Ustavni sud o propisima iz zaštite na radu

In Porezi / zakoni
Ustavni sud o propisima iz zaštite na radu

Ustavnim zakonom o Ustavnom sudu Republike Hrvatske propisana je nadležnost Ustavnog suda za provođenje nadzora nad donošenjem propisa za izvršenje Ustava, zakona i drugih propisa.

Ustavni sud Republike Hrvatske je na sjednici održanoj 6. veljače 2024. na osnovu prijedloga za provođenje nadzora nad donošenjem propisa za izvršenje Ustava, zakona i drugih propisa iz nadležnosti ministra zdravstva, donio izvješće kojim je utvrđen propust ministra zdravstva da donese propise za izvršenje Zakona o zaštiti na radu (ZoZR-a).

Izvješće Ustavnog suda objavljeno je dana 16.veljače 2024. godine https://sljeme.usud.hr/Usud/Praksaw.nsf/C12570D30061CE54C1258ABC0036964A/%24FILE/U-XA-3198-2023.pdf

Nadležni ministar zdravstva (uz suglasnost ministra nadležnog za rad) nije donio pravilnike na koje ga obvezuje članak 103. stavak 5. Zakona o zaštiti na radu (“Narodne novine” broj 71/14., 118/14., 154/14., 94/18. i 96/18.) nužne za provedbu tog zakona.

Navedeno se odnosi na Pravilnik kojim se propisuju poslovi s posebnim uvjetima rada i uvjeti koje moraju ispunjavati radnici koji obavljaju te poslove, zatim Pravilnik kojim se propisuju postupci pružanja prve pomoći, sredstva, vrsta i količina sanitetskog materijala koja mora biti osigurana na mjestu rada, način i rokovi osposobljavanja radnika za pružanje prve pomoći, te Pravilnik kojim se propisuje, ovisno o vrsti djelatnosti i aktivnosti poslodavca, procjeni rizika, broju radnika i broju radnika koji obavljaju poslove s posebnim uvjetima rada, najmanji broj sati koje je poslodavac obvezan ugovoriti sa specijalistom medicine rada, a koje specijalist medicine rada mora provesti na mjestu rada.

Na osnovu Zakona o zaštiti na radu ministar nadležan za zdravlje uz suglasnost ministra rada bio je u obvezi donijeti navedene propise u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu ovoga Zakona tj. najkasnije 17. rujna 2014.

Ustavni sud utvrdio je da ministar nadležan za zdravstvo od četiri pravilnika koje je u skladu s člankom 103. stavkom 5. ZoZR-a trebao donijeti u roku od 90 dana, samo je jedan pravilnik donio i to protekom roka od 90 dana (koji je stupio na snagu 8. srpnja 2021.), dok tri pravilnika nije donio.

Pored toga, Ustavni sud utvrđuje da iako je ZoZR mijenjan i dopunjavan četiri puta od donošenja i stupanja na snagu tog zakona, zakonodavac nije navedenim izmjenama i dopunama produljio rok za donošenje navedenih pravilnika.

Prema Ustavu Republike Hrvatske ako Ustavni sud utvrdi da nadležno tijelo nije donijelo propis za izvršenje odredaba Ustava, zakona i drugih propisa, a bilo je dužno takav propis donijeti, o tome obavještava Vladu Republike Hrvatske, a izvješće o tome dostavlje se u pisanom obliku predsjedniku Vlade.

Slijedom navedenog, na temelju članka 125.a Ustava i članka 105. stavaka 1. i 3.Ustavnog zakona, Ustavni sud je o utvrđenom propustu ministra zdravstva izvjestio predsjednika Vlade Republike Hrvatske.

Sada je na potezu čelnik Vlade koji je dužan osigurati daljnje postupanje u vezi donošenja pravilnika;osnivanje stručnih radnih skupina; izradu nacrta prijedloga pravilnika; objavu istih na portalu i upućivanje u obvezno e-savjetovanje;razmatranje pristiglih primjedbi, prijedloga i komentara; na osnovu tog procesa oblikovanje konačnog sadržaja pravilnika, zatim parafiranje ministara nadležnih za zdravstvo i rad, te potom objava pravilnika u službenom glasilu Republike Hrvatske, i njihovo stupanje na snagu.

Razvidno je u prethodnom slučaju da je proteklo više od devet godina, a izostalo je donošenje podzakonskih akata, koji su posebno važni jer se odnose na ostvarivanje osnovnog ljudskog i radnog prava; prava na sigurne i zdrave radne uvjete. A upozoravalo se na tu obvezu u niz navrata, uključivo i prilikom izrade i donošenja nacionalnog dokumenta i akcijskog plana za područje zaštite na radu za razdoblje 2021.-2027.,ali je izostalo prihvaćanje i djelovanje. Kako se ubuduće izostanak donošenja propisa ne bi ponovio sva tijela državne vlasti; i zakonodavna i izvršna,dužna su nadzirati i skrbiti da zakoni i propisi prije svega budu kvalitetni i provedivi, te da se dosljedno primjenjuju.

Pravilnici su podzakonski akti, potiču iz zakona i donose se sa ciljem primjene zakona. Kao pravni akt niži od zakona, podzakonski akt ne smije biti u suprotnosti s odredbama zakona,njima se ne utvrđuju nova prava i obaveze subjekata, već ih samo razrađuju i dopunjavaju. U praksi dionici u području zaštite na radu susreću pokušaje da im se nameću određene obveze i postupanja raznim uputama i obavjestima, a koja materija nije propisana zakonom,pravilnicima i njihovim prilozima kao provedbenim aktima. Takvo postupanje nije zakonito i ne doprinosi vladavini prava, i zato je nedopustivo.

Vlada RH ima posebnu odgovornost budući da prema članku 6. Zakona o zaštiti na radu „Vlada Republike Hrvatske ima obvezu sustavno pratiti stanje u području zaštite na radu u Republici Hrvatskoj te uz savjetovanje s predstavnicima poslodavaca i radnika utvrđivati, predlagati, provoditi i sustavno preispitivati politiku zaštite na radu te predlagati izmjene zakonodavstva radi unapređivanja sigurnosti i zaštite zdravlja radnika“.

Vitomir Begović

You may also read!

wall

Svjetske burze porasle, u fokusu Trumpovi potezi

Na svjetskim su burzama cijene dionica prošloga tjedna porasle, pri čemu je europski STOXX 600 indeks dosegnuo rekordne razine,

Read More...
Zaštita na radu uz dodanu vrijednost

Zaštita na radu uz dodanu vrijednost

Poslodavci imaju obvezu, ali i potrebu svojim zaposlenicima koji su zaduženi za područje zaštite na radu, kao i radničkim

Read More...
poljoprivreda

HUP: Nužan zaokret u poljoprivredi radi nacionalne prehrambene sigurnosti

Nastave li se negativni trendovi u poljoprivredi Hrvatska neće imati kontrolu nad vlastitom prehrambenom sigurnošću, poručili su iz Hrvatske

Read More...

2 commentsOn Ustavni sud o propisima iz zaštite na radu

  • Zovem se Veronika i nisam mogla vjerovati kako sam dobila kredit od 20000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu da takve kreditne tvrtke još uvijek postoje na ovim prevarama posvuda, savjetovali su me i savjetovat ću svima koji trebaju kredit da ih koriste kako bi izašli iz financijskih poteškoća, možete ih kontaktirati putem e-maila ( davidsonalbertloan @gmail.com) Brzo kontaktirajte (davidsonalbertloan@gmail.com) danas i uzmite svoj zajam od njih po stopi od 3%. Obavezno kontaktirajte DAVIDSON ALBERT LOAN COMPANY.

  • Zovem se Veronika i nisam mogla vjerovati kako sam dobila kredit od 20000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu da takve kreditne tvrtke još uvijek postoje na ovim prevarama posvuda, savjetovali su me i savjetovat ću svima koji trebaju kredit da ih koriste kako bi izašli iz financijskih poteškoća, možete ih kontaktirati putem e-maila ( davidsonalbertloan @gmail.com) Brzo kontaktirajte (davidsonalbertloan@gmail.com) danas i uzmite svoj zajam od njih po stopi od 3%. Obavezno kontaktirajte DAVIDSON ALBERT LOAN COMPANY. /././”[]

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design