Održane panel rasprava Pozdrav iz Hrvatske – kulturna baština kao turistički proizvod i promocija mobilne aplikacije Pozdrav iz Zagreba.
Dok je 40% dolazaka turista u Zapadnoj Europi i Americi motivirano kulturom, u Hrvatskoj je postotak znatno niži, tek 10% na razini države, a 26% u Dubrovačko – neretvanskoj županiji, podatak je to s panel rasprave Pozdrav iz Hrvatske – kulturna baština kao turistički proizvod održane u okviru Međunarodnog sajma turizma Place2go koji se ovog vikenda odvijao u Areni Zagreb. U raspravi su sudjelovale stručnjakinje iz kulture, kulturnog turizma i kreativne industrije, dr. sc. Daniela Angelina Jelinčić s Instituta za razvoj i međunarodne odnose, mr. sc. Vlasta Klarić, predavačica na Međunarodnom sveučilištu Libertas, dr. sc. Sofija Klarin Zadravec iz Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, Dragana Lucija Ratković Aydemir iz tvrtke Muze za upravljanje u kulturi i turizmu, Ivana Nikolić Popović iz Hrvatskog klastera konkurentnosti kreativnih i kulturnih industrija i dr. sc. Andrea Pisac, antropologinja i blogerica. Panel raspravu moderirala je mr. sc. Davorka Pšenica iz Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu.
Vlasta Klarić istaknula je kako samo arheološka baština u Turskoj godišnje privuče deset milijuna turista, a kulturni sadržaji Italije 35 milijuna. Najrazvijenija kulturno-turistička zemlja, Velika Britanija godišnje privuče čak 80 milijuna turista čiji je dolazak motiviran kulturom. „Britanci su stručnjaci u tome da budu neozbiljni s visokom kulturnom i ozbiljni s popularnom kulturom. Od bilo koje teme naprave dobru priču, tako su od priče o Jacku Trbosjeku napravili iznimno posjećenu turističku rutu“ rekla je antropologinja Andrea Pisac koji je dugi niz godina provela u Londonu, a danas promovira hrvatsku baštinu u svojim blogovima.
Kao ključna vještina za stvaranje kulturno-turističkih proizvoda istaknuta je interpretacija baštine u kojoj veliku uloga trebaju, kako je naglasila Ratković Aydemir, imati baštinske ustanove poput muzeja, knjižnica i arhiva. „Umjesto ulaganja u otvaranje interpretacijskih centara, mali muzeji diljem Hrvatske trebali bi postati interpretacijski centri“ rekla je Ratković Aydemir dodavši da se nada da će jači interpretacijski zamah dobiti i hrvatska književna baština.
Potencijal u interpretaciji baštine prepoznat je u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici u Zagrebu koja je na sajmu Place2go predstavila i svoju mobilnu aplikaciju Pozdrav iz Zagreba. „Ova aplikacija je prototip koji treba potaknuti kreativce da dođu k nama“ rekla je Klarin Zadravec dodavši kako se NSK različitim digitalnim uslugama otvara široj zajednici, među kojima i turistima te kako je građa koju čuva i koja je dio hrvatskog nacionalnog identiteta potencijal za ispričati prekrasnu priču o hrvatskom jeziku i pismenosti.
U Hrvatskoj je još uvijek nedovoljno prepoznat potencijal kulturne i kreativne industrije u turizmu, istaknula je pak Ivana Nikolić Popović iz Hrvatskog klastera kreativnih i kulturnih industrija. „Još uvijek imamo dojam da su sportaši naši glavni ambasadori, a javnosti je nepoznato da je Hrvatska prepoznatljivija u svijetu po svojim umjetnicima“ rekla je Nikolić Popović dodavši da ne njegujemo kreativnu i kulturnu industriju i nedostaje nam strateški pristup ovoj industriji u koju se, kako je rekla, u mnogim zemljama ubraja upravo i turizam, a koja u Hrvatskoj zapošljava više od 124 tisuće ljudi.
Kreativni i kulturni sektor može dati snažniji zamah turizmu i to kroz, kako je istaknula panelistica Klarić, ekonomiju iskustva. „Nismo se na vrijeme bavili korisnikom. Kreativni turizam zahtjeva interakciju sa sadržajem“, rekla je Klarić dodavši i da je Hrvatskoj potrebna nova Strategija kulturnog turizma jer su, napomenula je, svi ciljevi postojeće strategije zadovoljeni i ostvareni. Kao primjeri dobre prakse kulturnog turizma istaknuti su grad Šibenik i tvrđava Sv. Mihovila, multimedijalni centar Ivanina kuća bajke, manifestacija Noć muzeja i mobilna aplikacija Pozdrav iz Zagreba.
Aplikaciju je na sajmu turizma Place2go predstavila jedna od njezinih autorica, Dragana Koljenik iz Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu, objavivši i kako je upravo ovih dana aplikacija dobila nagradu Međunarodnog saveza knjižničarskih društava i ustanova – IFLA, i to kao jedna od najboljih marketinških kampanja knjižnica. Ova prva mobilna aplikacija NSK koja spaja baštinu i nove tehnologije stala je tako uz bok najvećim svjetskim knjižnicama poput one u New Yorku i Novom Zelandu.