Putničke agencije u Hrvatskoj, nakon lanjske rekordne turističke godine, očekuju nastavak pozitivnih trendova i u ovoj godini uslijed povećane potražnje, no zbog manjka hotelskih soba moguće je povećanje cijena smještaja, ističu stručnjaci.
Iako će podatke o prometu putničkih agencija u Hrvatskoj u prošloj godini Državni zavod za statistiku objaviti kasnije ove godine, iz UHPA-e (Udruge hrvatskih putničkih agencija) naglašavaju da su zadovoljni lanjskim poslovanjem, a velika očekivanja imaju i od ove godine, pogotovo od pred i posezone tijekom kojih programi agencija s organiziranim dolascima turista idu bolje nego u ljetu, kada turisti više dolaze individualno.
Vjeruju i da će dolaskom većeg broja avio prijevoznika i proširenjem programa za Hrvatsku kod stranih touroperatora, a što najavljuju iz Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice (HTZ), domaće agencije imati i više posla, jer su njihove usluge puno šire od odvođenja ili dovođenja turista iz i u Hrvatsku.
“Agencije su, po informacijama iz svih županija koje imamo u UHPA-i, prošle godine u većini poslovale bolje nego u godini prije, a primjetan je bio i porast prodaje putovanja u inozemstvo, što objašnjavamo porastom kupovne moći u Hrvatskoj. Uglavnom, agencije su u većini zadovoljne lanjskim rastom prometa i prihoda, a slično očekujemo i ove godine, tim više što je potražnja za smještajem, pogotovo hotelskim, u jednom djelu godine već prerasla ponudu. To je sigurno dio koji će agencijama, ako se na vrijeme ne osiguraju, stvoriti određene probleme”, ističe predsjednik UHPA-e Tomislav Fain.
Unatoč takvim mogućim problemima, kada agencije ne bi imale dovoljno smještaja u ponudi za određene termine, pogotovo u ljeti, Fain smatra da će najavljeni i očekivani veći broj turista u Hrvatskoj ove godine značiti i veću potražnju za transferima, izletima, vodičima i drugim uslugama za koje su agencije specijalizirane.
Na pitanje kako domaće agencije gledaju na jačanje touroperatorskog biznisa u Hrvatskoj, s obzirom na brojne nove ugovore koje su TUI i drugi veliki i manji strani TO već potpisali za ovu godinu ili će ih tek potpisati s domaćim partnerima, te znači li to više ili manje posla za domaće agencije, Fain kaže da to ovisi o orijentaciji pojedinih agencija, ali da je najvažnije da u Hrvatsku dođe što veći broj turista i tada će biti posla za sve, bez obzira na velike touroperatore.
Komentirajući pak najave ‘velikog povratka’ Turske ove godine te porast bukinga za Grčku i druge mediteranske destinacije i kako će to utjecati na dolaske agencijskih gostiju u Hrvatsku, Fain prije svega naglašava da sva povećanja u hrvatskom turizmu nisu slučajna, mada se to često može čuti.
“Porast turizma je plod napornog rada cijelog turističkog sektora. Kako još uvijek ima puno mjesta za napredak, na svima nama je da se nastavimo truditi i raditi na dovođenju i zadovoljstvu turista koji odaberu Hrvatsku za svoj odmor. Sigurno će doći i godina kada nećemo imati rast poput onog u 2017., ali nadam se da ta godina još nije na pomolu”, poručuje Fain, dodajuči da je u redovnom članstvu UHPA-e trenutno oko 200 agencija.
Atlas i članice Adriatica.net grupe optimistični za 2018.
U jednoj od najvećih domaćih agencija i touroperatora Atlas, u čijoj je grupi i porečki Kompas, također su optimistični za ovu godinu, pogotovo uz najave s tržišta i nakon prošle godine. Po ocjeni predsjednika Uprave Atlasa i Adriatica.net grupe Tomislava Varge, protekla godina je bila iznimno uspješna, pri čemu su u segmentu receptivnog turizma (dovođenje stranih turista u Hrvatsku) daleko nadmašili optimistične prognoze.
“Siguran sam da je pozitivne trendove u turizmu osjetilo cjelokupno gospodarstvo. Pojačale su se sve jake destinacije, poput Zagreba, ali i Split te regija srednje Dalmacije, gdje smo kao agencija ostvarili i najveći rast prošle godine. Veći broj gostiju svakako se vidi i na financijskom planu, gdje bilježimo daljnji rast prihoda, malo iznad 10 posto u odnosu na 2016., a kako je ovogodišnja sezona s planovima zaključena, teško nas nešto može iznenaditi. Svi naši partneri pojačali su operacije za Hrvatsku i izuzetno smo dobro pozicionirani na turističkoj karti. Blagi rast je svakako moguć”, ocjenjuje Varga.
Vezano za Tursku i najave njezinog povratka nakon par slabijih godina, smatra kako nijedan zastoj u turizmu nije dobar ni za koga, kao ni bilo kakve nestabilnosti.
“Turistički aranžmani u prodaju kreću u pravilu 18 mjeseci prije konzumacije i ako sve nije ugovoreno znatno prije, vrlo vjerojatno neće uroditi plodom. Turska nam je svakako zanimljiva i kao touroperatoru, a bez obzira na veći broj stranih touroperatora i njihovih programa za Hrvatsku, domaće agencije su još uvijek ključne u pružanju usluga na terenu, dok strane prodaju aranžmane na stranim tržištima. Teško da će zbog velikih stranih TO domaće agencije imati manje posla, jer lokalni ‘know how’ je izuzetno bitan”, zaključuje Varga. (H)