Jeste li znali da su krafne toliko popularno jelo da su jedine koje imaju ne samo svoj Nacionalni dan u godini, već dva dana. Uskoro se bliži Dan krafni koji se slavi u nekim zemljama, posebice u Americi, a to je ove godine 4. lipnja.
Uobičajeno je da je to prvi petak u lipnju kao dan krafni u sjećanje na žensku Armiju spasa gdje su žene pekle krafne i dijelile vojnicima za vrijeme 1. svjetskog rata u Francuskoj. Nazivali su ih “Doughnut Girls”. Drugi datum je 5. studenoga, ali malo je nejasno kako je on nastao. Hrvati, iako nisu takvi ljubitelji krafni kao Amerikanci, imaju ne samo Dan krafni već cijeli period krafni (fašnik), no nismo do sada od toga uspjeli napraviti veliki biznis.
Za naše pojmove poslovanje s krafnama osim u okviru pekara ili kioska i nije neki veliki posao. No, kroz franšizne lance ova je niša u stalnom rastu. Neke su procjene da će do 2025 godine doseći 68 milijardi dolara. Vodeći američki franšizni lanac proizvođača krafni Duck Donuts, upravo u ovo krizno vrijeme bilježi svoju naj jaču međunarodnu ekspanziju. Što je tome pridonijelo i kako izgleda zapravo biznis s krafnama.
Krafne su dizano tijesto pečeno u dubokom ulju. Krenule su kao loptice tijesta koje sa žlice padaju u vrelo ulje. Rezultat toga su loptice nejednake veličine pa su ih jedno vrijeme nazivali uljne loptice/ pečene loptice. Kao takve kod nas su poznate kao fritule, no isto tako su poznate u velikom broju drugih kultura. Smatra se da im je ipak korijen u nizozemskoj božićnoj kuhinji. Tako su ih nizozemski iseljenici donijeli u New York ( New Amsterdam).
Osim loptica poznate su i trake od tijesta pečene u ulju, koje se kod nas još nazivaju kroštule. Postavlja se pitanje, kako su krafne došle do Nizozemske i Europe općenito? Smatra se da su za to zaslužni Arapski trgovci početkom 15 stoljeća, koji su prenijeli Europljanima recept prvo za pečene trakice pa onda i za loptice i tako su gastronomski pokorili Englesku, Njemačku i Nizozemsku. S Nizozemcima su prešle i Atlantik. Ipak moramo se složiti da su one postale američki nacionalni desert i da su ih oni usavršili i kroz franšizne mreže proširili svijetom.
Kako su dobile oblik prstena
Pitanje je kako su od loptica postale prstenasti desert. To je nastalo iz čisto praktičnih razloga. Naime, ono što je najteže kod pečenja krafni je uloviti ravnotežu između dovoljno pečenog vanjskog oboda krafni i njezine sredine. Kako je sredina vrlo često ostajala nedovoljno pečena i uvijek se nakon pečenja ulegla jedino rješenje da one budu izgledne, jednake i dobro pečene bilo je napraviti rupu u sredini. Tako su nastale današnje tzv. američke krafne.
Duck Donuts franšiza
Duck Donuts franšizni koncept relativno je kasno ušao na tržište krafni u SAD, no svojom naglom ekspanzijom na domaćem i stranom tržištu pokazao je da je ovaj poslovni sektor u stalnom rastu. Globalno tržište krafni očekuje da će doseći 63 milijarde dolara do 2025 godine. Ovaj proizvod bilježi značajan rast i radi rasta potražnje za brzom i jednostavnom hranom, ali i radi promjene u prehrambenim navikama u velikim gradovima. Zato se smatra da je Duck Donuts odlična franšiza za popunjavanje i raznovrsnost poslovnog portfelja pogotovo u ovo vrijeme kad nam je pandemija pokazala koliko je važno ne imati „sva jaja u istoj košari“.
Duck Donuts nudi tople, pre fine, i potpuno personalizirane, po narudžbi napravljene krafne. Stižu iz gradića Duck u Sjevernoj Karolini, SAD i vrlo su brzo osvojile svijet svojim odličnim i jedinstvenim proizvodom rađenim po narudžbi. Do sada Duck Donuts ima više od 100 prodajnih mjesta u franšizi i traže nove franšizne partnere i u Hrvatskoj.
Sve je započelo obiteljskim izletom vlasnika Russ Di Gillio i željom za toplim krafnama negdje 2006 godine. Kada nisu mogli ispuniti tu svoju želju odlučili su otvoriti jedno takvo mjesto sami. Već 2011 započelo je njihovo širenje. Vrlo brzo vlasnik se više nije mogao braniti od kupaca koji su željeli pokrenuti nešto takvo u svojem mjestu. Tako je franšiziranje bilo jedno od najboljih i najbržih rješenja. Već 2013 prodaju prvu franšizu u Virginiji, a onda do danas i 97 drugih franšiza u 19 država Amerike. Sljedećih 157 lokacija su u fazi realizacije za drugih 26 država. Internacionalno svoj je put Duck Donuts započeo u Dubai s još dva Master franšizna ugovora za Saudijsku Arabiju i Porto Rico.
Cijeli koncept počiva na jedinstvenom poslovnom modelu izrade krafni po narudžbi na licu mjesta i to svih mogućih vrsti. Kroz vrlo osebujno iskustvo klijenti kreiraju svoje vlastite krafne. U ponudi imaju sve moguće kombinacije od raznih premaza, preljeva, posipa kao što je klasični premaz od čokolade posipan raznim dodacima pa do onih ekstravagantnih kao što je javorova glazura sa slaninom. Unutarnje uređenje svih fiksnih prodavaonica ima staklom pregrađen prostor kuhinje kako bi djeca mogla gledati kako nastaje njihova krafna od početka do kraja avanture.
Ono što je vrlo atraktivno kupcima je činjenica da ih Duck Donuts često iznenadi s nekim novim okusima koji se nude na određeno vrijeme i povodom određenih prilika. Neke od tih su: premaz od limete ili naranče, preljev od nasjeckanih jabuka i sl. Kompanija je vrlo orijentirana na stalnu inovaciju proizvoda i zadovoljstvo kupaca tako da u ponudi imaju i veganske krafne, tijesto temeljeno na čokoladi, sendvič od krafne, krafna sa sladoledom, ponudu kava i mliječnih napitaka.
Iako u Americi postoji značajna ponuda franšiznih brendova koji nude krafne, ovaj lanac je jedan od najbrže rastućih. Zato je poduzeće fokusirano na internacionalni rast smatrajući svojim ciljnim tržištima zemlje s jakim turističkim regijama i one s ne tradicionalnim lokacijama za ovu vrstu proizvoda, za što je Hrvatska idealna.
Usprkos svim izazovima 2020 godine Duck Donuts nastavlja s pozitivnim rastom na domaćem terenu i internacionalno. Porto Rico i Dubai kao jedan od naj brže rastućih tržišta i turističkih zona, dogodili su se upravo 2020 godine. U ovoj godini očekuju ulazak i na tržište UK i Australije. Kako se poduzeće širi internacionalno, odlučili su ponuditi fleksibilnu franšizu prilagođenu za sve vrste lokacija. Ti novi fleksibilni modeli već su se dokazali da mogu biti odlični za ne tradicionalne lokacije kako što su street food kamioni, aerodromi i stadioni.
Duck Donuts od prvog dana ulaže velike snage u tehnologiju kako bi dao najveći benefit svojim primateljima franšize i njihovim kupcima. Ponukani pandemijom lansirali su i prvu mobilnu aplikaciju uz program vjernosti koja se može dobiti na Apple store ili Google play platformi. Koncipirana je tako da funkcionira s već postojećom tehnologijom koja je utkana u svako njihovo prodajno mjesto. Radi se o mogućnosti da klijenti unaprijed naruče proizvod i plate preko aplikacije te preskoče čekanje na prodajnom mjestu.
Uz to svatko od kupaca skuplja bodove koji mu omogućavaju popuste i besplatne krafne. Od uvođenja u veljači 2020 do sada više od 100 000 ljudi skinulo je tu aplikaciju. Cilj ovog programa je da povećaju frekvenciju dolazaka klijenata, da podignu snagu branda te da prate navike svojih potrošača. O ovom zadnjem u ovih godinu dana sakupili su neprocjenjive podatke pogotovo o ciljnoj skupini potrošača za koje onda mogu napraviti ponudu proizvoda koji zadovoljavaju njihove potrebe.
Duck Donuts i odgovor na pandemiju
Nakon pojave Corona krize u SAD , vrlo brza reakcija Duck Donutsa je bila presudna za preživljavanje njihovih franšiza i tu se snaga franšiznog lanca pokazala kao presudna. Odmah su započeli intenzivno dijeliti informacije o svojim sljedećim operativnim promjenama, adaptacijama na novo nastalu situaciji te marketinškim potezima kako bi pokazali svojim primateljima snagu udruživanja u lanac i vrijednost kolektivnog know how u suočavanju s novo nastalom situacijom.
Njihovi primatelji franšize odmah su poduzeli preventivne mjere kako bi bili u skladu s epidemiološkim mjerama kao što je eliminacija sjedenja, promocija socijalnog distanciranja, podržavanje online i mobilnih narudžbi preko njihovog web sita i mobilne aplikacije. Isto tako su u dnevnom rasporedu odmah dodali vrijeme pauze za dodatnu dezinfekciju prostora i smjenu zaposlenika. Iako su u lockdownu njihove lokacije bile zatvorene, oni su uz dostavu u svom susjedstvu pokazali svojim klijentima da se drže svoje misije a to je garancija zdravog, prijatnog, family friendy , zabavnog i vrlo ukusnog iskustva.
Kada je promet počeo padati u lockdownu korporacija je vrlo brzo reagirala i uz sigurnosne mjere koje su uspostavili, razmišljali su kako učiniti krafne doživljajem koji se pamti i u okviru vlastita doma klijenta. Tako su došli na ideju da uz krafne ponude i poseban set za dekoraciju krafni kako bi to mogla postati jedinstvena i zabavna aktivnost za one koji sjede kod kuće, a da se ne izgubi personalizirani pristup svakoj krafni.
Primatelji franšize kažu da im je vrlo važan upravo taj osjeća da su dio jedne cjeline i mreže i da su se povezali s lokalnom zajednicom, više nego ikada. Mnogi primatelji franšize Duck Donuts su donirali krafne zdravstvenim radnicima i osoblju, poštarima i lokalnim prodavaonicama namirnica u svojim sredinama i tako postali prepoznati dio zajednice. Stalna suradnja korporacije s primateljima franšize u ovo teško vrijeme pomoglo je rastu poslovanja, ali i učvršćivanju odnosa i povećanju povjerenja jedni u druge.
Duck Donuts franšiza
Ono što je važno franšiznim partnerima Duck Donuts franšize je da korporacija stavlja na raspolaganje tim iskusnih eksperata koji su spremni pomoći primateljima franšize u njihovom putu osamostaljenja. Od istraživanja tržišta do izbora lokacije, uređenja, treninga i marketinga tim usko surađuje sa svakim primateljem kako bi osigurao njegov uspjeh. Raznovrsnost ponude i formata omogućava da šira paleta potencijalnih partnera nađe svoj put u vlastiti biznis u ovom jako čvrstom i rastućem sektoru poslovanja.
Piše:
Dr.sc. Ljiljana Kukec, franšizni konzultant
Predsjednica
Hrvatske udruge za franšizno poslovanje
Za više informacija email: Lkukec@inet.hr