Opstanak malih trgovaca-obrtnika je važan, no treba iskoristiti prednosti koje im nudi udruživanje, ulagati u objekte i modernizirati poslovanje, ocijenjeno je u utorak na konferenciji “Vratimo gradu sadržaje i dušu”, u organizaciji časopisa i portala Suvremena trgovina i Hrvatske obrtničke komore.
Broj trgovačkih obrta u zadnjih 15-ak godina gotovo je dvostruko pao pri čemu je izgubljeno gotovo 40 tisuća radnih mjesta, rekao je bivši čelnik Hrvatske obrtničke komore (HOK) Boris Vukelić.
Po njegovoj ocjeni, radi opstanka male trgovine treba maksimalno iskoristiti mogućnosti udruživanja i zajedničkog nastupa te poštovati zajedničke aktivnosti i po cijenu kratkoročnog gubitka.
Nužno je i ulagati u objekte, modernizirati poslovanje i iskoristiti poziciju hrvatske proizvodnje koja je u velikoj opasnosti zbog pada udjela hrvatske trgovine, istaknuo je Vukelić.
“Hrvatska trgovina vrlo je važna za domaću proizvodnju. Prerađivačka industrija iz Koprivnice imala je 611 artikala u Konzumu i Velprou, kod jednog diskontera 34, a danas 20, s trendom pada”, kazao je Vukelić.
To je, kako ističe, ozbiljno upozorenje koje proizvođači razumiju i daju potporu hrvatskoj trgovini i onda kada je problematična, rekao je Vukelić.
Glavna tajnica HOK-a Violeta Jelić smatra da treba podržati projekte i uprijeti sve snage kako bi se vratio život u gradske jezgre, s obzirom da su mnogi lokali prazni. Smatra kako se kod kreiranja propisa treba misliti na male i olakšati im poslovanje.
Valja oživjeti gradska središta, ona moraju biti dio jedne šire ponude, rečeno je na skupu.
Predsjednik Ceha trgovine HOK-a Mladen Malta napominje kako su nedostatak parkirnih mjesta ili visoke cijene parkinga, mali prodajni prostori i visoke cijene najamnina neki od razloga zbog kojih su mali trgovci i obrtnici nestali iz gradskih jezgra i zašto su se kupci okrenuli velikim trgovačkim centrima.
Pomoćnica ministrice Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta Ana Mandac ocijenila je važnim opstanak malih trgovaca i obrtnika važan te kako je kupcima još uvijek mio osjećaj bliskost koji dobiju u malom kvartovskom dućanu.
Kaže da Ministarstvo nizom mjera potiče razvoj obrtništva pa se tako radi na izmjeni zakona o strukovnom obrazovanju kako bi se što više mladih motiviralo na upis obrtničkih zanimanja.
Zaključak je svih sudionika Konferencije da je tema „Kako gradu vratiti sadržaje i dušu“ izuzetno važna za imidž i identitet urbanih sredina.
Ovaj skup ne nudi rješenja u tom pogledu, koja mali trgovci moraju sami tražiti kroz praksu, ali nudi ideju koju treba dalje realizirati, a to je da osvijestimo i trgovce i sve one koji sudjeluju u revitalizaciji urbanih sredina da se moramo stalno prilagođavati promjenama koje uvijek sa sobom nose nove izazove i nove rizike i da u zajedništvu sviju zainteresiranih trebamo tražiti rješenja kako oživjeti središta urbanih cjelina i na taj način vratiti gradu primjerene i potrebne sadržaje, vodeći računa da mislimo na „dušu“, tj. ukupnu atmosferu.
Sadržaji grada daju istinski identitet svakoj urbanoj sredini. Bez tog identiteta postajemo bezlični, a to si ne bismo smjeli dozvoliti, jer time sami sebe osiromašujemo.
Zaključeno je da je na svima nama da kroz ne samo materijalnu, nego i duhovnu dodanu vrijednost, osiguramo ljudima bolje uvjete i veća postignuća te samim time i bolji život.
To se može ostvariti samo zajednički, u suradnji s tijelima državne uprave i lokalne samouprave te nadležnim ministarstvima i to kroz proaktivnu razmjenu mišljenja i otvorenu diskusiju o problemima koji tište ovaj segment gospodarstva.
Pritom je posve jasno kako mali trgovci ne mogu velikim trgovačkim lancima konkurirati cijenom, pa je nužno ponuditi dodanu vrijednost u obliku osobnog kontakta s potrošačem pri čemu je prednost malih trgovaca u tome što oni znaju tko je njihov potrošač, što traži, kakvu uslugu zahtijeva te je samim time znatno lakše prilagoditi ponudu, negoli je to nekim velikim brendovima u trgovačkim centrima.
Pozivaju se svi kojima je na srcu boljitak vlastitih urbanih središta da nastave proaktivnom politikom u duhu ove Konferencije i na taj način traže svoje ekonomsko i društveno mjesto u ukupnom životu sa željom da se unaprijede uvjeti življenja primjereni potrebama građana i ukupnoga stanovništva. (H)