Na održanoj konferenciji „Trendovi u tehnologiji, medijima i telekomunikacijama u 2018.“, koju su organizirali PwC Hrvatska i poslovni tjednik Lider, predstavljeni su rezultati aktualnih globalnih istraživanja provedenih među izvršnim direktorima i predsjednicima kompanija izravno vezanim uz tehnološke transformacije.
Velik interes brojnih sudionika potakle su teme sveprisutnih tehnoloških trendova koji pomiču granice poslovnog i osobnog svijeta današnjice, promjene poslovnih modela uslijed utjecaja digitalizacije, nedostatka inovativnosti u sektoru, globalne konsolidacije sektora i utjecaja na regiju jugoistočne Europe, promjene TMT ekosistema te promjene navika kupaca i načina reagiranja na iste.
U uvodnom izlaganju, Dejan Ljuština, partner i lider PwC-a u Hrvatskoj za usluge u sektoru tehnologija, medija i telekomunikacija, ujedno i glavni nositelj konferencije, istaknuo je:
„Ako uzmemo blagi vremenski odmak vidimo da su pred samo sedam-osam godina svijetom dominirale energetske kompanije i banke, dok je danas situacija bitno drugačija, a najmoćnije svjetske kompanije su tehnološke kompanije poput Applea, Amazona, Microsofta i Facebooka, odnosno Tecenta i Alibabe. Investitori danas posebno vrednuju „cloud based“ poslovne modele i pripadajuću infrastrukturu, mobilna plaćanja, rast prihoda od usluga i rast online oglašavanja, mogućnost ekspanzija novih tržišta i data centre. Tome u prilog možda najbolje govori činjenica da Amazon danas kreira vrijednost velikih kompanija u samo jednom danu. Upravo zato novim se tehnologijama mora znati prilagođavati i s njima aktivno upravljati, dok pri tom ne treba zaboraviti na čovjeka jer samo uz razumijevanje istih i human touch, sve ove tehnologije neće biti prijetnja, već prednost na kojoj je moguće graditi budućnost.“
„U 2018. godini stoga očekujemo da će se brzina tehnološkog razvoja dodatno povećati. Prema našem ovogodišnjem istraživanju mišljenja predsjednika uprava, upravo su brz tehnološki razvoj i nedostatak vještina potrebnih za tehnološki razvoj predsjednici uprava diljem svijeta naveli kao glavnu prijetnju za svoje kompanije. Što se tiče pojedinačnih tehnologija, u 2018. najveći utjecaj bit će u domeni umjetne inteligencije i interneta stvari, gdje većina globalnih kompanija već značajno investira. Glavne industrije koje će biti pogođene novim tehnološkim poslovnim modelima će biti zdravstvo, financijski sektor i automobilska industrija. Svjedoci smo još jednog fenomena, a to je rastuća moć globalnih internet kompanija koje su prisutne u svim segmentima. Zbog toga očekujemo da će se u ovoj godini voditi rasprava oko njihove regulacije odnosno ograničavanja njihove globalne moći. U segmentu medija rast će biti u digitalnom oglašavanju, Netflix i slični streaming servisi će dominirati, a ostali dionici na tržištu medija će se tome morati prilagoditi i pozicionirati. Vjerojatno će pokušati izgraditi partnerski odnos s njima umjesto da budu međusobni konkurenti. Što se tiče telekom operatora, oni se trude vratiti povjerenje investitora koji su se okrenuli internet kompanijama, tako da se fokusiraju na unapređenje svoje pozicija na svom tradicionalnom telekomunikacijskom tržištu kroz primarno smanjenje troškova, bolji marketing i selektivne investicije u nove tehnologije, no isto tako stavljaju fokus na nove usluge gdje žele koristiti svoj brand i mrežu, a to su nove digitalne usluge, mobilno bankarstvo i podatkovna analitika, koje će sada biti više dostupne, s obzirom na veću fleksibilnost regulative mrežne neutralnosti u SAD-u i EU. Treće područje gdje se mogu ponovo vratiti na put uspjeha jest da radikalno razmisle o svom poslovnom modelu i žele li ostati vertikalno integrirani, odluka o čemu će sigurno biti diskutirana na agenda uprava telekom kompanija u 2018. godini.“
Već tradicionalni panel TMT CEOs kojem su prisustvovali vodeći ljudi tehnoloških kompanija i telekom operatora – Jiří Dvorjančanský, predsjednik Uprave VIPneta, Adrian Ježina, predsjednik Uprave Telemach Slovenija, Gordana Kovačević, predsjednica Uprave Ericsson Nikola Tesla, Krešimir Madunović, predsjednik Uprave Iskona i Viktor Pavlinić, predsjednik Uprave Tele2 a kojeg je svojim znanjem i iskustvom moderirao Dejan Ljuština, partner PwC Hrvatska potom je donio vrijedne zaključke i ukazao na načine na koje se vodeće kompanije nose s tržišnim trendovima, regulatornim izazovima, promjenama navika i očekivanjima kupaca, no jednako tako i nagovijestio planove za 2018. godinu uz glavne strateške izazove.
Svi prisutni složili su se da je trend konsolidacije i nadalje prisutan u Hrvatskoj, dok se tržište jednako tako nastavlja konsolidirati i u Europi, što je vidljivo kroz različite industrije. Dok se očekuje dolazak pete generacije mobilnih sustava unutar kojih će se granice dodatno pomicati prema iskustvu i željama korisnika, a tehnologije koristiti na njihovu dobrobit, treba osigurati potrebnu infrastrukturu za nuđenje još kvalitetnije i korisnički orijentirane usluge koja će u budućnosti stvarati točku razlike.
Jednako tako, prisutni su se složili da su promjene vidljive i u području razvoja novih zanimanja, gdje trendovi također idu u smjeru intenzivnog korištenja umjetne inteligencije i postignuća najnovije tehnologije, robotizacije, digitalnog marketinga, personalizacije ponude proizvoda i usluga prema preferencijama korisnika. Upravo zato u budućem će razdoblju biti od presudne važnosti anticipirati sve navedeno kod donošenja strateških smjernica poslovanja, dok će u operativnom smislu biti potrebno pronaći nove modele koji će biti dovoljno dinamični da mogu uvažiti brzinu promjena koje se danas događaju. Ne manje važno, bit će potrebno pronaći i načine na koje da mladi ljudi ostanu u Republici Hrvatskoj jer su upravo ljudi, unatoč tehnologiji, ono o čemu će ovisiti napredak društva i država u cjelini.
Promjene koje se događaju tiču se svih dijelova društva pa se i reforme koje se očekuju u Republici Hrvatskoj ne mogu promatrati odvojeno od njih, jer reforme i digitalna transformacija zapravo izvrsno idu zajedno te korištenjem tehnologije iste mogu biti ubrzane.
Na drugom panelu, čija je tema bila primjena novih tehnologija u praksi, mišljenja su razmijenili predsjednik Uprave Hrvatske Pošte, Ivan Čulo, predsjednik Uprave Siemensa, Mladen Fogec, stariji izvršni direktor poslovnog razvoja, strategije i informacijske tehnologije Atlantic Grupe, Mladen Pejković, Slavko Vidović, osnivač i predsjednik tvrtke InfoDom te Mario Žižak, predsjednik Uprave Addiko Bank.