Turistički sektor ulazi optimistično u novu sezonu, no rast troškova će ponovno nadmašiti rast prihoda što ugrožava investicije i konkurentnost domaćeg turizma

In Iz zemlje
Buljan Schmidt Ostojic Zenzerovic

Udruga poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), Hrvatska udruga turizma (HUT) i Deloitte objavili su rezultate istraživanja koji su pokazali da je ispred nas još jedna dobra turistička sezona, no isto tako da je postojeći model razvoja turizma iscrpljen i da bez poticanja investicija u hotelski smještaj domaći turizam gubi konkurentnost pred sve jačom mediteranskom konkurencijom

Domaće turističke kompanije optimistično očekuju novu turističku sezonu; njih 81 posto bilježi porast rezervacija veći od 6 posto u odnosu na isto razdoblje lani, a nastavno na to očekuju i blagi rast prihoda, njih 38 posto očekuje povećanje prihoda od 3 do 6 posto, a 57 posto ih očekuje rast prihoda veći od 6 posto. No, i ove godine se očekuje da će rast troškova premašiti rast prihoda, što već godinama umanjuje profitabilnost sektora i njegov investicijski potencijal. Čak 64 posto kompanija očekuje rast operativnih troškova bez troška zaposlenih između 3 i 10 posto, a što se tiče troška zaposlenih, njih 53 posto očekuje rast troškova od 5 do 10 posto, odnosno njih 21 posto očekuje rast troškova za zaposlene iznad 10 posto. S obzirom na infrastrukturna ograničenja domaćeg turizma i višestruko niži udio hotelskog smještaja u odnosu na mediteransku konkurenciju, u kombinaciji s kontinuiranim padom profitabilnosti sektora, zaključak nalaza istraživanja Udruge poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), Hrvatske udruge turizma (HUT) i konzultantske kuće Deloitte je da je postojeći model razvoja turizma iscrpljen i da bez poticanja investicija u hotelski smještaj koji može stvoriti višu dodanu vrijednost i ojačati turističku potražnju van visoke sezone, hrvatski turizam u narednom razdoblju gubi konkurentnost pred sve jačom mediteranskom konkurencijom. Istraživanje je provedeno anketom ključnih ljudi domaćih kompanija koje skupno raspolažu sa 169 hotela i kampova (približno 58.200 smještajnih jedinica), odnosno sa 30,5 posto ukupnih hotelskih kapaciteta Hrvatske.

Turističke kompanije ove godine očekuju rast noćenja u predsezoni i postsezoni, i to njih 47 posto rast do 3 posto, a 22 posto ih očekuje rast iznad 3 posto, što najbolje pokazuje potencijal dodatnog produljenja turističke sezone koji je u Hrvatskoj moguć jedino promjenom smještajne strukture koja je najlošija na Mediteranu. Naime, u Hrvatskoj hotelski smještaj čini samo 9,5 posto u ukupnim smještajnim kapacitetima, što je višestruko manje nego kod mediteranske konkurencije. Takva smještajna struktura najveći je krivac za overturizam koji u visokoj sezoni opterećuje sve veći broj naših destinacija, ali i za najnižu prosječnu dnevnu potrošnju turista u Hrvatskoj u odnosu na mediteransku konkurenciju. Što se tiče visoke sezone, 31 posto kompanije očekuje blagi rast noćenja, oko 3 posto, dok ih 70 posto očekuje jednaku razinu noćenja kao i prošle godine.

”Prema svim dostupnim informacijama u turizmu optimistično ulazimo u novu turističku sezonu. Hrvatska je tražena destinacija, stanje rezervacija je zadovoljavajuće, a, unatoč svim izazovima, ljetni odmor ostaje i dalje visoko na listi prioriteta ljudi na našim ključnim emitivnim tržištima. Najveći izazov u turizmu ostaje rast troškova, posebno troškova zaposlenih, koji će i ove godine nadmašiti stopu inflacije i stopu rasta prihoda, što će dodatno smanjiti profitabilnost sektora i pa samim tim i dodatno smanjiti atraktivnost investiranja u hotelske kapacitete koji stvaraju najvišu dodanu vrijednost u turizmu. S obzirom na sve jaču konkurenciju na Mediteranu i na značajan investicijski ciklus pokrenut u turizam u tim zemljama, bez dodatnog poticaja investicijama u kvalitetu ponude i u povećanje hotelskog smještaja u Hrvatskoj, riskiramo ne samo stagnaciju nego i gubitak konkurentnosti domaćeg turizma. Turizam generira preko 20% domaćeg BDP-a i jedan je od rijetkih sektora koji ima značajan potencijal za rast investicija u povećanje kvalitete ponude, rast zaposlenosti i životnog standarda u turističkim destinacijama, ali i u cijeloj Hrvatskoj”, izjavio je Veljko Ostojić, direktor HUT-a.

Pritisak na rast troškova zaposlenih i dalje je pokretan neusklađenošću ponude i potražnje na domaćem tržištu radne snage u turizmu, što najbolje ilustrira podatak da čak 71 posto kompanija očekuje rast potražnje za radnom snagom ove sezone, a istovremeno njih 95 posto očekuje manju raspoloživost radne snage na domaćem tržištu. Najveći izazovi kod nužnog uvoza sezonske radne snage u turizmu ostaju sigurnosne provjere kod izdavanja radnih dozvola i postupak izdavanja viza u veleposlanstvima.

Rast troškova veći od rasta prihoda smanjit će profitne marže u turizmu i u 2025. godini, nakon što je prošle godine EBITDA marža u sektoru hotela i sličnog smještaja pala na 21 posto (9 postotnih bodova ispod razine iz 2019. godine), a neto profitna marža u istim objektima na 2 posto (6 postotnih bodova ispod razine iz 2019. godine).

U turističkom sektoru smatraju kako je nužno potaknuti značajno više investicija kako bi zadržali konkurentnost i dosegnutu razinu turističke aktivnosti, no aktualno investicijsko okruženje u Hrvatskoj ne smatraju adekvatnim. Čak 44 posto kompanija aktualnu razinu investicijske aktivnosti ocjenjuje nedostatnom, a 45 posto njih osrednjom. Kao ključne prepreke većim investicijama navode neadekvatan urbanizam i dugotrajni proces ishođenja građevinskih dozvola, zatim i dalje neriješeno pitanje turističkog zemljišta i pomorskog dobra te profitabilnost projekata s obzirom na aktualno okruženje i regulativu. Da je nužno napraviti značajan iskorak u ovom dijelu, pokazuje podatak da većina turističkih kompanija (njih 63 posto) ne očekuje promjene na bolje u investicijskom okruženju, dok njih 37 posto čak očekuje pogoršanje. Posljedica je da kompanije i dalje najveći dio investicija planira u brownfield segmentu, odnosno u rekonstrukciji postojećih objekata (njih 98 posto) i u povećanju operativne učinkovitosti (njih 64 posto), dok ih 39 posto planira neka greenfield ulaganja.

„Iako je investicijsko okruženje u turizmu percipirano kao ograničavajuće, turističke kompanije pokazuju jasnu volju za ulaganjima – 90% kompanija planira u naredne dvije godine povećati investicijski volumen u odnosu na prethodne dvije godine. Međutim, vidljivo je da će fokus tih ulaganja i dalje prvenstveno biti na rekonstrukcijama postojećih objekata. Niža razina očekivanih greenfield ulaganja pokazuje da razvojni potencijal ostaje ograničen bez regulatornih i administrativnih promjena. S obzirom da ispitanici očekuju stabilnost kamatnih stopa, ne iznenađuje da se financiranje dugom nameće kao preferirana opcija financiranja budućih investicija“, izjavio je Vjeran Buljan, Assistant Director u Deloitteovom odjelu strateškog savjetovanja i transakcija.

You may also read!

turizam

Turista i noćenja ukupno u ožujku manje nego lani, ali domaćih gostiju više

U Hrvatskoj je u prva tri mjeseca ove godine boravilo nešto više od milijun turista koji su ostvarili 2,7

Read More...
Fortenova grupa

Zvijezda ulje i majoneza i Jamnica gazirana voda – tri najjača branda u Hrvatskoj

Među prvih 10 najjačih brandova u Hrvatskoj, dvije kompanije Fortenova grupe imaju pet svojih. Dvije kompanije Fortenova grupe – Zvijezda

Read More...
uvoz izvoz

Vlada hrvatskim izvoznicima obećala podršku uslijed posljedica američkih carina

Vlada će aktivno štititi interese hrvatskog gospodarstva te će se znati postaviti prema svim izazovima, poručeno je u četvrtak

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design