Svi ekonomski parametri govore kako je pred nama turbulentan period. Posljedice pandemije još se osjećaju, na njih su se nadovezali period inflacije, nestabilnost u cijenama sirovina, poremećaj lanaca opskrbe, nedostatak radne snage. Svi ovi čimbenici u sinergiji postavljaju brojne izazove za poljoprivredu, FMCG, maloprodaju i distribuciju u cijeloj regiji.
Uobičajeni poslovni modeli pokazali su brojne slabosti te su čitave industrije prisiljene mijenjati perspektivu i tražiti nove načine opstanka i daljnjeg razvoja.
Tijekom drugog dana konferencije Consumer Rules Summit, koja se u organizaciji Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) održava u Zagrebu, privrednici iz regije zapadnog Balkana, jugoistočne Europe, ali i širih tržišta centralne i istočne Europe, Bliskog istoka, Afrike i Turske ponudili su odgovore i razmijenili ideje za preživljavanje ove „oluje“ promjena i kako iz nje izaći neoštećen ili s minimalnim gubicima.
U okviru panela o lancima opskrbe na kojem su diskutirali Mihailo Janković (MK Group), Andrei Bica (Profi), Miloš Jelić (Nelt Group), Milan Zorić (CHS Serbia) i Nadia Petkova (EBRD), panelisti su se složili da su pandemija, rat u Ukrajini i energetska kriza jasno pokazali koliko su lanci opskrbe krhki i složeni te da mogu presušiti ili biti presječeni u bilo kojem trenutku. U tom smislu, za održivi rast i konkurentnost na tržištu koje je zahtjevnije nego ikada, prema mišljenju panelista, diversificirati izvore opskrbe i približiti ih mjestu proizvodnje, zbog čega se sve češće govori o kraju globalizacije kakvu poznajemo.
„Nekoć su tvrtke bile fokusirane na kreiranje vrijednosti za shareholdere, a danas se dešava velika promjena – morate kreirati vrijednost za zajednicu, zaposlene, dobavljače, za sve“, istaknuo je Mihailo Janković, CEO tvrtke MK Group.
Hoće li eCommerce odsvirati kraj tradicionalnim trgovinama, jesu li big data, AI i roboti temelji budućnosti trgovine, i kako balansirati investicije u eCommerceu u odnosu na dobro poznate fizičke dućane, bile su teme panela posvećenog digitalizaciji iskustva kupovine na kojem su sudjelovali Miloš Drača (Microsoft), Vesna Bengin (BioSense Institute), Marko Carević (Ananas E-Commerce), Eddie Short (MidEuropa), Branislav Zobenica (Sport Vision Group) i Bojan Radlović (Fortenova Group).
Panelisti su zaključili da unatoč ubrzanom rastu online trgovine, kupci nisu spremni u potpunosti napustiti iskustvo fizičke kupovine, zbog čega rješenje treba tražiti u hibridnim maloprodajnim modelima. Na panelu se također raspravljalo o digitalizaciji poljoprivrednog sektora kako bi se stvorila poljoprivreda otporna na klimatske promjene koja može odgovoriti na velike potrebe tržišta.
Odgovarajući na pitanje što je „sljedeća velika stvar“ u biznisu i načinu na koji živimo, Marko Carević, CEO Ananas E-Commerce-a naglasio je da koja god inovacija je u pitanju – tvrtka Ananas će je prigrliti.
U lancima vrijednosti zahtijeva se ispunjenje ESG standarda, odnosno sljedivost porijekla proizvoda, smanjenje emisije štetnih plinova, korištenje sredstava s neutralnim utjecajem na klimu i zelena energija, a potrošači sve više zahtijevaju zelene proizvode. Je li Green deal samo mantra, ili ključni faktor za donošenje odluka kod potrošača?
U raspravi o utjecaju klime i stavovima o klimi na gospodarstvo i potrošnju govorili su panelisti Jan Mally (Eso Tron Group), Zvonimir Sedlić (Nutris), Dušan Radičević (Al Dahra), Dorian Macovei (Verdino Green Foods), Matthias Predojević (Elixir Group) i Stefan Bucataru (Agricover Holding), i razmatrali najbolje modele za transformaciju poduzeća u kontekstu svih ovih zahtjeva, a da pritom zadrže konkurentnost na tržištu.
„Prošla je godina bila klimatski teška i izazovna, ali primjena suvremene tehnologije omogućila nam je iste prihode kao i prije 15 ili 20 godina“. Nastavit ćemo prilagođavati naše poslovanje potrebama budućnosti“, rekao je Dušan Radičević, CEO tvrtke Al Dahra.
Panel posvećen obiteljskim poduzećima bavio se pitanjem kako postići potrebnu ravnotežu između dva ključna stupa – obitelji i samog poslovanja – u izazovom poslovnom okruženju u kojem se regija, a i svijet, trenutno nalaze. David Risser (Morrow Sodali Company), Neven Vranković (Atlantic Grupa), Bojan Radun (Nectar/Imlek), Michal Kedzia (Enterprise Investors), Alexandra Papalexopoulou-Benopoulou (Titan Cement International), i Alessandro Pasquale (Mattoni KMV), raspravljali su o modelima za uspostavljanje strukture u obiteljskom poduzeću koja mu omogućuje prelazak na sljedeću razinu konkurencije.
„Generacijska tranzicija utkana je u način na koji Atlantic Grupa posluje i izuzetno smo posvećeni ulaganju u nasljednike koje vidimo kao buduće vođe. Smatramo da je to ključno“ – prenio je Neven Vranković, potpredsjednik Atlantic Grupe.
S više od 150 posjetitelja, Consumer Rules Summit je i u svom drugom izdanju potvrdio epitet platforme za raspravu, razmjenu ideja i suradnju svih ključnih aktera sektora maloprodaje, poljoprivrede, robe široke potrošnje i distribucije u široj regiji.