Predstavljene poslovne mogućnosti suradnje s Agencijom za potporu i nabavu NSPA.
“Ulaskom u NATO 2009. Hrvatska je ostvarila jedan od ključnih strateških vanjskopolitičkih ciljeva, ali time su i hrvatskom gospodarstvu otvorena vrata za poslovanje i tržišno natjecanje s najboljima. Iako se takve prilike nerijetko povezuju s obrambenom industrijom, postoji čitav niz proizvoda i usluga za koje se raspisuju natječaji i gdje naše tvrtke mogu sudjelovati i samostalno i u konzorciju s drugim tvrtkama. Područja su i građevina, prehrana, IT, tekstil, obuća, odjeća, transport i razne uslužne djelatnosti”, rekao je potpredsjednik HGK za industriju i održivi razvoj Tomislav Radoš na radionici NATO i gospodarstvo: Dan hrvatske industrije, koja je u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, Ministarstva obrane i Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja održana danas u HGK.
Radionica je bila namijenjena tvrtkama koje žele saznati više o poslovnim mogućnostima u okviru postupaka javne nabave jedne od agencija NATO-a, Agencije za potporu i nabavu (NATO Support Agency – NSPA). Nakon radionice održani su jedan na jedan razgovori između zainteresiranih tvrtki i predstavnika NSPA.
Kao jedan od partnera projekta Nato i gospodarstvo, Hrvatska gospodarska komora informira tvrtke o svim poslovnim mogućnostima koje im pruža članstvo, a s tim je ciljem i kreirana web stranica natonatjecaji.hr. Od ulaska Hrvatske u NATO savez objavljeno je preko 650 natječaja, u registru tvrtki je 260 zainteresiranih tvrtki, a do sada je izdano 208 stručnih mišljenja za potrebe prijave na natječaje.
“Podaci za našu agenciju iz veljače 2022. govore da je 96 hrvatskih tvrtki u bazi NSPA, ali potencijal je daleko od ostvarenog. Tu smo jer je i nama važno razumjeti koja su vaša očekivanja. U procesu smo automatizacije i digitalizacije, što uključuje i kategorizaciju roba. U tome nam prijedlozi i iskustva tvrtki mogu biti od velike pomoći”, rekao je Marc Heinemann, zamjenik direktora za nabavu u agenciji NSPA.
Komodor Milan Blažević, savjetnik za projekte opremanja Oružanih snaga RH pri Ministarstvu obrane, istaknuo je da je sigurnosna slika Europe promijenjena, no da u je i u tom novom kontekstu važno raditi na povećanju konkurentnosti i kapaciteta naše obrambene industrije, s novim iskoracima u visokotehnološke proizvode i uključivanje u lance vrijednosti. „Subjekti naše obrambene industrije dokazali su se kao pouzdani dobavljači,“ rekao je Blažević.
“Komunikacija s agencijom je od velike važnosti za što konkretnije i jasnije informacije za tvrtke”, poručio je Robert Blažinović, v. d. ravnatelj Uprave za industriju, poduzetništvo i obrt u Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja te se također referirao na jaču integraciju naših tvrtki u lance vrijednosti, posebice u periodu njihova skraćivanja i preslagivanja.
Što znači imati kvalitetan i konkurentan proizvod, pokazale su tvrtke koje su na radionici predstavile svoja iskustvo sudjelovanja na NATO natječajima. Tvrtka Galeb je 2017. surađivala s agencijom NSPA isporukom termoprograma donjeg rublja u vrijednosti od gotovo pet milijuna eura, a informaciju za natječaj dobili su putem HGK.
“Tekstil je branša gdje je velika globalna konkurencija”, rekao je voditelj veleprodaje u Galebu Mate Arbulić te je u tom smislu istaknuo važnost posjedovanja i relevantnih certifikata za kvalitetu.
“Kod nas su prodajni ciklusi vrlo dugi, od tri do pet godina. NSPA nam u javnoj nabavi omogućava puno jednostavnije vođenje cijelog procesa jer je sve na jednom mjestu”, rekao je direktor prodaje i razvoja u Dok-ingu Mislav Manda. Tvrtka je prisutna u više od 40 zemalja svijeta, od toga u devet NATO članica.
HGK je ove godine u suradnji s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja te Uredom vijeća za nacionalnu sigurnost provela kampanju We are Nato. Cilj je bio promovirati NATO ne samo kao sigurnosnu organizaciju, već i kao političko-vojni savez sa sve većim težištem na civilnoj dimenziji i suradnji s gospodarstvom. U sklopu kampanje organizirani su posjeti učenika i studenata hrvatskim tvrtkama, njih 72 ukupno, a o tome su na radionici govorili studenti sa zagrebačkog FER-a.
Nabava unutar NATO-a je decentralizirana i obavlja se kroz zapovjedništva (NATO Headquarters), strateška zapovjedništva (Strategic Commands) i ostale agencije koje pokrivaju različita područja nabave. Pozive na sudjelovanje u javnom nadmetanju raspisuju sastavnice NATO-a i ne objavljuju se javno. Pristup takvim podacima omogućit će se tvrtkama koje se upišu u Registar gospodarskih subjekata zainteresiranih za sudjelovanje u natječajima. U Registar se upisuju pravne i fizičke osobe koje svojom djelatnošću i poslovnim osobinama ispunjavaju uvjete za primanje i raspolaganje neklasificiranim i klasificiranim podatcima NATO-a.