Sve je jasnije da se prioriteti gostiju mijenjaju. Dok je ranije glavnu ulogu u odabiru destinacije imala njezina atraktivnost, sada je omjer cijene i kvalitete ključan faktor kod donošenja odluka.
Jedna od vodećih domaćih turističkih agencija NOVASOL koja je dio međunarodne grupacije Awaze, bilježi uspješan početak turističke sezone i prema svemu sudeći solidnu ljetnu sezonu, barem ako je suditi prema trenutnim prodajnim pokazateljima. Rezervacije za uskršnje i prvomajske blagdane porasle su za 7% u odnosu na prošlu godinu, što je jednim dijelom rezultat povoljnog kalendarskog rasporeda. Kasniji Uskrs i vremenska blizina s Praznikom rada omogućili su gostima da iskoriste produžene vikende za odmor, što je potaknulo veći broj rezervacija i u predsezoni.
Trend povećane potražnje nije ograničen samo na proljetne praznike. Agencija bilježi i porast interesa za rezervacije tijekom udarne ljetne sezone, a treba naglasiti kako gosti traže cjenovno povoljne, ali kvalitetne i atraktivne smještajne opcije, što dodatno potvrđuje da će sezonu obilježiti potražnja za cjenovno prihvatljivim i kvalitetom istaknutim smještajnim jedinicama.
Statistika potražnje po regijama i odnos cijena s nama konkurentskim tržištima
Najveći rast broja rezervacija za uskršnje i prvomajske blagdane zabilježen je na području Istre s naglašenih 9%. Slijede Kvarner s rastom od 7%, Sjeverna i srednja Dalmacija s 6%, te Južna Dalmacija s rastom od 4%. Znakovito je da je aktualni trend prodaje relativno sličan trenutnim pokazateljima prodaje za period ljetne sezone.
“Aktualni ekonomski i politički trendovi u svijetu sve više utječu na odluke gostiju o odabiru destinacije. Sve veći broj turista bira destinacije koje nude dobar omjer cijene i kvalitete. Hrvatska se i dalje pozicionira kao vrlo konkurentna u tom pogledu u odnosu na na nama ključne konkurente, tržišta poput Grčke, Španjolske i Portugala”, ističe Josip Stulić direktor prodaje Awazea za područje južne Europe. “Primjerice, u izvanpansionskoj ponudi, prosječne cijene hrane u Hrvatskoj više su za oko 8% u odnosu na Španjolsku, 7% u odnosu na Grčku i gotovo 10% u odnosu na Portugal. Kad govorimo o smještaju, Hrvatska je gledajući jedinice iz našeg portfelja za 12% povoljnija od Portugala i Španjolske, dok je u rangu s Grčkom – no s prednošću u fleksibilnosti i privatnosti smještajnih objekata. Međutim, treba naglasiti kako je takav omjer posljedica fleksibilnosti naših iznajmljivača koji su na vrijeme shvatili kako će prilagodbom cijena postati konkurenti i prihvatljivi tržišnim trendovima.”
Vodeća emitivna tržišta za 2025.
Hrvatska i dalje uživa povjerenje gostiju s nama ključnih europskih tržišta. Najviše dolazaka tijekom blagdana i u špici sezone ostvareno je i očekuje se iz Njemačke, Austrije, Poljske, Češke i Slovačke, te Slovenije i Italije. Ono što djelomično brine je što je Hrvatska Nijemcima zbog prošlosezonskih relativno visokih cijena po prvi puta izvan tri najtraženije destinacije, te se trenutno nalazimo među prvih pet. Austrijancima smo na drugom mjestu, Poljacima među prvih pet, Česima i Slovacima smo na prvom mjestu dok smo Talijanima najpopularniji u predsezonskim terminima, no ne i u udarnoj sezoni. Slovenci tradicionalno odabiru Hrvatsku za odmor i na prvom mjestu smo im u pred i post sezoni, kao i u ljetnom periodu.
Cijene kao ključni faktor odluke
Podaci iz NOVASOL-a pokazuju da su iznajmljivači koji su pravovremeno prilagodili cijene tržišnim uvjetima i dalje prvi izbor gostiju. Njihove jedinice imaju veću stopu popunjenosti, ne samo za blagdane, već i za srpanj i kolovoz. Suprotno, oni koji nisu reagirali na promjene u potražnji, bilježe slabiji interes i nižu popunjenost, što će se, kako prognoziraju iz Novasola, dodatno reflektirati u kasnoj fazi bukiranja kada će gosti imati veći izbor povoljnijih i jednako kvalitetnih opcija. U svjetlu aktualnih trendova, fleksibilnost u cijenama, kvaliteta smještaja i dodatna vrijednost za gosta pokazuju se kao ključni faktori za uspješnu sezonu 2025. godine.