Najveći svjetski proizvođač hrane Nestle iznenadnim potezom smijenio je svog izvršnog direktora Marka Schneidera, a razlog su slabi rezultati te švicarske prehrambene grupe, rekla su u petak Reutersu tri izvora upoznata sa situacijom.
Švicarska tvrtka najavila je Schneiderov odlazak kasno u četvrtak nakon sastanka upravnog odbora i imenovala veterana Laurenta Freixea novim izvršnim direktorom. Time je okončan gotovo osmogodišnji mandat 58-godišnjeg Nijemca na čelnoj dužnosti u kompaniji, prvog autsajdera na čelu Nestlea u gotovo 100 godina.
Iz Nestlea su odbili iznijeti dodatne pojedinosti, izuzev komentara na konferenciji s investitorima u petak, na kojoj je predsjednik Paul Bulcke rekao da je upravni odbor zajedno sa Schneiderom procijenio trenutno okruženje i da su se zajedno složili da naprave promjenu. Schneider nije odmah odgovorio na Reutersov zahtjev za komentarom.
Analitičar istraživačke tvrtke Bernstein Bruno Monteyne rekao je da je Schneider nedavno jasno dao do znanja da očekuje da će se zadržati kroz dulje razdoblje. Iznenadan potez “još je jedan znak da ovo nije planirana tranzicija. To očito nije ni njegov izbor, jer bi inače vjerojatno imao lakšu tranziciju”, rekao je.
Dionice Nestlea dosegnule su rekordnu cijenu u siječnju 2022. godine dok je grupa bilježila procvat izazvan pandemijom, ali im cijena pada od svibnja 2023. godine, nakon niza problema, neispunjenih očekivanja u vezi dobiti i pogoršanih smjernica u vezi poslovnih rezultata.
Nestleov omjer tržišne cijene dionice i dobiti tvrtke po dionici koji se koristi za mjerenje relativne vrijednosti dionica tvrtke, iznosi 17,7, što je pad s više od 25 koliko je iznosio u lipnju 2022. godine. Nestleov omjer iznad je prosjeka industrije robe naimjenjene širokoj potrošnji koji iznosi 10, ali je niži od omjera konkurentskog Unilevera od 18,5.
U petak su Nestleove dionice oslabile oko 1,8 posto i bile među najvećim gubitnicima u Europi, nakon Freixeova imenovanja, što pokazuje koliko su investitori bili uznemireni neočekivanom promjenom izvršnog direktora.
Među faktorima koji pritišću cijenu dionice analitičari izdvajaju neizvjesnost oko toga može li Nestle postići svoje ciljeve za 2024. i 2025. godinu i zabrinutost da bi novi izvršni direktor mogao smanjiti smjernice o dobiti budući da se više fokusira na rast prodaje nego na marže,
“Mišljenja smo da je sadašnji izvršni direktor prilično uvučen u sklapanje previše poslova, često u potrazi za rastom kroz skupe akvizicije. Sviđa nam se činjenica da novi izvršni direktor potječe iz dugogodišnjeg tradicionalnog Nestleovog okruženja i mislimo da će restriktivniji pristup alokaciji kapitala biti dobar za poslovanje u srednjoročnom razdoblju”, rekao je izvršni partner u Latitude Investment Managementu Freddie Lait Lait. Latitude više ne posjeduje dionice Nestlea, “preferirajući u posljednje vrijeme Unileverove”, rekao je.
Freixe, 62-godišnji Francuz, koji je radio za Nestle gotovo 40 godina, smatra se insajderom prehrambene industrije, sa širokom mrežom izvršnih direktora i stručnjaka unutar i izvan švicarske grupe. Odmah je obećao da će usmjeriti Nestle na organski rast, a ne na akvizicije. Očekuje se da će povećati Nestleov fokus na prodaju i marketing nakon što je tvrtka zaostala za konkurentima poput Danonea i Unilevera.
Od početka godine Nestleove dionice izgubile su 10,3 posto na vrijednosti, dok su Danoneove ojačale 3,9 posto, a Unileverove 29 posto. Analitičari u tom segmentu industrije kažu da se Nestle previše oslanjao na povećanje cijena, što je pogodilo njegov obujam prodaje jer su se kupci koji oskudijevaju u novcu okrenuli jeftinijim brendovima.
Freixe će morati svoj rad usmjeriti jačanju tržišnog udjela i povećanju obujma prodaje na otežanom tržištu za tvrtke koje se bave robama za široku potrošnju. “Uvijek će biti izazova, ali mi imamo neusporedivu snagu. Možemo strateški pozicionirati Nestle da vodi i pobjeđuje svugdje gdje poslujemo”, rekao je Freixe u petak.
Navikao je na izazove jer je vodio Nestleovo europsko poslovanje nakon globalne financijske krize prije no što je preuzeo poslovanje u obje Amerike. Nedavno je bio na čelnoj dužnosti u Latinskoj Americi, koja je posljednjih godina zabilježila snažan rast, s rastom organske prodaje za tu regiju od 2,7 posto u prvih šest mjeseci ove godine, većim od povećanja od 2,1 posto za tvrtku u cjelini.
Njegov prioritet kao stručnjaka za prodaju i marketing trebao bi biti povratak korijenima tvrtke, rekao je analitičar u Bank Vontobel Jean-Philippe Bertschy, , aludirajući na potrebu za fokusom na tržišta, brendove i na razumijevanje potreba i ponašanja svojih kupaca.
“Ako pogledate uspješne prehrambene tvrtke u posljednje vrijeme, poput Lindta i Danonea među ostalima, sve one na čelnim mjestima imaju ljude iz marketinga i prodaje”, izjavio je. (H)