Svjetski dan prava potrošača svoje temelje ima u „Deklaraciji o osnovnim provima potrošača“ koju je američki predsjednik John F. Kennedy predložio američkom Kongresu 1962. godine.
Predstavljajući Deklaraciju predsjednik Kennedy je kazao i sljedeće: „Potrošači smo svi mi, uključujući i mene, kao predsjednika SAD-a. Potrošači su najveća gospodarska skupina na koju utječe svaka javna ili privatna gospodarka odluka, ali iako su najveća i najvažnija skupina njihovi glasovi se vrio često ne čuju. Glas potrošača mora se čuti.“
Svjetski dan prava potrošača prvi put je obilježen 15. 03. 1983. godine i svake godine Consumers International provodi karnpanju u cijelom svijetu na jednu zadanu temu. Ove godine tema su „Pravedne digitalne financije”.
Hrvatska udruga za zaštitu potrošač.a pridružuje se Consurners Internationalu – Svjetskom savezu potrošača i zajedno s njegovih 200 članskih organizacija diljem svijeta traži podizanje svijesti o pravednim digitalnim financijama za sve potrošače u svijetu.
Digitalne tehnologije su preobrazile plaćanja, kredite, osiguranja i dobro i pravedno upravljanje tim procesima postaje ključni faktor za potrošače.
Procjenjuje se da će do 2024. g. broj korisnika diglitalnog bankarstva porasti na 3,6 milijardi korisnika, znači svaki drugi stanovnik na Zemlji. Ta brojka znači mnogo novih poslovnih mogućnosti, ali to istovremeno znaći i porast rizika i opasnosti za potošače.
Brzi razvoj digitalnih financijskih usluga traži i bržu i inovativniju regulativu kojoj će u centru pažnje biti jačanje i zaštita potrošača.
……………………………………………………………
Povodorn Svjetskog dana prava potrošača sve udruge potrošača u svijetu od vlada, parlarnenata i poslovnih subjekata traže sljedeće:
- UKULIČIVOST — omogućiti pristup digitalnim financijama svima
- SIGURNOST — otklanjanje šteta u digitalnim financijarna zbog prijevara
- ZATITA PODATAKA i PRIVATNOSTI — treba zaštiti podatke svakog potrošača
- ODRŽIVOST — digitalni financijski proizvodi trebaju biti zeleni i društveno odgovorni
Consumers International će pokrenuti akcelerator za pravedne cligitaine financije — tj. kampanju koja će u cijelom svijetu osigurati regulativu kojoj je potrošač u centru. Svjetska mreža dionika digitalnih financijskih usluga treba pasebno ojačati potrošački pokret u zemljama s niskim ili srednjirn prihodima. Po prvi puta su globalni napari usmjereni na jačanje položaja potrošača u cijelom svijetu i pomoći će stvaranju jedinstvene regulative kako bi digitalno tržište u buduće bilo pravedno, sigurno i održivo za sve.
Potrošači u Hrvatskoj su najlošije informirani i educirani u EU i kao takvi imaju jako puno problema u zaštiti svojih prava. Jako malo potrošača je financijski pismeno, digitalne financijske usluge su teško dostupne starijoj populaciji potrošača, te su vrlo često oni baš pogodna meta za financijske prijevare.
Hrvatska udruga za zaštitu potrošača je članica Consumers Internationala od 2000. g. i aktivno će se uključiti u kampanju za pravednije digitalne financije.
Ana Knežević, predsjednica