Prve franšizne nagrade u Hrvatskoj – Surf’n’Fries i Carwiz idu u Bruxelles

Prve franšizne nagrade na hrvatskom i tržištu regije „Franchise Brand Leader Award 2021” dobilo je osam franšiza, među kojima su i Surf’n’Fries te Carwiz rent a car, koji će predstavljati Hrvatsku na prvom natjecanju za europsku franšiznu nagradu u rujnu u Bruxellesu, rečeno je u srijedu na dodjeli tih nagrada.

Ostali nagrađeni prvim franšiznim nagradama u Hrvatskoj su Fast Review u kategoriji najbrže rastuće nove hrvatske franšize, Tinker Labs za najbrže rastuću franšizu u regiji, Mail Boxes Etc za najbrže rastuću inozemnu franšizu u Hrvatskoj, dok je najbolja regionalna franšiza Škola brzog čitanja i mudrog učenja.

Nextbike je nagrađen za najbolju franšizu s društvenim učinkom, Diners Club kao najpostojanija i najdugovječnija franšiza u Hrvatskoj, dok su franšiznim osobama godine 2021. proglašeni Andrija Čolak i Aleksandar Erceg.

Surf’nFries i Carwiz su nagrađeni za najveći izvozni iskorak u 2021., odnosno za najbolju hrvatsku izvoznu franšizu.

Nagrade su utemeljili Hrvatska udruga za franšizno poslovanje-FIP, Brending akademija i prvi poslovni radio PoslovniFM, čiji je glavni urednik Darko Buković kao pokretač i direktor nagrade na dodjeli naglasio važnost franšiznog poslovanja kao poslovnog modela budućnosti.

“Drago nam je da nam se javilo dosta franšiza, od kojih su 30 bili finalisti, a svi se bave različitim djelatnostima. Važnost tog modela potvrđuje i podatak da je stopa preživljanja onih koji su pokrenuli franšizno poslovanje iznad 90 posto”, kazao je Buković, najavivši kako je u planu i franšizno širenje radija Poslovni FM u BiH i Srbiju.

Važan registar franšiza i zakonske uredba
Predsjednica franšizne udruge Liljana Kukec na pratećem okruglom stolu podsjetila je da taj model podrazumijeva manje rizika i veću sigurnost ulaganja, jer kupci franšiza dobivaju za svoj novac cijeli know-how za posao za koji su se odlučili, ali i podršku od prodavatelja u pripremi i pokretanju posla kao i druge koristi poput kontrole procesa, prodajne mreže, publike, marketinga i drugoga.

“Sada je u Hrvatskoj cilj stvoriti registar franšiza da se gdje i što rade, jer će se time moći dodatno promovirati taj isplativi model poslovanja. Zakondavni okvir u tome možda nije toliko bitan i samo za tu vrstu poslovanje zakone ima jako malo zemalja, ali bi bilo važno i treba težiti tome da se i u Hrvatskoj i u Europi donese određena uredba koja bi regulirala primjerice koje sve informacije davatelj/prodavatelj mora dati kupcu franšize te drugo, i da se to zna prije potpisivanja ugovora. To bi sigurno i dodatno očvrsnulo taj model”, poručila je Kukec.

Dobrim je ocijenila što taj model poslovanja prepoznaje sve više poduzetnika, a među EU zemljama u tome je najdalje, kako je dodala, otišla Italija, gdje je oko 95 posto franšiza koje posluju u toj zemlji nacionalnih tj. talijanskih.

U Hrvatskoj je to pak oko 25 posto domaćih od ukupnih oko 220 franšiza koje su aktivno prisutne, što je pomak od prije pandemije kada ih je domaćih u ukupnom broju bilo oko 12 posto.

Sve zapošljavaju u Hrvatskoj oko 17,5 tisuća ljudi na 1.100 lokacija u 13 sektora, među kojima je najviše ugostiteljskih franšiza (hrana i piće, što uključuje i hotele, restorane, fast food-ove i drugo), a primjetan je rast broja franšiza koje se bave raznim oblikom edukacijama i obrazovanjem.

Porast franšiza 20 posto
“U zadnjih godinu-godinu i pol, franšizno tržište u Hrvatskoj naraslo je za oko 20 posto, što je dobar pokazatelj, ali na žalost nema ni procjena koliko je to tržište vrijedno. U svemu je jako važno da se sretnu i nađu pravi partneri”, kazala je Kukec.

Iznijela je i da 50 posto globalne maloprodaje čine franšize, da se 50 posto svih franšiza u svijetu odnose na ugostiteljstvo, te da je u Europi više od 15 tisuća franšiznih brendova, koji zapošljavaju 13 milijuna ljudi, dok ih je u svijetu više od 25 tisuća sa „desecima milijuna zaposlenih”.

Dodjela nagrada održana je u zagrebačkom hotelu Hilton Garden Inn koji, kao i dva druga Hiltonova hotela u Zagrebu posluju po franšiznom modelu, u čemu je, kao i u svakoj franšizi, pa i ukupno u poslu, po ocjeni glavne klaster menadžerice tih hotela Josipe Jutt Ferlan, važna standardizacija kvalitete.

Na okruglom stolu sudjelovali su i sami franšizeri te brending stručnjaci i predstavnici Centra za franšize Privredne komore Srbije, koji su svi naglasili i važnost brendiranja i promocije domaćih proizvoda i inicijativa i za razvoj tog modela poslovanja. (H)

Exit mobile version