HGK izlobirala institut nastavka obavljanja djelatnosti
U organizaciji HGK uz pokroviteljstva Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja i Ministarstva poljoprivrede, održana je 2. konferencija o trgovini „Izazovi u trgovini“ na kojoj su predstavljeni najnoviji prijedlozi kao i usvojena zakonska rješenja koja očekuju trgovce u narednom razdoblju.
HGK je lobirala za takozvani institut nastavka obavljanja djelatnosti (izmjene i dopune Zakona o trgovini). Naime, slijedom primjera iz prakse u kojem je dolazilo do preuzimanja jednog trgovca od strane drugog, a da nije došlo do bitne promjene u prodajnom asortimanu, ovim institutom dogovoreno je da minimalni tehnički uvjeti ostaju isti, odnosno više nema potrebe za novim rješenjem o ispunjavanju uvjeta za obavljanje djelatnosti trgovine i time se zapravo pojednostavljuje cijeli proces preuzimanja.
Donosi se i novi Zakon o zaštiti potrošača kojim se nepoštene poslovne prakse šire definiraju, a time su i potrošači više zaštićeni. Jedna od najvažnijih izmjena odnosi se na propisivanje novčanih kazni trgovcima koji su odgovorni za određene povrede, a sankcije će se određivati s obzirom na godišnji promet trgovaca.
Izmjene Zakona o zabrani nepoštene trgovačke prakse u lancu opskrbe hranom donose niz promjena, pa se tako proširuje lista poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda na koje se Zakon odnosi, a značajno se proširuje i baza adresata Zakona (na sve kupce poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda koji samostalno ili zajedno sa svojim povezanim društvima ostvaruju ukupni godišnji prihod veći od 15 milijuna kuna) te se također značajno povećava broj praksi koje se smatraju nepoštenima. Dobavljači i kupci, od stupanja na snagu novog zakona, imaju rok od šest mjeseci za usklađivanje ugovora.
Govoreći o stanju na tržištu trgovine, potpredsjednik HGK za trgovinu i financijske institucije Josip Zaher istaknuo je njezinu veliku konkurentnosti s obzirom na to da je u jeku pandemije, sredinom kolovoza 2020. godine, došlo do ulaska novog lanca na domaće tržište.
Nastavila se i konsolidacija i to na regionalnim tržištima, a otvarali su se i trgovački centri te mijenjala vlasnička struktura pojedinih trgovaca. Kao posebni izazovi s kojima se suočava trgovina istaknuo je sve veći inflatorni pritisak i posljedično rast cijena, poremećaje u lancu opskrbe, manjak pojedinih sirovina, radne snage, a posebno vozača kao i rast cijena pojedinih sirovina na svjetskim kao i lokalnim gospodarstvima.
Upravo su trgovci ti koji su prvi u doticaju s potrošačima i odmah osjete promjene u ponašanju potrošača prilagođavajući i kreirajući svoju ponudu kupcima, te su bitan i neizostavan dio opskrbnog lanca. U skladu s promjenama potrošača uzrokovanih pandemijom, ulagalo se u nove tehnologije i opremu. „Konkretno, u samonaplatne blagajne, a bilježi se i rast dostave robe putem digitalnih platformi u suradnji s aplikacijama za dostavu i taxi prijevoz, tzv. Q – commerce ili brza trgovina, a iz nekih dostavnih službi najavljeno je i otvaranje prvih fizičkih trgovina“, istaknuo je Zaher dodavši kako je upravo trgovina bila ključna u pandemijsko vrijeme s obzirom na to da je osigurala nesmetanu opskrbu stanovništva.
Govoreći o općem pregledu stanja u trgovini voditeljica Odjela za trgovinu HGK Tomislava Ravlić istaknula je pozitivan trend rasta on-line prodaje. „Od 80% stanovnika RH koji koriste internet, njih 55% kupovalo je prošle godine online, a upravo je online trgovina i trgovina, prema podacima Državnog Zavoda za statistiku, jedna od rijetkih trgovačkih struka koja bilježi rast u 2020. godini i to za 12,6%“, pojasnila je Ravlić dodavši i trend rasta dostave robe putem digitalnih platformi u suradnji s aplikacijama za dostavu i taxi prijevoz.
Inače, od veljače 2021. nakon 11 mjeseci pada prometa zbog pandemije bilježimo rast prometa u trgovini na malo. U razdoblju od siječnja do rujna promet u maloprodaji realno je viši za 13,6% u odnosu na isto razdoblje prošle godine. No, oporavak trgovine na malo i nakon dobre turističke sezone u 2021., u kojoj je ostvaren promet od 70% iz 2019. godine, još uvijek je pod utjecajem niske prošlogodišnje baze.
‘Stanje i trendove u trgovini na malo’ predstavio je Ivan Junaković, voditelj Odjela za odnose s klijentima za Hrvatsku i BiH iz NielsenIQ-a., a prezentaciju ‘E-trgovina u vrijeme pandemije’ predstavio je direktor Markera Ivica Kruhek. Iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja predstavljenje su i smjernice za gospodarstvo u kontekstu zamjene hrvatske kune eurom.
„Ono što je dobro, pratimo i gledamo, a kad prestane biti dobro, mijenjamo“, zaključio je za kraj Zaher pojasnivši kako se zakoni i pravilnici mogu i moraju mijenjati, kao što je i sada slučaj, a sve kako bi se olakšalo poslovanje, pogotovo u kontekstu digitalizacije i promjena koje se događaju brže nego ikada do sada.