Investicije u hotele stvaraju veliku dodanu vrijednost

In Novi turistički kapaciteti
hotel turizam

Investicije u hotelski sektor stvaraju veliku dodanu vrijednost, zaposlenost i proračunske prihode, rečeno je u četvrtak na predstavljanju studije ekonomskog utjecaja ulaganja hotelskih poduzeća u Hrvatskoj, u organizaciji Hrvatske udruge turizma (HUT).

Ulaganja domaćih hotelskih kompanija u hotele i kampove više kategorizacije generiraju brojne izravne i neizravne ekonomske koristi i to kroz povećanje prihoda objekta u koji se investira, povećanje turističkih prihoda u destinaciji i šire, zatim kroz rast zaposlenosti i povećanje uplata u lokalne proračune i u državni proračun, kažu u HUT-u.

Istraživanje koje je za HUT proveo HD Consulting na uzorku 20 investicija u hotele i kampove šest vodećih domaćih turističkih kompanija ukupne vrijednosti 570 milijuna eura realiziranih u razdoblju od 2016. do 2025. godine, pokazalo je da te investicije već kroz osam godina stvore novu dodanu vrijednost u visini investicije, a da kroz 12 godina državi uplate kompletnu vrijednost investicije samo kroz fiskalna i parafiskalna davanja.

Investicije obuhvaćene istraživanjem povećale su izravni i neizravni turistički prihod za 319,75 milijuna eura na godišnjoj razini, omogućile su 1.483 novih izravno i 1.175 neizravno zaposlenih te su generirale godišnja fiskalna i parafiskalna davanja od 47,27 milijuna eura, uz jednokratna indirektna davanja državi po osnovu plaća i dohodaka izvođača radova te PDV-a na opremu i namještaj u visini 54,14 milijuna eura.

To znači da se na svaki investirani milijun eura u smještajne kapacitete u hotelima i kampovima može očekivati godišnje povećanje prihoda od turizma od 560,6 tisuća eura, zatim 2,6 novih direktno zaposlenih i 2,1 indirektno zaposlenih, godišnje povećanje fiskalnih i parafiskalnih davanja u visini 82,8 tisuća eura te jednokratna davanja državi od 94,9 tisuća eura, kažu u HUT-u.

Nizak udio hotelskog smještaja

No, upozoravaju da hotelski smještaj u Hrvatskoj čini svega 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima, što je višestruko manje nego kod mediteranske konkurencije.

Smatraju da je takva smještajna struktura najveći ‘krivac’ za overturizam koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj hrvatskih destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu na mediteransku konkurenciju.

“Hoteli generiraju puno duži turistički promet i veću prosječnu turističku potrošnju, uz značajno manje opterećenje prirodnih resursa i infrastrukture”, izjavio je direktor HUT-a Veljko Ostojić.

On smatra da se poticanjem investicija u primarno hotelski smještaj može istovremeno povećati ekonomske koristi i smanjiti negativan utjecaj turizma na lokalnu zajednicu i okoliš.

“Zemlje u regiji koje žele potaknuti svoj turistički potencijal koriste niz instrumenata za poticanje investicija u hotelski smještaj kojih nemamo u Hrvatskoj, s ciljem smanjenja investicijskog rizika i troška kapitala”, kaže Ostojić.

Spominje pritom kombinacije subvencioniranih kredita, bespovratnih sredstava i poreznih olakšica, posebno u objekte više kategorije, a u većini zemalja u regiji su prepoznati i pozitivno zakonski regulirani modeli mixed-use projekata, koji značajno doprinose isplativosti projekata, privlačnosti ulaganja te jačanju tržišne pozicije destinacija u globalnoj konkurenciji.

“Hrvatska bi usvajanjem takvih praksi, standardnih u zemljama koje nam konkuriraju, privukla značajne investicije u kvalitetan hotelski smještaj koji bi povećao turističku potrošnju, produžio sezonu te smanjio overturizam u ljetnoj špici”, kaže Ostojić.

Predstavio je analizu investicijskih poticaja u turizmu u Austriji, Crnoj Gori, Malti, Italiji, Mađarskoj, Portugalu, Grčkoj, Srbiji i Albaniji koju je za HUT izradio Horwath HTL Zagreb. Analiza je pokazala trend postupnog jačanja strateške uloge države u oblikovanju turističkih ulaganja, kao i to da moderne politike poticanja turističkih ulaganja prelaze okvire klasičnih subvencija i preuzimaju ulogu aktivnih razvojnih strategija.

Tako poticaji nisu ograničeni na samo financijsku podršku, već je praksa upravljanje smjerom, strukturom i učincima investicija kroz sofisticirane, višekomponentne modele.

HUT je predstavio i svoje prijedloge za poticanje investicija u nove i postojeće hotele i kampove i transformaciju privatnog smještaja u hotelski. Među njima su bespovratna sredstva za gradnju i proširenje smještajnih kapaciteta u turistički nerazvijenim područjima s intenzitetom potpore do 40 posto prihvatljivih troškova), a usmjerena na hotele i kampove sa 4 i 5 zvjezdica. HUT predlaže i grantove za izgradnju i razvoj hotelskih kapaciteta u turistički razvijenim područjima uz potpore do 20 posto prihvatljivih troškova, isključivo za hotele kao i subvencionirane kamatne stope za izgradnju i razvoj hotelskih i mixed-use kapaciteta uz srednji i viši intenzitet potpore itd.

(Hina)

You may also read!

Makhtar Diop

Generalni direktor IFC-a Makhtar Diop u posjetu Hrvatskoj

Makhtar Diop, generalni direktor Međunarodne financijske korporacije (IFC), u posjetu je Hrvatskoj od 19. do 20. studenog 2025. kako

Read More...
Održano Vijeće ministara poljoprivrede i ribarstva u Bruxellesu

Održano Vijeće ministara poljoprivrede i ribarstva u Bruxellesu

U Bruxellesu u ponedjeljak, 17. studenog 2025., održan je sastanak Vijeća ministara poljoprivrede i ribarstva Europske unije, na kojem

Read More...
Wolt sklopio partnerstvo zahvaljujući kojem proširuje svoju ponudu za više od nekoliko tisuća proizvoda

Wolt sklopio partnerstvo zahvaljujući kojem proširuje svoju ponudu za više od nekoliko tisuća proizvoda

Partnerstvo Wolta i SPAR Hrvatska korisnicima omogućuje brzu, jednostavnu i praktičnu kupovinu namirnica i proizvoda za kućanstvo uz dostavu

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design