Trošak najma kontejnerskih brodova potonuo je u protekla četiri mjeseca 24 posto, a znatno su pale i vozarine u segmentu prijevoza rasutog tereta, nadovezujući se na naznake usporavanja globalne trgovine s opasnim implikacijama po gospodarstvo.
Pad vozarina u brodskom kontejnerskom prijevozu zbog smanjenja obujma trgovine u kontekstu sporova između SAD-a i Kine, slabljenja valuta tržišta u nastajanju i postroženih uvjeta kreditiranja, ne uspijeva se probiti u žarište pozornosti s obzirom na pad tržišta dionica u ovom tjednu ali riječ je o lošem znaku koji nagovješćuje usporavanje svjetskog gospodarskog rasta, upozorava Reuters.
Brodovi za prijevoz rasutog tereta prva su karika u lancu opskrbe, prevozeći sirovine poput ugljena i željezne rude od rudnika do talionica. Zadnja su karika kontejnerski brodovi koji prevoze većinu robe od tvornica do potrošača.
Vozarine u brodskom kontejnerskom i u prijevozu rasutog tereta porasle su u prvoj polovini godine na najviše razine u proteklih nekoliko godina da bi potom naglo pale zbog eskalacije trgovinskog rata između SAD-a i Kine.
“Stagnacija indeksa Baltic dry, koju potvrđuje i indeks kontejnerskog prijevoza tereta, nedvojbeno najavljuje usporavanje svjetskog gospodarstva”, ističe Ashtok Sharma iz singapurske brokerske tvrtke za pomorski prijevoz tereta BRS Baxi.
Frederic Neumann iz hongkongškog ureda britanske banke HSBC konstatira da “globalna trgovina usporava nakon snažnog uzleta u proteklih nekoliko godina”.
Razloge usporavanja pronalazi u posustajanju potražnje u Europi i Kini, problemima na tržištima u nastajanju i američko-kineskim trgovinskim napetostima, koji po njemu “još nisu u potpunosti došli do izražaja”.
Harpex indeks kontejnerskog prijevoza CHT-IDX-HARPX, koji na tjednoj razini prati promjene vozarina, pao je gotovo za četvrtinu u odnosu na lipanj kada je dosegnuo najvišu razinu u sedam godina od 516 bodova.
Freightos Baltic Index FREIGHTOS-GBL-FBX, globalni indeks kontejnerskog prijevoza uveden u Singapuru 2017. godine, porastao je u kolovozu na rekordnu razinu da bi u međuvremenu oslabio 5,4 posto, na 1.583 boda.
Kretanja na tržištu kontejnerskog prijevoza tereta obično odražavaju promjene u razvijenim gospodarstvima dok na tržišta prijevoza rasutog tereta više utječe stanje na tržištima u nastajanju, objašnjavaju analitičari za sektor logističkih usluga.
Negativan utjecaj trgovinskog rata
“Trgovinski rat eskalira… i uopće ne sumnjam da to negativno utječe na trgovinu koja se odvija putem kontejnerskog prijevoza”, ističe Ralph Leszczynski iz singapurske brokerske tvrtke za brodski prijevoz Banchero Costa.
Baltic Dry Index .BADI, pokazatelj kretanja vozarina u segmentu prijevoza rasutih tereta, pao je 13 posto u odnosu na rekordnu vrijednost od 1.546 bodova, dosegnutu u siječnju 2014. godine.
Po tumačenju Leszczynskog, vozarine za prijevoz rasutih tereta padaju najvećim dijelom zbog trendova na tržištima u nastajanju vrijednost čijih je valuta prema američkom dolaru oštro pala, smanjujući njihove kapacitete za plaćanje uvoza.
S obzirom na niz problema tržište prijevoza, do sada se dobro i držalo, zaključuje Neumann.
Iznimka su vozarine u tankerskom prijevozu, budući da kompanije pokušavaju kupiti što više sirove nafte prije stupanja na snagu američkih sankcija na iranski izvoz početkom studenog.
Tako su od rujna vozarine za supertankere DFRT-ME-SIN na relaciji Bliski istok-Singapur poskočile čak 50 posto.
Zdrava potražnja za naftom vremenski se poklopila sa smanjenom ponudom tankera zbog iranskog skladištenja nafte na brodovima, iako analitičari upozoravaju da s obzirom na prijetnju posustajanja gospodarskog rasta pozitivan trend možda neće potrajati.
“Indeks vozarina za prijevoz nafte obično kaska nekoliko tromjesečja za indeksom vozarina za prijevoz rasutih tereta”, podsjeća Sharma. (H)