurikuluma naglasili sadržaji iz područja zaštite na radu, a sljedeći korak bila bi izrada standarda zanimanja za stručnjaka zaštite na radu, odnosno izrada modularnog kurikuluma čiji bi moduli bili primjenjivi za učenje o zaštiti na radu i u pojedinim zanimanjima.

Radni susret je bio i prilika za razmjenu iskustava u pogledu kontinuiranog unapređivanja znanja stručnjaka za zaštitu na radu. Agencija je razradila i uvodi model licenciranja predavača u cjeloživotnom obrazovanju s ciljem poticanja njihova usavršavanja. Model predviđa obvezu ostvarivanja bodova nastavnika i voditelja obrazovanja odraslih te njihovo licenciranje. Zavod za unapređivanje zaštite na radu, kao središnja javna ustanova nadležna za ovo područje, oblikovao je odgovarajući model stalnog stručnog usavršavanja stručnjaka zaštite na radu, pripremljen je radni prijedlog dopuna sadašnjeg Pravilnika o osposobljavanju iz zaštite na radu i polaganju stručnog ispita s poglavljem i prilozima koji uključuju stalno stručno usavršavanje stručnjaka ZNR, uz praćenje i vrednovanje.

Ravnatelj Zavoda Vitomir Begović, rekao je da osobni razvoj, stalno poboljšanje i cjeloživotno učenje trebaju biti način života, uređen i trajni proces u karijeri stručnjaka u zaštiti na radu, kao području od posebnog društvenog interesa, s ciljem stalnog podizanja razine sigurnosti i stvaranja dodane vrijednosti. Istaknuvši kako zaštita na radu nije izolirano područje, ukazao je da primjerena zaštita na radu izravno utječe na gospodarstvo kroz produktivnost, konkurentnost i poslovnu uspješnost, zatim na tržište rada kroz raspoloživost radne snage i radnu sposobnost. Također, primjerena zaštita na radu utječe na mirovinski sustav kroz smanjenje preranog odlaska radnika u prijevremene i invalidske mirovine te duži ostanak u svijetu rada, dok u zdravstvenom sustavu pridonosi smanjivanju izostanka s rada i troškova zdravstvene skrbi.

U današnje, a posebno buduće vrijeme nezamjenjiva je i važna uloga stručnjaka zaštite na radu, a time i potreba njihovog stalnog stručnog usavršavanja, kao i osiguranja njihovog odgovarajućeg statusa u radnim sredinama i društvu, zaključio je ravnatelj Begović.

Predstavnici Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih i Zavoda za unapređivanje zaštite na radu suglasni su da je od osobite važnosti praktična primjena koncepta cjeloživotnog učenja u svim životnim razdobljima, od rane mladosti do starosti i u svim oblicima koji uključuju formalno, neformalno i informalno učenje.

Exit mobile version