Neovisno o tome je li riječ o maloj romantičnoj gesti ili ekstravagantnom iznenađenju za bolju polovicu, čini se da potrošači diljem svijeta troše više za Dan zaljubljenih nego ikad prije. Godišnji „Mastercard Love Index“, kreiran na temelju analize transakcija kreditnim, debitnim i prepaid karticama tijekom trogodišnjeg razdoblja, otkrio je da je sentimentalna potrošnja od 2014. do 2016. na globalnoj razini narasla za 49%. Iako se većina darova i dalje kupuje u fizičkim trgovinama, broj online transakcija je od Valentinova 2014. do istog dana 2016. porastao za 37%.
Podaci iz kompanije Mastercard pokazuju i da se darovi za Valentinovo najčešće kupuju u zadnji tren – u tri godine je 13. veljače na globalnoj razini izvršeno čak 47,4 milijuna transakcija. Kad je riječ o samim poklonima, prodaja cvijeća tijekom protekle tri godine stagnira te se čini da izlazak postaje sve češći način izražavanja ljubavi – potrošnja u restoranima u razdoblju oko Dana zaljubljenih raste za čak 102% u odnosu na 2014.
Hrvati prate svjetske trendove
Podaci za Hrvatsku pokazuju da je potrošnja rasla za 27% u odnosu na 2014., dok je broj transakcija 67% veći. S više od 18.000 transakcija 13. veljače, i kod nas darovi kupuju u zadnji tren, na cvijeće trošimo 15% manje nego prije 3 godine, a najpopularniji su restorani – potrošnja ondje je narasla za 79% i čini čak 69% ukupnih transakcija u razdoblju oko Dana zaljubljenih.
„Iako se način na koji govorimo ‘volim te’ promijenio tijekom proteklih godina, iskazati ljubav 14. veljače popularnije je nego ikada prije. Mastercard Love Index ukazuje na ključne globalne i regionalne trendove te trgovcima nudi neprocjenjiv uvid u načine na koji potrošači žele provesti najromantičniji dan u godini“, rekla je Sanja Žigić, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj.
Ova studija, koja je pratila navike kupaca u više od 200 teritorija diljem svijeta, identificirala je i druge trendove.
Osobni kontakt je i dalje važan
Usprkos neprekidnom rastu online kupnje, 95% transakcija u razdoblju oko Valentinova izvrši se u trgovinama, a 5% darova se kupi na internetu. Najveći rast popularnosti online kupnje vidljiv je u Srednjoj Americi, s porastom od 250% u usporedbi s 2014. godinom. Slijedi Bliski istok gdje je zabilježen porast od 56% u potrošnji online u istom razdoblju.
Europljani troše na hotele, Amerikanci na hranu
Kad je riječ o regionalnim trendovima, u Europi najveći dio potrošnje u razdoblju oko Dana zaljubljenih odnosi se na hotele i motele (35%) uz porast od 50% u tri godine. Ipak, najveći rast doživjeli su restorani – u tri godine potrošnja je porasla za 67%. Naposljetku, upravo su Europljani među predvodnicima kad je riječ o trendu kupnje darova na internetu – 19% potrošnje u ovom razdoblju odnosi se na e-trgovine.
U regiji Azija i Pacifik također se najviše troši na hotele i motele (37%), a – usprkos 85% transakcija koje se obave na prodajnim mjestima – online kupnja je porasla za 81%. Također, ovdje je vidljiv najveći pad popularnosti kupnje cvijeća za Valentinovo – čak 34% u usporedbi s 2014. godinom.
Tijekom razdoblja oko Dana zaljubljenih u Kanadi se najviše troši na restorane (34%), a u usporedbi s drugim regijama najmanje kupnji se odvija na prodajnim mjestima (59%). Najveći pad popularnosti je doživio pisaći pribor (38%).
Srednja Amerika bilježi 54% potrošnje u restoranima, s porastom popularnosti od 91% u tri godine. Tu je prisutan i najveći rast u segmentu potrošnje na internetu – čak 250% u tri godine. Rast od 271% doživjela je i potrošnja na cvijeće, a 66% raste kupnja nakita.
U SAD-u se najviše troši u restoranima (44%) uz porast od 130%, dok rast od 57% bilježi potrošnja u hotelima i motelima. Na prodajnom mjestu izvrši se 90% kupnji.
Hoteli i moteli (43% potrošnje) i nakit (22%) najpopularniji su na Bliskom istoku. Tri četvrtine kupnji odvija se na prodajnom mjestu, a sve se više kupuje cvijeće (22% u tri godine).