Zbog rasta online trgovine izvan EU zaštita potrošača presudna

In Potrošači
Milatic

Povodom Svjetskog dana prava potrošača, u organizacije Hrvatske gospodarske komore i Ministarstva gospodarstva, u HGK je održana konferencija pod nazivom Klikom do sigurnosti potrošača, u čijem je fokusu bila digitalna sigurnost i zaštita potrošača pri kupovini na internetu.

Digitalna transformacija donosi brojne pogodnosti, ali i izazove. Online trgovina u Europskoj uniji iz godine u godinu raste, a Hrvatska prati taj trend. Prema istraživanju o potrošačkim navikama koje je proveo HGK krajem prošle godine 71 posto naših građana kupuje na internetu, a gotovo svaki drugi u web trgovinama registriranim u trećim zemljama.

Jedan od izazova upravo je rast online trgovine na platformama izvan Unije, zbog čega institucije EU aktivno rade na kontroli sigurnosti uvezene robe te provode mehanizme zaštite, uključujući mjere protiv dampinga i nepoštenih trgovinskih praksi, kako bi se osigurali pravedni uvjete za europske proizvođače i potrošače.

“Zaštita potrošača je pravni okvir ali i temeljno pravo koje osnažuje pojedince i doprinosi očuvanju zdravog tržišta. Kao potrošači, imamo ključnu ulogu u gospodarstvu, a naša dobrobit treba biti prioritet u svim poslovnim praksama. U vremenima tržišnih nestabilnosti, od presudne je važnosti osigurati stabilnost i pravedne uvjete za sve potrošače. Cilj Vlade je stvoriti transparentno i sigurno tržište koje štiti potrošače i omogućava im donošenje informiranih odluka”, istaknuo je Ivo Milatić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva.

Za izgradnju povjerenja potrošača sve je bitnija zelena i socijalna komponenta, posebno među mladim potrošačima koji traže autentičnost i transparentnost, preferiraju provjerene i ekološki prihvatljive brendove te kratke lance nabave, kazala je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.

“U kontekstu zaštite potrošača važna je i zaštita kupovne moći i standarda građana, jer značajno utječe na potrošačke navike i ekonomsku situaciju. Partnerski odnos između trgovaca i potrošača temelj je zdravog gospodarstva. Međusobna povezanost potiče konkurenciju, inovacije i poboljšanje kvalitete ponude, što dugoročno doprinosi jačanju gospodarstva”, kazala je Bogović.

potros
Okrugli stol

U Hrvatskoj je godišnja stopa inflacije u veljači iznosila 3,6%, dok su cijene na mjesečnoj razini zabilježile blagi pad od 0,2 posto. Najveći rast cijena bilježimo u sektoru usluga (5,7%), prehrambenih proizvoda, pića i duhana (4,9%) te energije (3,4%). No, unatoč inflacijskim pritiscima, Hrvatska bilježi gospodarski rast, rast plaća te kontinuirano smanjenje javnog duga u odnosu na BDP.

Početkom ožujka na snagu je stupio Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijena, koji uređuje mjere, način provedbe mjera, inspekcijski nadzor te sankcije u slučaju kršenja zakona za privremenu kontrolu cijena u izvanrednim okolnostima. Cilj je spriječiti poremećaje koje redovni tržišni mehanizmi ne mogu otkloniti te omogućiti pravovremenu zaštitu potrošača. Time se iskazuje čvrsta politička volja za reagiranje u korist potrošača kad je to najpotrebnije.

Branka Augustinović iz Ministarstva gospodarstva u svom izlaganju detaljno je pojasnila Odluku o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda i određenih kategorija proizvoda u trgovini na malo, kao i Zakon o iznimnim mjerama kontrole cijena, koji predstavljaju ključne instrumente u zaštiti standarda građana. Posebno je naglasila važnost ovih Vladinih mjera u zaštiti potrošača, ističući kako su one usmjerene na očuvanje kupovne moći građana te osiguranje pravednijih tržišnih uvjeta. Također je istaknula da se mjere provode uz stalno praćenje tržišnih kretanja i spremnost na njihovu prilagodbu sukladno gospodarskim okolnostima.

Marijana Ivanov s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu govorila je o Zaštiti potrošača na tržištu financijskih usluga – izazovima i ulozi regulatora te je posebno naglasila važnost financijske pismenosti građana kao temelja za njihovu sigurnost i samopouzdanje na tržištu. Istaknula je i potrebu za jačanjem regulatorne i edukativne uloge svih relevantnih institucija.

Profesorica zagrebačkog Ekonomskog fakulteta Blaženka Knežević prezentirala je temu Izazovi etičnosti potrošača u digitalnom dobu, a završni dio konferencije bio je posvećen panel raspravi, u kojoj su sudjelovali predstavnici Ministarstva gospodarstva, regulatornih tijela, potrošačkih udruga te poslovne zajednice. Raspravljalo se o potrebi međusektorske suradnje, transparentnosti tržišnih praksi te o nužnosti prilagodbe zakonodavnog okvira brzom tehnološkom razvoju.

Na konferenciji je predstavljena i kampanja WEB HEROJ – ulovimo lika s weba koji tvoje eure vreba, koju je prezentirao Mario Salopek iz Ministarstva unutarnjih poslova. Riječ je o preventivnoj edukativnoj kampanji usmjerenoj na podizanje svijesti građana o sigurnosti na internetu i zaštiti od online prijevara, s posebnim naglaskom na digitalnu sigurnost potrošača u svakodnevnim internetskim transakcijama.

You may also read!

-Damir-Novotny

Novotny: Američko-europski trgovinski rat bez značajnijih učinaka na Hrvatsku

Podizanje carina i otvaranje trgovinskog rata između SAD-a i EU-a negativno će utjecati na vanjskotrgovinsku razmjenu Hrvatske i SAD-a,

Read More...
svi

Povezivanje poduzeća i škola ključno za rješavanje izazova na tržištu rada

Projekt HGK Komore Zagreb Izgradi karijeru - skoči u budućnost, koji povezuje učenike srednjih strukovnih škola iz Zagrebačke županije

Read More...
goran-saravanja

Reakcija HGK na carine SAD-a na čelik i aluminij

Nove carinske tarife SAD-a na proizvode od čelika i aluminija mogle bi destabilizirajući utjecati na gospodarstvo Europske unije. Ne

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design