MAGROS 2024 – ‘Povratak u budućnost’

In Održane konferencije
Magros 2024

Maloprodaja u Europi i Hrvatskoj prolazi kroz razdoblje transformacija zbog niza faktora, uključujući tehnološki napredak, promjene u potrošačkim navikama i ekonomske uvjete. Pritom se maloprodaja suočava s dinamičnim promjenama koje oblikuju njenu budućnost. Tu se, prije svega, misli na digitalizaciju, održivost i promjene u potrošačkim navikama To su, sada je to potpuno jasno, ključni faktori koji će definirati sljedeće faze razvoja. U Hrvatskoj, maloprodajni sektor se prilagođava tim promjenama, iako sa specifičnostima vezanim uz lokalne ekonomske i društvene uvjete, rečeno je na 36. konferenciji za proizvođače i trgovce Magros održanoj u srijedu.

dio-auditorija
Dio auditorija

Najvažniji trendovi u maloprodaji u Europi svakako su Digitalizacija i e-trgovina. Razvoj online trgovine nastavlja rasti diljem Europe s naglaskom na fleksibilnost i praktičnost za potrošače. Integracija digitalnih tehnologija poput beskontaktnih plaćanja, personalizirane kupovine i umjetne inteligencije ubrzava ovaj proces. Pandemija COVID-19 značajno je ubrzala prelazak na e-trgovinu, a mnoga poduzeća proširuju svoje digitalne platforme kako bi zadržala korak s promjenama.

Zbog povećane svijesti o klimatskim promjenama i zaštiti okoliša, potrošači u Europi traže proizvode s održivim karakteristikama. Ovo uključuje ekološki prihvatljive proizvode, etičke prakse u proizvodnji i minimaliziranje otpada, a mnoge tvrtke sada prilagođavaju svoje poslovanje tim zahtjevima.

Važna stavka odnosi se na promjena potrošačkih navika. Potrošači sve više traže iskustvenu kupovinu, gdje kupovna moć dolazi s naglaskom na društvenu i ekološku odgovornost. Zdravstvena svijest također raste, pa je povećana potražnja za organskim i lokalnim proizvodima.

Isto tako, kombinacija fizičke i online prodaje postaje ključni model u europskoj maloprodaji. Mnogi trgovci implementiraju strategije poput „klikni i preuzmi“, gdje kupci naruče online, a preuzimaju proizvode u fizičkim trgovinama.

1-panel
Sudionici 1. panela STANJE TRGOVINE U REPUBLICI HRVATSKOJ: moderator Tomislav Cerovec, HRT; Ivan Ćibarić, predsjednik Saveza udruga malih trgovca RH; Ivona Bačelić Grgić, voditeljica Odjela za distributivnu trgovinu i zaštitu potrošača Sektora za trgovinu HGK; Mirko Budimir, direktor Delfina, dopredsjednik Udruge trgovine HUP-a (predstavnik malih trgovaca); Maja Radišić Žuvanić, načelnica Sektora za trgovinu i tržište u Ministarstvu gospodarstva; Martin Evačić, direktor Narodnog trgovačkog lanca i predsjednik Udruge trgovine HUP-a; Hrvoje Šimić, direktor tvrtke Tekstilpromet; Darko Knežević, član predsjedništva Hrvatske obrtničke komore

Kakvo je stanje maloprodaje u Hrvatskoj

Hrvatska prati globalne i europske trendove, iako s određenim specifičnostima zbog manjeg tržišta i relativno sporijeg tehnološkog razvoja u odnosu na zapadnu Europu. Ipak, posljednjih godina dolazi do ubrzanog rasta. Pandemija je također povećala interes za online trgovinom, a domaći trgovci ulažu više u digitalne platforme.

Zanimljiva kretanja bilježimo i na području konsolidacije maloprodajnog tržišta. Hrvatska maloprodaja suočava se s pojačanom konkurencijom, kako domaćih tako i međunarodnih lanaca. Dolazak stranih igrača povećava pritisak na lokalne tvrtke da unaprijede svoje ponude i usluge.

U Hrvatskoj se primjećuje rast interesa za domaće proizvode, posebice u sektoru prehrambenih proizvoda. Sve veći broj potrošača preferira lokalne brendove, što je potaknuto i rastućim nacionalnim ponosom te potražnjom za svježim i kvalitetnim proizvodima. Kao i u ostatku Europe, i u Hrvatskoj raste svijest o ekološkoj odgovornosti, pa sve više trgovaca nudi ekološki prihvatljive opcije, od ambalaže do samih proizvoda. Zakonodavstvo također igra ključnu ulogu u poticanju održivih praksi.

Iako online trgovina raste, fizičke trgovine i dalje imaju snažnu prisutnost u Hrvatskoj, posebno u trgovačkim centrima, koji su popularna odredišta za kupovinu i društvena okupljanja. Iz tih naglašenih trendova proizlaze mnogi novi zadaci koji stoje pred hrvatskom maloprodajom. O nekima od njih govorilo se i na današnjem skupu u uvjerenju da će njihova implementacija pridonijeti ukupnom razvoju ovog važnog segmenta u ostvarivanju BDP-a.

To se, prije svega, odnosi na: neizvjesnosti u dobavnim lancima s obzirom na ukupna kretanja u Europi i u nas, zatim, na još uvijek neriješene odnose proizvođača, dobavljača i maloprodaje što se odražava i na cijenama hrane, na iskustva s rasporedom radnog vremena i, posebno, na nedostatak radne snage.

2-panel
Sudionici 2. panela UMJETNA INTELIGENCIJA: Tomislav Cerovec, HRT, moderator; Marina Kralj Miliša, direktorica, Hrvatski izvoznici; Petar Petrić, odvjetnik, OD Petrić & Kajić; Milica Kamenski, Digital marketing manager za Orbico Hrvatska i Slovenija; Tomislav Vazdar, AI strategist; Ivan Maglić, direktor tvrtke Calisto, predstavnika Gartner Inc., globalne ICT istraživačke i savjetodavne tvrtke, predstavnik HUP ICT-a

Mali i srednji trgovci upozorili su da im ograničenje rada nedjeljom ugrožava opstanak, a žale se i na manjak radnika i izostanak poticaja.

“Stav vlade je jasan: teško je pomiriti sve interese i sve želje. Jasno da je zabrana (rada nedjeljom, op.ur.) problem pojedinim dućanima, ali mislim da ćemo se svi složiti da nekada nije radilo nedjeljom i ništa nam nije falilo”, rekao je državni tajnik ministarstva gospodarstva Ivo Milatić.

Dodao je da je prema mišljenju vladajuće politike 16 radnih nedjelja sasvim dovoljno.

Trgovci pak upozoravaju da će se ograničenje rada nedjeljom osjetiti na profitu i da im to inače stvara velike poteškoće. Tako predsjednik Saveza udruge malih trgovca u Hrvatskoj Ivan Ćibarić kaže da obiteljske trgovine u malim mjestima umiru zbog takvih uvjeta.

“Zabrana rada nedjeljom ne odgovara malim trgovcima i obrtnicima s obzirom da kao mali obrtnik ili trgovac nismo i ne možemo biti u istoj poziciji kao veliki trgovci, jer garantiramo vlastitom imovinom”, rekao je.

Ćibarić se slaže da je stanje u trgovini dobro, ali da mali trgovci gube tlo pod nogama, potisnuti od velikih lanaca.

“Nikakve potpore nikada nismo dobili ni od koga i to je osnovni problem. Ako niste proizvođač, vi niste nitko i ništa na tržištu”, rekao je.

Nedostaje radnika, sezonu izvukli studenti, đaci, stranci i umirovljenici

Na konferenciji je istaknut i problem nedostatka radnika. Predsjednica Sindikata trgovine Zlatica Štulić kaže da su sezonu izvukli studenti, učenici, umirovljenici, sezonci i strani radnici.

“Nema dovoljno zaposlenih, pa su poslodavci čak novčano nagrađivali radnike koji su doveli nove”, ustvrdila je.

Smatra da nedostatak radnika ukazuje da je jako bitno kakav je njihov položaj i kako se na poslu osjećaju.

Raspravljalo se je i o digitalizaciji i novim mogućnostima korištenja umjetne inteligencije u trgovini.

Direktor tvrtke Calisto Ivan Maglić kaže da uporaba umjetne inteligencije u trgovini može imati popriličan utjecaj.

Kao primjer navodi business to business trgovinu gdje se koriste određeni asistenti, a alati generativne umjetne inteligencije pomažu u optimizaciji cijena, personalizaciji usluge, marketinškim kampanjama i sl.

“Sve to se uvodi i u Hrvatskoj, ali u malim koracima, a mnogi koji rade na tome ne žele govoriti o detaljima, jer znaju da će biti kopirani”, rekao je.

Trgovcima preporučuje da se fokusiraju na tehnologije koje mogu bez velike investicije donijeti velike promjene.

Na konferenciji su obrađene i teme poput svekanalne hibridne budućnost maloprodaje, poboljšanja logistike i isporuke i promjene uloge fizičkih trgovina.

3-panel
Sudionici 3. panela BUDUĆNOST TRGOVINE – ODRŽIVOST: Tomislav Cerovec, HRT, moderator; Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača; Zlatica Štulić, predsjednica Sindikata trgovine RH; Mario Jurišić, izvršni direktor prodaje Jadranska Hrvatska u tvrtki Tokić; Dario Klemar, prokurist i voditelj resora Informatike, Financija, Računovodstva i Kontrolinga u dm-u te voditelj prodajne regije u Hrvatskoj; Petar Šimić, predsjednik uprave Primacošpeda i predsjednik Udruge za logistiku; Zlatko Canjuga, General Manager C pakiranja; Nancy Butijer, načelnica Sektora za trgovinsku i investicijsku politiku u Ministarstvu vanjskih i europskih poslova; Dado Marinić, pomoćnik direktora za područje Retail Multichannel PBZ

Jedan od sudionika panela koji je govorio o budućnosti trgovine bio je i Dario Klemar, prokurist i voditelj resora Informatike, Financija, Računovodstva i Kontrolinga u dm-u te voditelj prodajne regije u Hrvatskoj, koji je istaknuo: “Tijekom proteklih nekoliko godina naučili smo jednu važnu stvar: svakom izazovu i svakoj promjeni na tržištu moramo se i možemo prilagoditi na način koji odražava temeljne vrijednosti tvrtke, a samim time kupcima i djelatnicima nudi stabilnost i ulijeva povjerenje. Tehnologija i njezin ubrzani razvoj značajno su utjecali na brojne poslovne procese. Odmjereno praćenje trendova i odgovorna implementacija novih tehnologija pokazali su se najboljim pristupom koji nam je omogućio da istovremeno povećamo učinkovitost, a opet zadržimo fokus na potrebama ljudi, u skladu s vrijednosnim načelima dm-a.”

Skup je organizirao časopis Suvremena trgovina, pod pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića te ministarstava gospodarstva i vanjskih i europskih poslova.

(Hina i Suvremena trgovina)

You may also read!

Vedrana Jelušić Kašić

Vincek postaje četvrto poduzeće na domaćem tržištu kapitala

Privredna banka Zagreb (PBZ), dio Sektora inozemnih banaka (IBD) Intesa Sanpaolo Grupe, djelovala je kao jedini agent izdanja i

Read More...
Elon Musk

Walter Isaacson: Elon Musk – Fascinantna biografija najkontroverznije osobe današnjice

„Kao dijete u Južnoj Africi Elon Musk upoznao je bol i naučio ga je preživjeti. Kad je imao dvanaest

Read More...
Erste bank

Erste Group nastavlja sa solidnim rezultatom u trećem tromjesečju

U prvih devet mjeseci 2024. Erste Group Bank AG ostvario je operativnu dobit u iznosu od 4,51 milijarde eura.

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design