Ovogodišnji skup trgovaca i proizvođača, MAGROS, u organizaciji časopisa Suvremena trgovina i Hrvatske gospodarske komore, protekao je u znaku svestrane rasprave o ulozi trgovine unutar Europske unije i, posebno, Hrvatske.

„Trgovina je danas jedna od najkonkurentnijih, najdinamičnijih i najpropulzivnijih grana hrvatskog gospodarstva te zrcalna slika ukupnih makroekonomskih kretanja. Ovaj je sektor vrlo važan za cjelokupnu ekonomiju države, udio je trgovaca u ukupnom broju poduzetnika 18,7 posto, dok 15,8 posto od ukupno zaposlenih u Hrvatskoj radi upravo u trgovini“, istaknuo je potpredsjednik HGK za trgovinu i financijske institucije Josip Zaher na otvaranju jubilarne 30. konferencije za proizvođače i trgovce Magros 2018. održane 24. listopada u tvrtki Kraš. Konferenciju su organizirali HGK i poslovni časopis Suvremena trgovina, a ovogodišnja je tema bila Maloprodaja u EU – trendovi i izazovi.
„Činjenica je da je trgovina ključna spona između proizvodnje i potrošnje te da svi dionici na tržištu to moraju prihvatiti. Svakako su pred trgovinom u narednom razdoblju, novi izazovi u skladu s promjenama na globalnom tržištu te u procesu digitalizacije” rekao je Zaher.

„Trgovina je značajan motor i zamašnjak pokretanja proizvodnje i zapošljavanja te ima važnu društvenu i ekonomsku ulogu, posebno u podršci domaćoj proizvodnji i kao put za izlaz na inozemna tržišta. Trgovina je danas pred novima izazovima u svojem sadržaju, formatu, tehnologijama“, istaknuo je direktor i glavni urednik časopisa Suvremena trgovina Srećko Sertić.

„Očekujemo kako će ova konferencija doprinijeti u iznalaženju rješenja za unaprjeđivanje trgovine u Hrvatskoj, koja se nakon stabilizacije stanja s Agrokorom vraća u mirnije vode te očekujemo kako će osiguravati radna mjesta i u budućnosti“, istaknuo je Juro Avgustinović iz ureda u Hrvatskoj Zaklade Konrad Adenauer.

Pomoćnica ministrice regionalnog razvoja i fondova EU Kristina Bilić pozivajući na bolju informiranost te korištenje resursa i prednosti koje se pružaju, istaknula je regionalnu razvojnu politiku Vlade RH od 2016. do 2020. godine koja se provodi radi smanjivanja nejednakosti u razvoju županija, stvaranja uvjeta za jačanje konkurentnosti i zapošljavanja, ponude radne snage, kao i poticajnog okruženja za poslovanje.

„Trgovina je među najvažnijim dijelovima hrvatskog gospodarstva putem koje se Hrvatska globalizira. Ona pokazuje smjer kretanja u gospodarstvu i globalni je generator proizvodnje i stvaranja novih radnih mjesta“, rekla je pomoćnica ministra gospodarstva, poduzetništva i obrta Ivana Soić istaknuvši važnost inovativnosti te uvođenja digitalnih alata radi dostizanja efikasnosti i stvaranja konkurentnosti uvođenjem elektroničkog računa sada za postupke javne nabave, a do 2020. godine i elektroničko fakturiranje postupaka razmjene računa u Hrvatskoj. Ivana Soić svećano je i otvorila jubilarni MAGROS.
Ovogodišnji skup trgovaca i proizvođača, MAGROS protekao je u znaku svestrane rasprave o ulozi trgovine unutar Europske unije i, posebno, Hrvatske. Naglasak je stavljen na ukupna kretanja, pa je predstavljena analiza trgovine na malo u razdoblju posljednjih deset godina.

Ivan Damir Anić, autor studije izrađene u Ekonomskom institutu, analitičkim je prikazom odredio ulogu i mjesto trgovine u hrvatskom gospodarstvu u razdoblju od 2007. do 2018. godine. ”Povoljna kretanja u gospodarstvu dobro odrazila na promet u trgovini na malo. Od 2007. do 2018. čimbenici koji su snažno utjecali na promet u tom sektoru na malo su BDP, potrošnja kućanstva, bruto investicije, vanjska trgovina i turistička aktivnost. Očekivanja potrošača su poboljšana u posljednjim godinama, što ukazuje na porast optimizma i rast povjerenja u hrvatsko gospodarstvo, a to se pozitivno odrazilo na promet. Postoji trend smanjenja udjela izdataka za hranu i bezalkoholna pića, no rast te kategorije još uvijek ima najveći udio u strukturi izdataka za osobnu potrošnju (29,5 posto)”, rekao je Anić upozorivši na pitanja koja ostaju otvorena poput niske proizvodnosti rada, niskih plaća u trgovinama koje umanjuju motiviranost radne snage ili migracijskih trendova.
Anić ističe da su projekcije rasta prometa u trgovini na malo u Hrvatskoj i nadalje pozitivne, pa se očekuje rast od 3 posto u 2018. i 3,5 posto u 2019. godini, što smatra, nije dovoljno.

O tome u kojem smjeru ide trgovina u EU govorio je Neil McMillan, direktor političkih poslova i trgovine u europskom udruženju trgovine EuroCommerce-u. Udruženje je glavni predstavnik i „glas trgovine“, a djeluje u 31 zemlji. Trgovina unutar EU ima važno mjesto u gospodarskom životu: čini 10 posto BDP-a, obuhvaća 5,4 milijuna kompanija od čega je 99 posto malih i srednjih društava, a ukupno je zaposleno u trgovini 29 milijuna djelatnika. Praktično, svaki sedmi zaposlenik unutar EU radi u trgovini. Udruženje je ujedno most između 500 milijuna potrošača i proizvođača, napose prehrambenih proizvoda u lancu nabave, od malih dobavljača sve do najvećih trgovačkih multinacionalnih kompanija poput Carrefoura, Ikea-e, Metroa i Tesca.
McMillan je istakao i najvažnije trendove u trgovini EU. To su digitalizacija poslovanja ukupnoga gospodarstva čemu se maloprodaja i veletrgovina moraju ubrzano prilagođavati, usporeni gospodarski rast što se nepovoljno odražava i na potrošnju, zatim sve izrazitije pojave protekcionizma na jedinstvenom tržištu i šire, te potrebu usklađivanja gospodarstva s održivim rastom.
„Četiri osnovna cilja našeg Udruženja za narednih nekoliko godina mogli bismo svesti na digitalizaciju, zatim pravednu trgovačku utakmicu, borbu za otvoreno tržište te održiv razvoj i način života“ – rekao je McMillan. Upozorio je na ubrzani rast e-trgovine: u 2013. promet je iznosio 307 milijardi eura, da bi procjene za ovu godinu iznosile 602 milijarde. Paralelno s rastom toga prometa raste i broj cyber-napada, koji se u posljednje dvije godine povećao čak četiri puta što osjetno povećava troškove poslovanja. Najvažnija aktivnost EuroCommerce-a svodi se trenutno na direktivu o nepoštenoj trgovačkoj praksi i njenu primjenu u svim zemljama EU. Sama direktiva izazvala je mnoge nedoumice i nesporazume.
Pogledajte kratki presjek izlaganja na konferenciji MAGROS kroz video prikaz:
Ljubo Jurčić, profesor na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu osvrnuo se na osobnu potrošnju gospodarstva Hrvatske, EU i svijeta, kao i na vezu potrošnje s rastom gospodarstva. U svom izlaganju Jurčić je upozorio kako nas strane investicije niti europski novac neće unaprijediti, zaključivši da je na državi da stvori makroekonomske uvijete za daljnji rast.

U dva panela sudionici su raspravljali o međuovisnosti trgovine, proizvodnje i turizma te kako zaustaviti zapostavljanje razvoja ruralnih i manje razvijenih područja. Posebno je istaknut projekt „Od polja do stola“, zatim – što sa stajališta zaposlenosti znači kupovina domaćih proizvoda, a ujedno je razmotreno što nam donosi povećana internacionalizacija i kako se domaći trgovački lanci nose s tim problemima.

MAGROS se opetovano pokazao kao uspješna, ali i neophodna tribina trgovaca i proizvođača u zajedničkom nastojanju da se uspostave obostrano prihvatljivi odnosi koji bi osiguravali bolju opskrbu, veći udio domaćih proizvoda i čvršću povezanost zelene i plave magistrale okupivši gotovo 300 sudionika.
Kako se konferencija održala u znaku obilježavanja 30. godišnjice, sudionici su pogledali kratki film o povijesti MAGROS-a.
Zahvaljujemo se svim suorganizatorima, pokroviteljima, partnerima i sponzorima!
. . . . . . .