Osnovan prvi sindikat za radnike digitalnih platformi

In Zaposlenost / plaće
SRDP

Kao odgovor na krajnje nezavidan položaj radnika koji rade putem digitalnih platformi i konstantnu sustavnu eroziju njihovih prava, na osnivačkoj skupštini održanoj tijekom lipnja, a zatim i registracijom u Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike, osnovan je Sindikat radnika digitalnih platformi (SRDP), prvi takav sindikat u Hrvatskoj. SRDP pridružen je sindikalnoj središnjici Savez samostalnih sindikata Hrvatske (SSSH).

“Cinično nas nazivajući partnerima, digitalne platforme same, jednostrano odlučuju o našim plaćama i uvjetima rada, pritom perući ruke od odgovornosti i obaveza koje bi trebali imati prema nama. Naš odnos s platformama nije partnerski, već radni jer ima sve najvažnije karakteristike radnog odnosa”, rekao je predsjednik SRDP-a Mile Krivokuća, te naglasio kako samozaposleni platformski radnici nemaju pravo na plaćeno bolovanje, godišnji odmor, utvrđenu minimalnu cijenu rada, osiguranje od nezgode na radu i ostala prava koja proizlaze iz radno-pravnog statusa radnika. “Preuzeli smo sav rizik poslovanja – sve troškove rada snose vozači i dostavljači, a platforme, bez kune troška, a kroz visoku proviziju koju im uplaćujemo, ostvaruju golem profit”, rekao je Krivokuća.

Činjenica da se, po podacima Eurofounda, 10,7 posto Hrvata okušalo u radu putem digitalnih platformi, te da je platformski rad sve češće jedini izvor prihoda za radnike, ovu temu čini krucijalnom, pogotovo u kontekstu izmjena Zakona o radu kojima se namjerava urediti ovo pitanje. U tim izmjenama SRDP vidi priliku i odgovornost izboriti se za dostojanstvene uvjete rada i bolja materijalna prava za sve one koji rade u ovoj brzorastućoj grani gospodarstva.

Gotovo osam godina od dolaska digitalnih platformi u Hrvatsku, platformski je rad u Hrvatskoj još uvijek u potpunosti zakonski nereguliran, iz čega proizlaze brojne malverzacije, kršenja prava i degradacija radnika koji putem njih rade – bez ikakvih sankcija”, rekla je glavna tajnica sindikata Iva Filipović, upozorivši na brojne primjere neisplate plaća, doprinosa, rada na crno… Takvi agregatori, odnosno tvrtke i/ili obrti preko kojih radnici rade te s kojima imaju potpisan ugovor o radu ili neki drugi ugovorni odnos, nelojalna su konkurencija i natječu se u smanjivanju prava radnika. Stoga, smatra Filipović, nadzor i stroge sankcije imperativ su u osiguravanju boljih uvjeta i prava platformskih radnika, ali i sprečavanju sive ekonomije.

Do konačnog cilja – utvrđivanja radno-pravnog statusa radnika za osobe koje rade putem platformi i statusa poslodavca za platforme koji će ih obvezati na osiguravanje prava koja im, kao radnicima, pripadaju, SRDP je istaknuo ključne probleme i zahtjeve koje će daljnjim sindikalnim aktivnostima nastojati izboriti.

“Cijena kilometra za vozače i dostavljače koji rade preko platformi drastično i kontinuirano pada, a u slučaju vozača taksija, višestruko je niža od ostalih tvrtki koje pružaju taksi usluge. Radnici nemaju nikakvog prava glasa u određivanju cijena prijevoza ili dostava. Platforme samoinicijativno i bez objašnjenja mogu ponuditi niže cijene usluga. Upravo se to dogodilo na zimu 2020., kada je uslijed pandemije potražnja za taksistima i dostavljačima pala. Platforme su tada odlučile dodatno spustiti cijene za 20 posto, što je neodrživo za poslovanje”, rekao je Krivokuća te naglasio kako je s takvim cijenama potrebno provesti i po 12 sati na cesti dnevno kako bi se, nakon svih izdvajanja za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, gorivo, praonice, servise i sve ostalo, zaradilo 4.000 – 5.000 kuna mjesečno. Time je, smatra Krivokuća, ugrožena i sigurnost u prometu.

Platformski su radnici ostavljeni na milost i nemilost algoritmu koji im dodjeljuje vožnje i dostave po nejasnim i diskriminatornim kriterijima zbog kojih nemaju garanciju posla, niti svi vozači i dostavljači imaju jednake uvjete. Zbog jedne odbijene dostave i vožnje, a pogotovo nakon bolovanja, godišnjeg ili nekoliko slobodnih dana, radnici su “kažnjavani” na način da im se dodjeljuje manji broj vožnji i dostava ili dobivaju udaljenije vožnje i fizički vrlo zahtjevne dostave. SRDP inzistira na jednakim šansama za sve radnike koji rade putem digitalnih platformi.

Odredbu Pravilnika kojom je utvrđena maksimalna starost vozila kojim se obavljaju taksi usluge, a kojom bi od sljedeće godine trebalo biti propisano da iznosi pet godina, SRDP smatra neutemeljenom te zahtijeva povratak na maksimalnu starost vozila od sedam godina. U Austriji i Njemačkoj maksimalna starost vozila je deset godina.

Slični procesi započeti su u brojnim drugim državama te su Vlade i sudovi zemalja poput Velike Britanije, Italije, Španjolske, Francuske već stali na stranu radnika i potvrdili da su radnici i sindikat u pravu kada zahtijevaju zaštitu radničkih prava. Krajnje je vrijeme da i Hrvatska bude u korak s promjenama koje idu na korist radnicima ukoliko je doista cilj zadržati radnike u Hrvatskoj.

“Naša je dužnost govoriti u ime tisuća radnika u Hrvatskoj koji se bave platformskim radom. Bez ikakve zakonske regulacije našeg statusa prepušteni smo samovolji platformi koje diktiraju uvjete i iskorištavaju svoj položaj u kojem nemaju nikakvih obaveza prema radnicima koji im donose zaradu i zahvaljujući kojima postoje. Platformski rad u Hrvatskoj trenutno je festival bezakonja, nereda, nelegalnih praksi i, naposljetku, zakinutih radnika kojem odmah treba stati na kraj. Pozivam sve platformske radnike da nam se jave sa svojim iskustvima i da nam se pridruže kako bismo se zajedno izboriti za dostojanstvene uvjete našega rada”, rekao je Krivokuća te istaknuo kako će jedan od prvih poteza sindikata biti traženje sastanka s nadležnim ministrima tijekom jeseni.

You may also read!

wall

Wall Street prošloga tjedna pao, europske burze porasle

Na Wall Streetu su cijene dionica prošloga tjedna pale jer se očekuje usporavanje rasta američkog gospodarstva, dok su europski

Read More...
Valamar

Poduzetnici u turizmu upozoravaju na otežano zapošljavanje stranaca

Turistički poduzetnici upozoravaju ovih dana na poteškoće u zapošljavanju stranih radnika zbog nove regulative, žaleći se da će to

Read More...
Podravka Agri

Podravka Agri dogovorila povećanje plaća i ostalih materijalnih prava za svoje radnike u poljoprivrednim kompanijama

Pregovarački timovi Belja, PIK-a Vinkovci i Vupika, a pod okriljem Podravke Agri, te reprezentativnih sindikata – Sindikata PPDIV, HUS

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design