Prvo nacionalno istraživanje o umjetnoj inteligenciji u gospodarstvu: Čak 70% hrvatskih tvrtki vidi AI kao izvor konkurentske prednosti, a polovica ga koristi u svakodnevnom poslovanju

In Konferencije / savjetovanja
AI panel

Čak 70% hrvatskih poduzeća vidi umjetnu inteligenciju kao izvor konkurentske prednosti, a gotovo polovica ju aktivno koristi u svakodnevnom poslovanju, pokazalo je prvo nacionalno istraživanje o percepciji i primjeni umjetne inteligencije u gospodarstvu, koje je danas predstavljeno u Hrvatskoj udruzi poslodavaca.

Istraživanje na uzorku od 659 poduzeća proveli su HUP-ICT Udruga i HUP-Koordinacija za umjetnu inteligenciju u suradnji s agencijom Prizma CPI. Riječ je o prvom istraživanju takve vrste u Hrvatskoj, koje po prvi put daje konkretne odgovore kako hrvatsko gospodarstvo vidi i koristi umjetnu inteligenciju.

Glavna direktorica HUP-a Irena Weber, istaknula je kako je potrebno maksimalno ozbiljno prionuti temi umjetne inteligencije kako bi usred revolucionarnog tehnološkog napretka u Hrvatskoj osigurali porast zapošljavanja i stvaranje nove vrijednosti. „Umjetnu inteligenciju moramo gledati kao pokretača inovacije, razvoja i alata koji će nam pomoći da stvorimo konkurentno i tehnološki napredno gospodarstvo. HUP će kroz rad AI koordinacije osigurati kontinuiran rad i suradnju industrije, javnog sektora i akademske zajednice jer je upravo ta suradnja temelj da maksimalno iskoristimo mogućnosti koje nam tehnološki napredak donosi“, kazala je Weber.

Na predstavljanju rezultata i dinamičnoj panel raspravi sudjelovali su Nikola Modrušan iz Ministarstva pravosuđa, uprave i digitalne transformacije, Ratko Mutavdžić, voditelj HUP-Koordinacije za umjetnu inteligenciju, Hrvoje Josip Balen, predsjednik HUP-ICT Udruge, Siniša Đuranović, zamjenik predsjednika HUP-ICT Udruge, Ervin Jagatić, direktor za proizvode umjetne inteligencije u Infobipu, Tomislav Glavaš, član Uprave Bosqara te Roberto Gobo, direktor za digitalnu strategiju i tehnologiju u Valamaru.

“Prvo nacionalno istraživanje daje konkretan uvid u stvarno stanje primjene AI tehnologija u hrvatskom gospodarstvu. Ovi rezultati potvrđuju da hrvatske tvrtke prepoznaju umjetnu inteligenciju kao ključnu polugu konkurentnosti, no istovremeno ukazuju na potrebu za jačanjem strateškog pristupa i ulaganja u znanje. Vjerujem da će ovo istraživanje biti temelj za konkretne politike, zajedničke inicijative i investicije koje će omogućiti održiv i inkluzivan razvoj AI ekosustava u Hrvatskoj.“ – poručio je Ratko Mutavdžić, voditelj HUP-Koordinacije za umjetnu inteligenciju
Rezultati istraživanja ukazali su na pozitivan smjer – 80% poduzeća je upoznato s umjetnom inteligencijom, a njih 45% imaju pozitivan stav prema njoj. AI se najčešće primjenjuje u područjima marketinga, prodaje i automatizacije sadržaja, a najrašireniji alat je ChatGPT, koji redovito koristi trećina tvrtki. Većina tvrtki, njih 70% smatra da AI ne može zamijeniti radna mjesta u njihovom poduzeću.

„HUP AI B2B 2025. istraživanje predstavlja inicijalno snimanje stanja u sklopu plana provođenja godišnjeg transverzalnog istraživanja. S obzirom na niz aktivnosti u sklopu izrade Nacionalnog plana i Akcijskog plana za razvoj umjetne inteligencije u RH, istraživanje je više nego pravovremeno te će svakako biti podrška i podloga poduzetim kao i planiranim aktivnostima. Ujedno će omogućiti savladavanje uočenih izazova, iznalaženje trendova (mikro i makro), dubinske uvide (segmentacija, korelacije, i dr.) te postavljanje svojevrsnog benchmarka. Nadamo se da će rezultati koristiti poslovnoj zajednici, državnom i javnom sektoru te akademskoj zajednici.“- rekao je izv.prof.dr.sc Robert Kopal, član HUP-Koordinacije za umjetnu inteligenciju i istraživač i znanstvenik koji je analizirao rezultate istraživanja.

Tvrtke koje već koriste umjetnu inteligenciju ističu jasne prednosti, a četvrtina navodi uštedu veću od jednog sata dnevno po zaposleniku. Ulaganja u AI bilježe pozitivan trend: gotovo 90% poduzeća planira zadržati ili povećati svoja ulaganja u ovu tehnologiju u nadolazećim godinama.
Unatoč velikom potencijalu, formalizirani strateški pristup još je u početnoj fazi, samo 3% poduzeća ima definiranu AI strategiju i tek mali broj sustavno ulaže u edukaciju zaposlenika. Ipak, prepoznaje se važnost razvoja analitičkih, kreativnih i kritičkih vještina za uspješnu integraciju umjetne inteligencije u poslovne procese.

„S obzirom na tijek izrade Nacionalnog i Akcijskog plana razvoja umjetne inteligencije u Hrvatskoj, ovo je idealna prilika za definiranje ciljeva koji će omogućiti ne samo povećanje produktivnosti, već i razvoj inovacijskog kapaciteta hrvatskih poduzeća. Za rast eko sustava i zadržavanje znanja i ljudi u Hrvatskoj neophodno je iskoristiti sljedeće EU financijsko razdoblje“ istaknuo je Hrvoje Josip Balen, predsjednik HUP-ICT Udruge.

Ovo istraživanje dalo je temelje za bolje razumijevanje prilika i izazova koje AI donosi, zaključeno je na predstavljanju. HUP-ICT Udruga i HUP-Koordinacija za umjetnu inteligenciju pozvali su na suradnju između poslovnog sektora, države i akademske zajednice s ciljem još bolje integracije umjetne inteligencije u poslovne procese.

You may also read!

wall-str

Europski ulagači oprezni, indeksi stagniraju

Na europskim se burzama u ponedjeljak ujutro trguje oprezno, pa burzovni indeksi stagniraju, dok ulagači čekaju nove vijesti koje

Read More...
nafta

Nakon dva tjedna pada, cijene nafte blago porasle

Na svjetskim su tržištima cijene nafte prošloga tjedna blago porasle, nadoknadivši dio gubitka od prethodna dva tjedna, a tijekom

Read More...
INTERLIBER

Interliber dokazao da tiskana riječ živi

47. međunarodni sajam knjiga Interliber uspješno je priveden kraju na Zagrebačkom velesajmu. Od 11. do 16. studenoga, četiri paviljona

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design