Stopu PDV-a u turizmu treba smanjiti na 13 odnosno 10 posto

In Iz zemlje
korotaj

Stopa PDV-a za smještaj i ugostiteljstvo u Hrvatskoj trebala bi se izjednačiti s onima koje imaju zemlje na Mediteranu, i to tako da od početka 2019. i na smještaj i ugostiteljstvo bude 13 posto, a da se u iduće tri do četiri godine smanji na 10 posto, prijedlog je iz studije o utjecaju stope PDV-a na turizam koja je u petak predstavljena u HGK.

Studiju “Analiza utjecaja stope PDV-a na konkurentnost djelatnosti smještaja i ugostiteljstva Hrvatske” izradila je konzultantska zagrebačka tvrtka HD Consulting u suradnji s još nekim institucijama i na inicijativu Udruge hotelijera pri HGK, a na gotovo sto stranica sadrži uz ostalo i procjenu izravnih ekonomskih i fiskalnih učinaka različitih stopa PDV-a na kumulativno razdoblje od pet godina, 2017. do 2021., uz usporedbu te stope u Hrvatskoj s konkurentskim zemljama Mediterana te ostatkom EU-a.

Zahtjevi su zapravo vrlo jednostavni i na tragu onoga što imaju konkurentske zemlje odnosno 25 zemalja članica EU-a, a to je stopa PDV-a za smještaj od 10 posto, rekao je predsjednik Udruge hotelijera pri HGK i nacionalne udruge hotelijera UPUHH Ronald Korotaj, koji smatra i da je sada pravo vrijeme za porezna smanjenja jer je pozicija turističke Hrvatske odlična, a i veliko je zanimanje investitora.

“Predstavili smo nedavno i ministrima ovu studiju i (…) želimo samo iste uvjete poslovanja kao naši konkurenti i drugi u EU. Voljeli bi stoga čuti zašto je to nemoguće odnosno argumente zašto si Hrvatska dopušta luksuz da ima tako visoke stope PDV-a u turizmu, kada manje-više svi, uključujući i Francusku, Španjolsku, Austriju i druge već godinama imaju stopu 10 postom, a neke i nižu”, kazao je Korotaj. Ne vjeruje da je realno da će iduće godine dobiti manju stopu PDV-a, ali vjeruje da će argumentima koje imaju za smanjenje potaknuti ozbiljna razmišljanja što sve turizam može s nižom stopom.

Potpredsjednik HGK Josip Zaher je kazao da je studija pokazala da učinci sadašnje stope PDV-a na smještaj od 13 posto i 25 post na ugostiteljstvo, ne daje ozbiljne pozitivne ni ekonomske učinke te u svakom smislu umanjuje konkurentnost usluga smještaja i ugostiteljstva u hotelima i kampovima u Hrvatskoj u odnosu na Mediteran, ali i šire u EU.

Predstavljajući u ime HD Consultinga najvažnije naglaske studije Branko Bogunović je istaknuo da dijelom i zbog visokih stopa PDV-a investicije u turizmu već zaostaju 40 do 50 posto za onima od 7 milijardi eura predviđenih Strategijom razvija turizma do 2020.

Istaknuo je i da je Hrvatska prema indeksu konkurentnosti Svjetskog ekonomskog foruma i prema kriteriju utjecaja oporezivanja kao poticaja zapošljavanja i investicija u turizmu rangirana na 132. odnosno 130. mjestu od 136 zemalja svijeta, što također svjedoči o nužnosti uspostave konkurentnijeg okvira za poslovanje i razvoj turizma.

“I u EU snižena stopa PDV-a za turistički smještaj i ugostiteljstvo prepoznata je kao instrument podizanja konkurentnosti, budući da većina zemalja EU primjenjuje snižene stope PDV-a ze te usluge, a određene zemlje i za ostale turističke sluge, ostvarujući time konkurentniji okvir za poslovanje i razvoj turizma”, poručio je Bogunović.

Po podacima koje je iznio, uvođenjem višeg PDV-a na ugostiteljske usluge od 1. siječnja 2017., s 13 na 25 posto, ostvareni je tek manji pozitivni fiskalni učinci na kratki rok, odnosno u prvoj godini primjene 630 milijuna kuna temeljem PDV-a, poreza na dobit te poreza i doprinosa na plaće, a što se iz godine u godinu smanjuje.

“Primjeri drugih država koje su povećavale stope pokazuju da će nakon povećanja stope PDV doći do povećanja porezne evazije i sive ekonomije, pogotovo u ugostiteljstvu, a obuhvate li oni samo 5 posto ukupnog fiskalnog prihoda smještaja i 10 posto prihoda ugostiteljstva već od 2019. će prema novim stopama država prihodovati manje nego prema onim stopama iz 2016.”, upozorio je Bogunović, dodajući da se stoga u analizi ističe da bi dugoročno stopa PDV-a od 10 posto na smještaj i ugostiteljstvo dala veće fiskalne učinke već od 2025.

U vezi ekonomskih učinaka PDV-a, studija je naznačila da je uvođenje više PDV stope na ugostiteljske usluge u 2017. imalo negativne učinke te da zapravo više PDV stope uopće nemaju uporišta.

U odnosu na stope PDV-a na smještaj i ugostiteljske usluge od 10 posto, postojeće stope od 13 i 25 posto u turizmu kumulativno za razdoblje 2017.-2021. znače direktne negativne učinke od 10,1 milijarde kuna ili 41 posto manje sektorskih investicija, a bit će i oko osam tisuća ili čak 71 posto manje novozaposlenih u sektoru.

Trpjet će i investicije, pogotovo dugoročne, jer, kako je pokazala analiza, aktualne PDV stope znače minimalno 200 hotela manje u idućih 10 do 15 godina.

Očekuje se i da će razlika u dugoročnoj namjeri investiranja između nove više PDV stope i smanjenih stopa PDV na smještaj i ugostiteljstvo iznositi minimalno 10 milijardi kuna do 2021. Pod pretpostavkom dugoročnog zadržavanja postojećih visokih stopa PDV te time i sličnog intenziteta namjera investiranja poduzeća do 2030. godine, Hrvatska izgubila više od 2,5 milijardi eura potencijalnih turističkih investicija, pokazala je uz ostalo studija. (H)

You may also read!

Restoran Zora Bila prvi dobitnik nagrade Dobar Tech

Restoran Zora Bila prvi dobitnik nagrade Dobar Tech

U sklopu Dana hrvatskog turizma, održanih u Opatiji, dodijeljena je nagrada Dobar Tech - METRO nagrada za najbolji digitalni

Read More...
dan-poduzetnika

HUP: Uz uklanjanje prepreka gospodarski rast mogao bi biti i brži

Hrvatsko gospodarstvo raste po najvišim stopama u EU, ali rast bi mogao biti još brži, a Hrvatska bi mogla

Read More...
Giving Friday 2024

Giving Friday: dm će donirati pet posto dnevnog prometa ostvarenog u petak 29. studenog

U petak 29. studenog dm će obilježiti Giving Friday, potpuno drugačiju verziju Crnog petka, povodom kojeg će donirati pet

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design