Sve se više priča o potencijalno velikom broju zatvorenih tvrtki i gubitku poslova koje je donio COVID-19 što je prilično obeshrabrujuće, ali kao „promatrač“ franšiznog poslovanja tijekom proteklih 20 godina, također sam optimističan u vezi s godinom koja je počela. U SAD-u povijesni pristup radnoj snazi, nekretninama i kapitalu stvorio je okruženje izuzetno povoljno za rast franšiza, a promjena društvenih i kulturnih normi stvorit će prilike za brzo širenje novih koncepata u mjesecima koji dolaze.
U svojem izlaganju za Poslovni FM predsjednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje Ljilljana Kukec je istakla da su mnogi davatelji franšiza otvarali nove lokacije i više nego inače. Rijetki naši (hrvatski) davatelji franšiza također. Razlog tome, između ostaloga, leži i u činjenici da se franšizni sektor globalno konsolidirao i uložio velike napore da svi pomognu svima – od asocijacija i institucija, preko davatelja do primatelja franšiza. U zadnjih godinu dana nije postojala konkurencija već samo zajednička misija: osigurati opstanak i rast franšiznog sektora.
Brojne svjetske tvrtke su otpuštale ljude koji su koristili otpremnine za franšizne pristojbe i pokretali vlastito poslovanje – kupnju franšiza kao sigurnijeg i održivijeg načina pokretanja vlastita poslovanja. Čak i u Hrvatskoj kupovale su se franšize uz potpore za samozapošljavanje HZZ, a domaći franšizni lanci širili su svoje mreže.
S obzirom na sve čimbenike, sve više stranih analitičara koji se bave franšiznim poslovanjem predviđa će 2021. biti najbolja godina rasta franšiza u najmanje desetljeću. Uzmimo redom svaku tržišnu silu. Stopa nezaposlenosti varira tijekom proteklih nekoliko mjeseci i pokazuje mali napredak u odnosu na najgore vrijeme tijekom pandemiju, ali je i dalje visoka. A kad velik broj ljudi traži posao, franšize lakše grade jaku radnu snagu. No, jedinstveno za ovaj specifični pad je to što je uz jeftine radnike oslobodio i mnoge sezonske profesionalce u karijeri. Mnogi ljudi koji trenutno traže posao imaju menadžersko iskustvo i tehnološke vještine, a navikli su na život sa relativnom dobrim plaćama. To su ljudi koji žele poslovati za sebe, ali u ovom trenutku svoje karijere možda ne bi željeli nešto graditi od nule.
Kad je riječ o radnoj snazi, ne treba čuditi da je industrija franšize tijekom pandemije doživjela snažan uzlet To je vidljivo i u Hrvatskoj gdje su se tijekom protekle pandemijske godine pojavili novi sustavi – Dog & Style, Mr. Razor, Friendly Fire Esports, Curry Bowl, Gastro Ribarnice Brač. I za očekivati je da će se tijekom sljedećih mjeseci pojaviti i novih primatelja franšize posebice s obzirom na činjenicu da je moguće koristiti sredstva za samozapošljavanje za plaćanje franšizne pristojbe. Oni koji su čekali blistavu svjetlost na kraju COVID tunela ili oni koje drže vladinih programa, uskoro će shvatiti da više ne mogu izdržati povratak u normalu. Uskoro će početi tražiti nove načine da osiguraju svoju budućnost i budu sami sebi šef, a s franšizom će možda pronaći brzi put do profitabilnosti.
Što je s tim da se ti ljudi kvalificiraju? U normalnim vremenima mnoge zainteresirane stranke ne uspiju prikupiti novac potreban za poslovanje, ali u sljedećim godinama to će biti manji problem. Kada poduzetnici razmišljaju o otvaranju vlastitih franšiznih operacija, lako će doći do kapitala. Banke su pune kapitala koje žele plasirati i danas je vjerojatno puno lakše dobiti kredit nego li prije nekoliko godina, a i kamatne stope su na rekordno niskim razinama.
S kvalificiranim primateljima franšiza koji se pojavljuju u „gomilama“, sljedeći će izazov biti pronalazak održivih nekretnina za proširenje franšize. To će se također pokazati lakšim nego ikad. Tužna je istina da je nedavni gospodarski pad prisilio veliki broj poduzeća da se isele. U SAD se predviđa da će biti više od 100.000 zatvaranja samo u restoranskoj industriji, a mnogi od njih bit će kvartovski i „mum and pop“ mali restorani. Primatelji franšize kojima je potrebna prisutnost cigle i žbuke pronaći će izbor praznih prostora na dobrim mjestima, a povoljne cijene olakšat će bankarsko financiranje.
Iako pokazatelji govore da je je franšiza in i da se sve više o njoj razmišlja ne samo u svijetu nego i u Hrvatskoj ne treba umanjiti važnost trezvene strategije ulaska u franšizno poslovanje. Svjedoci smo „procvata“ franšiznog poslovanja no sve ono zbog čega su tvrtke propadale prije COVID-a i dalje će predstavljati izazove u poslovanju. Loše planiranje, neoprezno upravljanje, loše lokacije i ograničena vizija danas mogu propasti tvrtku jednako brzo kao i uvijek. Franšize koje žele jahati val rasta morat će imati uspostavljene jake sustave.
Da bi se pripremili i započeli pronalazak pouzdanih primatelja franšize, davatelji franšize trebali bi provesti cjelovitu procjenu strateškog planiranja, operativne dokumentacije, odabira mjesta, marketinga i profiliranja potencijalnih primatelja franšize. Poruke koje davatelj franšize treba odaslati trebale bi objasniti kako je davatelj franšize pružao potporu primateljima franšize i prilagođavao operacije tijekom jednog od najtežih zabilježenih razdoblja, a uprava bi trebala biti iskrena u pogledu nedostataka i primjera poboljšanja unutar sustava. Dodatno tome davatelji moraju biti spremni i prezentirati uspjeh svojih trenutnih primatelja franšize kako bi pronašli nove primatelje.
Što ako i ova godina bude kao prošla? Što ako bude problema s cjepivom, a sve se više čini da ih ima ☹. Ako se cjepiva ne budu dostavljala prema rasporedu i ako se Hrvatska, Europa i svijet ne budu potpuno mogli otvoriti za posao, franšizni poslovni model možda neće moći iskoristiti ostale povoljne uvjete za svoj rast. Tada će prilike za rast i širenje i dalje postojati no možda ih neće svi franšizni sistemi moći iskoristiti.
No s vremenom će doći do rasta. Najviše će koristiti imati oni franšizni sistemi koji uđu na tržište s jakim i sređenim sustavom poslovanja kao i strategijom rasta i širenja koja će omogućiti agresivno djelovanje na tržištu. Najvažnije je stoga imati „zdravi“ sustav koji omogućava pozitivno poslovanje i za davatelja i za primatelja franšize.
U cilju razmatranja franšiznog poslovnog modela kao načina internacionalizacije poslovanja Hrvatska udruga za franšizno poslovanje i Centar za franšizu Centra za poduzetništvo u Osijeku u suradnji s Ekonomskim fakultetom u Osijeku organiziraju 15. međunarodni Franšizni forum koji će se održati o line (putem ZOOM aplikacije) 25.2.2021. s početkom u 10.00. Sve informacije kao i prijave moguće je naći na www.franiza.hr i www.fip.com.hr
Prijava za sudjelovanje na 15. Međunarodnom franšiznom forumu moguća je na linku: https://forms.gle/tibbazSxb3FX43Gv6
Program-15-Fransiznog-foruma-2021
Prijava za sudjelovanje na 15. Međunarodnom franšiznom forumu moguća je na linku: https://forms.gle/tibbazSxb3FX43Gv6
Pripremio: izv. prof. dr. sc. Aleksandar Erceg