Stuttgart i Renningen, Njemačka: „Dizel ima budućnost. Danas želimo jednom za svagda stati na kraj raspravama o propasti dizelske tehnologije.” Ovim je riječima Boschev glavni izvršni direktor dr. Volkmar Denner na godišnjoj konferenciji za novinare društva Bosch najavio presudnu prekretnicu u dizelskoj tehnologiji.
Nova dostignuća iz Boscha proizvođačima vozila mogu omogućiti smanjenje emisija dušikovih oksida (NOx) u toliko drastičnoj mjeri da su već sada usklađeni s budućim ograničenjima. Čak i prema rezultatima ispitivanja emisija u stvarnim uvjetima vožnje (RDE – real driving emissions), emisije iz vozila koja su opremljena Boschevom najnovijom dizelskom tehnologijom nisu samo znatno manje od trenutačnih ograničenja emisija, već i od ograničenja koja stupaju na snagu 2020. godine. Boschevi inženjeri te su rezultate postigli usavršavanjem već postojećih tehnologija. Nema potrebe za dodatnim komponentama, koje bi samo povećale troškove.
„Bosch pomiče granice onoga što je tehnički izvedivo”, rekao je Denner. „Opremljena Boschevom najnovijom tehnologijom, dizelska vozila bit će svrstana u vozila s niskim emisijama, a ipak će ostati povoljna.” Boschev glavni izvršni direktor također je pozvao na veću transparentnost kad je riječ o emisijama CO2 uzrokovanim cestovnim prometom, ali i na to da se mjerenje potrošnje goriva, a time i emisija CO2, u budućnosti počne provoditi u stvarnim uvjetima na cesti.
Rekordna očitanja u stvarnim uvjetima vožnje: 13 mg dušikovih oksida po kilometru
Europskim zakonodavstvom od 2017. godine propisano je da novi modeli osobnih automobila koji su ispitani u skladu s RDE-om kroz kombinaciju ciklusa gradske, izvangradske i autocestovne vožnje emitiraju najviše 168 miligrama dušikovih oksida po kilometru. Od 2020. godine, ovo će ograničenje biti smanjeno na 120 miligrama. Međutim, vozila opremljena Boschevom dizelskom tehnologijom već danas emitiraju svega 13 miligrama dušikovih oksida u standardnim ciklusima RDE-a koji su u skladu sa zakonom.
To je približno jedna desetina propisanog ograničenja koje će se primjenjivati od 2020. godine. Čak i tijekom vožnje u posebno zahtjevnim gradskim uvjetima, u kojima parametri ispitivanja znatno premašuju pravne zahtjeve, prosječne emisije Boschevih testnih vozila iznose samo 40 miligrama po kilometru. Boschevi inženjeri postigli su ovu presudnu prekretnicu tijekom proteklih nekoliko mjeseci. Toliko niska očitanja omogućila je kombinacija napredne tehnologije ubrizgavanja goriva, novorazvijenog sustava upravljanja zrakom i inteligentne regulacije temperature. Emisije dušikovih oksida sada mogu ostati ispod zakonom dozvoljene razine u svim situacijama u vožnji, bez obzira na to upravlja li se vozilom dinamično ili sporije, vozi li se u zaleđenim ili ljetnim uvjetima, na autocesti ili u gustom gradskom prometu. „Dizel će i dalje ostati jedna od mogućnosti u gradskom prometu, bez obzira na to jesu li vozači osobe iz struke ili osobe koje putuju na posao”, kaže Denner.
Bosch je taj inovativni napredak dokazao na velikom događaju za medije u Stuttgartu. Deseci novinara iz Njemačke i drugih zemalja imali su priliku voziti testna vozila opremljena mobilnom mjernom opremom u gustom gradskom prometu, pod posebno zahtjevnim uvjetima. Rezultate koje su zabilježili novinari, zajedno s prijeđenom rutom, moguće je pogledati ovdje (poveznica na slajdove probne vožnje). Mjere za smanjenje emisija dušikovih oksida nemaju znatan učinak na potrošnju, pa dizel zadržava svoju komparativnu prednost kad je riječ o ekonomičnosti potrošnje goriva, emisijama CO2, a time i zaštiti klime.
Umjetna inteligencija može dodatno potaknuti učinkovitost motora s unutarnjim izgaranjem
Čak i uz taj tehnološki napredak, dizelski motor još nije u potpunosti ostvario svoj razvojni potencijal. Sada Bosch namjerava iskoristiti umjetnu inteligenciju kako bi nastavio razvoj na temelju svojeg posljednjeg iskoraka. Time će se dodatno približiti velikoj prekretnici: razvoju motora s unutarnjim izgaranjem koji – osim CO2 – gotovo nema učinak na zrak okoline.
„Čvrsto vjerujemo da će dizelski motor i dalje imati važnu ulogu kao jedna od mogućnosti za mobilnost sutrašnjice. Sve dok se elektromobilnost ne probije na masovno tržište, bit će nam potrebni visokoučinkoviti motori s unutarnjim izgaranjem”, izjavio je Denner. Njegov ambiciozni cilj za Boscheve inženjere razvoj je nove generacije dizelskih i benzinskih motora sa zanemarivom emisijom čestica ili dušikovih oksida. Denner želi postići da čak i u Neckartoru, četvrti Stuttgarta ozloglašenoj zbog razine zagađenosti zraka, budući motori s unutarnjim izgaranjem ne emitiraju više od jednog mikrograma dušikovih oksida po kubnom metru zraka okoline, što odgovara četrdesetom dijelu ili 2,5 posto ograničenja od 40 mikrograma po kubnom metru koje je trenutačno na snazi.
Bosch namjerava ići korak dalje: transparentnost i realistično ispitivanje potrošnje i emisija CO2
Denner je također pozvao na ponovno usmjeravanje pažnje na emisije CO2, koje su izravno povezane s potrošnjom goriva. Rekao je da se ispitivanja potrošnje više ne bi trebala provoditi u laboratoriju već u stvarnim uvjetima vožnje. Time bi se izradio sustav koji je usporediv sa sustavom za mjerenje emisija.
„To bi značilo veću transparentnost za potrošača i konkretnije postupke za očuvanje klime”, rekao je Denner. Osim toga, svaka procjena emisija CO2 trebala bi se proširiti znatno dalje od spremnika za gorivo ili akumulatora: „Potrebna nam je transparentna procjena cjelokupnih emisija CO2 u cestovnom prometu, uključujući ne samo emisije samih vozila, već i emisije uzrokovane proizvodnjom goriva ili električne struje koja služi za njihov pogon”, izjavio je Denner. Dodao je da bi sveobuhvatniji ugljični otisak vozačima električnih vozila pružio realističniju sliku učinka koji taj oblik mobilnosti ima na klimu. Uporaba nefosilnih goriva istovremeno može dodatno poboljšati ugljični otisak motora s unutarnjim izgaranjem.
Razvojni kôd proizvoda: etična izvedba tehnologije
Denner, koji ujedno snosi korporativnu odgovornost za istraživanje i napredni inženjering, općoj je javnosti predstavio Boschev razvojni kôd proizvoda. Time su utvrđena načela društva kad je riječ o razvoju Boschevih proizvoda. Prvo, ugradnja funkcija koje automatski otkrivaju ispitne cikluse strogo je zabranjena.
Drugo, Boschevi proizvodi ne smiju se optimirati za ispitne situacije. Treće, uobičajena, svakodnevna uporaba Boschevih proizvoda mora štititi ljudski život, čuvati resurse i štititi okoliš u najvećoj mogućoj mjeri. „Osim toga, u svojim postupcima vodimo se načelom zakonitosti i sloganom Tehnologija za život. U slučaju nedoumice, Boscheve vrijednosti imaju prednost pred željama kupaca”, rekao je Denner. Primjerice, društvo Bosch od sredine 2017. godine više nije uključeno u korisničke projekte u Europi povezane s benzinskim motorima bez uporabe filtra čestica. Ukupno 70.000 zaposlenika, uglavnom iz odjela za istraživanje i razvoj, do kraja 2018. proći će obuku o tim novim načelima u sklopu najopširnijeg programa obuke u povijesti ovog društva, koje postoji više od 130 godina.