U Hrvatsku lani uloženo 320 mln eura u komercijalne nekretnine, slično se očekuje i u 2018.

In Financije i gospodarstvo
put

U Hrvatskoj je u 2017. godini u 22 projekta komercijalnih nekretnina ukupno investirano 320 milijuna eura; ove godine se očekuje sličan iznos, ali će se trebati više potruditi s uklanjanjem prepreka za investicije, što bi napokon trebalo riješiti jer ‘novac čeka da uđe u Hrvatsku’, poručili su u utorak predstavnici hrvatskog ureda konzultantske tvrtke Colliers International.

“Iako je još rano da bi se moglo reći koliko bi ove godine mogle iznositi investicije u komercijalne nekretnine, vjerujemo da će ih biti, jer je zanimanje investitora za ulaganje u Hrvatsku iznimno veliko iz cijelog svijeta, čemu pridonosi velika dostupnost kapitala, kao i gospodarski rast u Hrvatskoj, pogotovo maloprodaje i turizma”, kazala je novinarima direktorica Colliersa Vedrana Likan, naglasivši da se ove godine nakon dužeg vremena očekuju i nove investicije u logistici odnosno u skladišta i logističke prostore.

Po podacima Colliersa, od ukupnih lanjskih investicija u komercijalne nekretnine u Hrvatskoj, najviše ili 53 posto slilo se u maloprodaju odnosno trgovačke centre, maloprodajne parkove, ‘high street’ ili ulične lokale i drugo, a gotovo 40 posto u sektor hotelijerstva i turizma. Na urede se odnosilo oko 18 posto ukupnih investicija, dok u nekretnine za logistiku gotovo da i nije bilo investicija.

“To i ne čudi, jer nema razvoja industrije, a i kočnica za ulaganje u logističke nekretnine su veliki troškovi izgradnje, komunalni doprinosi i skupo zemljšte. Ipak, ove bi se godine mogle ostvariti investicije do oko 50 milijuna eura u dva-tri logistička projekta, većinom oko Zagreba, ali i u Rijeci i Splitu”, otkrio je direktor u Colliersu Filip Vučagić.

I on i Likan naglasili su da su u zamahu i potražnja i investicije u poslovne urede u Hrvatskoj, pogotovo u one A klase, kao i da trenutno vlada rekordno niska raspoloživost odnosno čak i nedostatak uredskih prostora. Kako ističu, posljedica je to ulaska Hrvatske u EU, zbog čega sve veći broj tvrtki i biznismena dolazi u Zagreb, ali i šire u Hrvatsku.

“Uredskih prostora nedostaje, no zanimljivo je da im cijene ne rastu već se po četvornom metru mjesečni najam kreće slično kao i u godini prije – za urede A klase od 14 do 16 eura, a za B klasu nešto malo ispod 10 eura. Ne očekujemo da će cijene bitnije rasti, ali očekujemo da će do kraja ove godine u Hrvatskoj odnosno Zagrebu biti nešto malo više od 50 tisuća metara četvornih novih ureda, posebice u Radničkoj ulici i na Slavonskoj aveniji”, kazala je Likan.

Maloprodaja i turizam u fokusu

Naglasivši kako su maloprodaja i turizam i prošle godine bili najviše u fokusu ulagača u nekretnine, Likan je kazala da su u turizmu najveće aktivnosti postojećih i domaćih investitora, pogotovo Adrisa i Valamara te da tu ne očekuju neke veće promjene.

Po njezinim riječima, i maloprodaji je također rekordno niska raspoloživost slobodnog prostora, od svega oko 4 posto u vodećim shoping centrima i od 14 posto ukupno u svim tim centrima. Cijene mjesečnog najma prosječno su slične kao i u 2016. i kreću se oko 19 eura po četvornom metru, ili od 30 do 120 eura po četvornom metru mjesečno u tzv. high street prostorima ili uličnim lokalima u središtima gradova.

Iznijela je i podatak da trenutno na hrvatskoj obali postoji više od 50 nekretninskih različitih projekata, od kojih je 10-ak spremno, većinom u Istri, srednjoj Dalmaciji i u Dubrovniku, ali i da je teško reći hoće li se i kada točno realizirati.

Za Istru je dodala da je u tom smislu sada manje atraktivna, jer se većinom pozicionirala na razini tri do četiri zvjezdice, a počela je i s ‘all inclusive’ ponudom u turizmu, većinom je dostupna automobilom i nema zapravo dovoljno ‘premium’ sadržaja za pokretanje velikih investicija u objekte s pet zvjezdica. Nasuprot tome, Dubrovnika upravo na tome gradi svoju ponudu, a tome u novije vrijeme sve više teže Split te otoci Hvar i donekle Brač.

“Desetak spremnih objekata za investicije većinom su postojeći, koji prodajom traže nove vlasnike, nešto je i ‘brownfiled’ državnih projekata, ali na žalost nijedan ‘greenfield’, koji su u Hrvatskoj, slično kao i javno-privatno partnerstvo te upravljanje državnom imovinom, ‘rak rana’ u investicijsko-nekretninskom smislu te gotovo da nisu ni uspijevali, mada bi to moglo potaknuti rast gospodarstva. Nijedan investitor ne želi ulagati u ‘greenfield’ ako ne može dobiti povrat u tri do pet godina, a toliko u Hrvatskoj treba samo da se pripremi takav projekt”, upozorila je Likan.

U iduće tri godine potencijal investicija oko 3 milijarde eura

Smatra i da je hrvatski nedostatak slaba provedba turističke i strategije upravljanja državnom imovinom, ali i situacija oko netransaparentnosti, korupcije, (ne)odgovornosti, nemogućnosti dogovora državne i lokalne razine, a pogotovo nesklađenost zemljišnih knjiga i katastra, što su problemi koji se vuku godinama.

“Zemlje poput Mađarske, Poljske, Češke, Crne Gore i Srbije, pa i nadolazeće ‘bum’ destinacije za nekretninske investicije poput Albanije, različitim mjerama i povoljnijom investicijskom klimom privlače puno više investitore nego Hrvatska. Investitori žele ostaviti novac u Hrvatskoj, ali kada vide da su tu glavni igrači domaći odnosno postojeći investitori te da postoji i određeni animozitet prema stranim ulagačima i općenito uspjehu, nakon početne volje i nekoliko neuspjelih razgovora odustaju i odlaze ili eventualno čekaju povoljnije vrijeme”, naglasila je Likan.

Istaknula je i da se sada uz njemačke i austrijske sve više u Hrvatskoj pojavljuju i investitori iz Kanade, SAD-a, Kine, UAE-a i drugi, koji su kroz razgovore s predstavnicima Colliersa najavili da bi željeli ukupno oko 3 milijarde eura investicija usmjeriti u nekretnine u Hrvatskoj od ove do 2021. godine.

“Hrvatska je investicijski vrlo zanimljiva zemlja, to nam svi kažu, ali da bi se ostvario potencijal ulaganja to netko u zemlji mora i operativno provesti, a investitorima najčešće nije jasno ni gdje da se i kome obrate, što u nekim nama susjednim zemljama itekako znaju”, poručila je Likan. (H)

You may also read!

Giving Friday 2024

Giving Friday: dm će donirati pet posto dnevnog prometa ostvarenog u petak 29. studenog

U petak 29. studenog dm će obilježiti Giving Friday, potpuno drugačiju verziju Crnog petka, povodom kojeg će donirati pet

Read More...
Predstavnici MMM

MMM Agramservis novi je izdavatelj mini obveznica

Privredna banka Zagreb (PBZ), dio Sektora inozemnih banaka (IBD) Intesa Sanpaolo Grupe, djelovala je kao jedini agent izdanja i

Read More...
Zaštita na radu investicija, a ne trošak

Zaštita na radu investicija, a ne trošak

Pod pokroviteljstvom Hrvatskog sabora - Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo, Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih i

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design