Zadnjih godina dodaci prehrani su zauzeli visoko mjesto u preventivi i samoliječenju. Njihov broj na tržištu svakodnevno raste!
Dodaci prehrani su koncentrirani izvor hranjivih tvari ili drugih tvari s hranjivim ili fiziološkim učinkom.
Na tržište se plasiraju u određenom farmaceutskom, doziranom obliku (kapsule, pastile, tablete, prah, granule, tekućine i sl.).
Hranjivi sastojci u ovoj vrsti proizvoda su vitamini i minerali. U druge tvari pripadaju: bjelančevine, aminokiseline, masne kiseline (omega-3), celuloza, pivski kvasac, inulin, lecitin, bilje te njihovi ekstrakti ili koncentrati. Osim toga, zaštitne tvari biljnog podrijetla (bioflavonoidi, karotenoidi, izoflavoni, glukozinolati), prirodni enzimi i koenzimi, žive kulture mikroorganizama, organska tkiva, metaboliti žlijezda, i ostale aktivne tvari.
Dodatke prehrani čine i pčelinji proizvodi (med s dodacima drugih aktivnih tvari, propolis, matična mliječ) i njihove mješavine s dodacima ljekovitog bilja.
Za proizvodnju biljnih pripravaka kao dodataka prehrani mogu se koristiti svježe ili osušene cijele biljke odnosno njihovi dijelovi. Na primjer: list, korijen, plod, cvijet i drugi dijelovi biljke. Čiste tvari biljnog podrijetla pojedinačno ili u smjesi, biljni sekundarni proizvodi, i to prvenstveno onih biljnih vrsta koje se nalaze na listi dozvoljenih ljekovitih biljnih vrsta navedenih u Pravilniku o dodacima prehrani (NN 46/2011).
Svrha dodataka prehrani nije izlječenje, nego potpomaganje unosa hranjivih sastojaka u uobičajenoj prehrani. Time se nadopunjuje prehrana tvarima koje se putem normalnog unosa hrane u organizam ne dobiva u dovoljnoj količini.
Rezultat je povoljno djelovanje na zdravlje potrošača, povećavanje opće otpornosti organizma na stresne vanjske utjecaje, kao i pomoć u održavanju pravilnih fizioloških funkcija organizma i njegovih dijelova.
Kvaliteta dodataka prehrani je ujedno i zdravstvena ispravnost, jer njihov sastav i namjena su ono što ih čini posebnima i drugačijima od uobičajene prehrane.
Budući se dodaci prehrani sve više koriste kao “preventiva” zdravlju, potrošač treba biti oprezan i manje podložan reklamiranju.
Pravilnikom o dodacima prehrani i Zakonom o hrani strogo je zabranjeno pripisivanje svojstava prevencije, terapije i liječenja bolesti, što je usklađeno s europskim zakonodavstvom. Marketing želi sve više povećati prodaju, tako da se reklamiraju i ona ljekovita svojstva koja ne bi smjela. Na taj način se ne mogu razaznati stvarno kvalitetni proizvodi između ostalih prereklamiranih i manje učinkovitih.
Ono što čini dodatak prehrani je zdravstvena tvrdnja, odnosno veza aktivne komponente i njezine količine s utjecajem na zdravlje. Zato na poseban način deklariraju, odnosno označavaju, a naročito analitički provjeravaju.
Sve je više studija koje se provode i znanstvenih članaka o djelovanju pojedinih komponenata, te studija o međusobnim interakcijama sastojaka koji čine dodatak prehrani,a sve sa svrhom poboljšanja kvalitete samih proizvoda.
I na kraju,važno je zapamtiti da lijekovi liječe, a dodaci prehrani pomažu!
Izvor: Fitshop.hr