Hrvatska je u SAD prošle godine izvezla usluga u vrijednosti više od 1 milijarde eura, što je rast od 47 posto u odnosu na godinu prije. Iako je rast impresivan, očekuje se da će uklanjanjem posljednje prepreke – dvostrukog oporezivanja, suradnja još strelovitije rasti. Zašto se ratifikacija toliko čeka, te kako poslovati s SAD-om u međuvremenu razgovaralo se na današnjem seminaru o izazovima izlaska na američko tržište s fokusom na dvostruko oporezivanje u organizaciji Hrvatske gospodarske komore, Udruženja američko-hrvatskih profesionalaca (ACAP) i Veleposlanstva SAD-a.
“SAD je u top deset najznačajnijih hrvatskih izvoznih tržišta i jedanaesti najznačajniji trgovinski partner Hrvatske sveukupno. Ukidanje viza za SAD za nositelje hrvatskih putovnica bio je veliki korak u jačanju bilateralnih odnosa, međutim još čekamo ukidanje dvostrukog oporezivanja. Ugovor je potpisan prije gotovo dvije godine, a stupanjem na snagu očekujemo smanjenje troškova poslovanja i administracije te privlačenje više direktnih ulaganja, posebice u IT sektor”, poručio je Luka Burilović, predsjednik HGK.
Izravna ulaganja SAD–a u Hrvatsku u razdoblju od 1993. do 2023. godine dosegla su cifru od više od 600 milijuna eura. S time da je samo prošle godine zabilježeno ulaganja u iznosu od 25,5 milijuna eura. Time se SAD svrstao u top dvadeset zemalja prema izravnim stranim ulaganjima u RH.
“Više od sto američkih tvrtki već posluje u Hrvatskoj i stvara na tisuće radnih mjesta. Suradnja i prijateljstvo SAD-a i Hrvatske kroz godine samo raste. Vize smo ukinuli, no ostaje nam izazov dvostrukog oporezivanja koje najviše utječe na poslovanje malih i srednjih tvrtki. U fazi smo da čekamo ratifikaciju Ugovora od strane Senata SAD-a. Naglašavam da dobra volja s američke strane postoji, pa sada ulažemo velike napore u to da se ovo pitanje prioretizira. Uz naše napore i pomoć poslovne zajednice vjerujem kako bi tijekom sljedeće godine mogli zatvoriti ovu priču na zadovoljstvo hrvatskih i američkih poduzetnika. Dodatno, u svrhu jačanja odnosa zalagat ćemo se i za uvođenje izravne cjelogodišnje avionske linije”, poručila je NJ.E. Nathalie Rayes, veleposlanica SAD-a u Republici Hrvatskoj.
Za hrvatske IT tvrtke SAD je najveće strano tržište pa se očekuje da bi upravo ovaj sektor najviše profitirao ukidanjem dvostrukog oporezivanja, a slijede farmaceutska, obrambena i prehrambena industrija.
“Ukidanje dvostrukog oporezivanja bi ubrzalo naše širenje na tržištu SAD-a. Ovo tržište, kao i poslovna kultura podosta se razlikuju od europskog, odluke se donose brže i visoki je stupanj orijentiranosti na rezultate. Postoji snažan fokus na inovacije, brzi rast i širenje. S druge strane, američko je tržište vrlo konkurentno, s brojnim domaćim i međunarodnim igračima. Brže se usvajaju novi trendovi i tehnologije, što znači i da otvara mnoga vrata kompanijama poput naše, koje su inovativne i mogu brzo reagirati na promjene te imaju inovativni proizvod”, pojašnjava Trpimir Kvesić, direktor tvrtke InSky Solutions.
Tvrtka InSky Solutions vlasnik je platforme TourismInSky koja je prisutna u više od 400 hotela u regiji i Europi i kako navode, dovodi preko 4 milijuna gostiju godišnje. Uspješno posluju u Europi, a za izlazak na američko tržište pripremaju se na seriji edukacija u HGK, članovi su ACAP-a, s kojima surađuju na projektima koji povezuju SAD i Europu.
“ACAP je organizacija koja potiče suradnju i umrežavanje hrvatskih i američkih profesionalaca. Kao takvi, bavimo se raznim aktualnim pitanjima, uključujući sporazum o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja, ulaganja u Hrvatsku i proširenje poslovanja na američko tržište. Kako bi dodatno unaprijedili vrijednost članstva i pružili ciljanu podršku našim članovima, ACAP je formirao specijalizirane odbore poput Business and Entrepreneurship committee koji omogućuju članovima da se usmjere na specifična područja interesa, kao što su poslovne prilike, pravna pitanja i investicijski potencijali, pružajući tako platformu za razmjenu znanja, ideja i resursa”, Don Markušić, predsjednik ACAP-a Zagreb.
SAD je Hrvatskoj i važno turističko tržište. Prošle godine Hrvatsku je posjetilo gotovo 680 tisuća američkih turista što je rast od 34 posto u odnosu na godinu prije i pokazuje postpandemijski oporavak tržišta.
Izvor: HGK