Na putu prema održivom nautičkom turizmu

In Konferencije / savjetovanja
Nautički turizam

Na putu prema održivom nautičkom turizmu: uskoro izdašne potpore za zelenu turističku flotu i dekarbonizaciju hrvatske plovne turističke infrastrukture.

Jadransko-jonska regija bogata je morima, ali i unutarnjim plovnim putevima – rijekama i jezerima, koji sve više postaju i važan turistički resurs cjelogodišnjeg nautičkog turizma, a zbog povećanog pritiska na te prirodne resurse, važnost njihove pravovremene zaštite i očuvanja te potreba za uspostavom zelenih infrastrukturnih kapaciteta i održivih upravljačkih modela u nautičkom turizmu postaju prioriteti regionalnih javnih turističkih politika.

Zato je bitna suradnja na području cjelokupne Jadransko-jonske regije kroz međusobnu razmjenu informacija, znanja i iskustva, zajednička istraživanja i projekte. Jedan od oblika takve suradnje ostvaren je kroz EUSAIR konferenciju o održivom nautičkom turizmu na području Jadransko-jonske regije, održanu početkom srpnja u Zagrebu.

Ozelenjava se najbrojnija čarter flota na svijetu
Hrvatska ima najbrojniju čarter flotu na svijetu s preko 5.000 čarter plovila, a predstavlja i najpoželjniju destinaciju za čarter goste na globalnim tražilicama za najam plovila. Slike koje ovih dana dolaze s Jadrana, marina i luka najbolje to potvrđuju.
Prema rezultatima na konferenciji premijerno predstavljenog, šestog po redu, istraživanja Tomas nautika „Stavovi i potrošnja nautičara u Hrvatskoj u 2022. godini“ – koje Institut za turizam od 2001. godine provodi za potrebe Ministarstva turizma i sporta, nautičari su ne samo brojni, već i izuzetno poželjni gosti, s obzirom na potrošnju tijekom boravka u Hrvatskoj: 60% unajmljuje jahte od hrvatskog čartera, 54% unajmljuje i skipera, pa je čarter turizam jedna od profitabilnijih grana turizma.

Čarter gosti su u prosjeku stari 44 godine, a 57% ih je s primanjima kućanstva višim od 5.000 EUR. Prosječna dnevna potrošnja po osobi je 255 EUR, od čega je 179 EUR vezano uz plovilo. Najviše novih „čarteraša“ u prvom posjetu Hrvatskoj dolazi iz nordijskih zemalja. U mini krstarenjima na manjim plovilima, koja su originalni hrvatski proizvod, gosti u prosjeku troše dnevno 338 EUR, a u strukturi gostiju dominiraju gosti iz zemalja Beneluksa, Velike Britanije i Skandinavije.

Nautičare najviše smetaju gužve u mjestima posjećenim tijekom plovidbe. Iako prema navedenom istraživanju, nautičari u Hrvatsku dolaze radi ljepote prirode i krajolika, više od polovice njih, točnije njih 62%, i dalje ispušta tankove u more, čime direktno dugoročno negativno utječu na ključni motiv svog dolaska. To više nije samo posljedica nedostatka infrastrukture, već informiranosti, svijesti i stavova nautičara. I na pozitivnim promjenama u tom dijelu treba intenzivnije raditi.

Studije Europske komisije i OECD-a Hrvatsku ističu kao zemlju koja je među prvima krenula u uspostavljanje sustavno mjerljivih pokazatelja održivog turizma. Međutim, ne postoji jedinstvena metodologija koja bi mjerila i izmjerila nosive kapacitete cijelog Jadrana, to se tek treba izraditi. Kao jedan od oblika regionalne suradnje nastao unutar 4. tematskog stupa EUSAIR održivi turizam je i strateški projekt „CruiseAIR“. Projekt ima za cilj pripremu planova upravljanja kruzing destinacijama na području cjelokupne Jadransko-jonske regije.

“Kroz novi Zakon o turizmu unaprijedit ćemo okvir za poticanje ulaganja u turizmu, a po prvi puta će se stvoriti i poseban okvir poticaja za održivu nautiku. Poticat će se projekti u turizmu visoke dodane vrijednosti, koji između ostaloga uključuju i charter flotu kao i djelatnosti smještaja gostiju na plovilima nautičkog turizma za krstarenje i plovila za jednodnevne i višednevne izlete. Radi smanjivanja emisija stakleničkih plinova iz turizma, osigurat će se dekarbonizacija turističke infrastrukture i zelena tranzicija turističke flote. Po prvi puta će se omogućiti korištenje potpora za charter flotu i to za obnavljanje ili kupnju čistih vozila ili vozila s nultom stopom emisije. Omogućit će se i ulaganje u marine, i to prihvatnih kapaciteta za crne tankove u marinama”, iznijela je na konferenciji ministrica turizma i sporta Nikolina Brnjac hrvatski primjer dobre prakse.

Hrvatska je u procesu zelene i digitalne tranzicije i transformacije turizma na načelu održivosti, a Zakonom o turizmu, koji je u pripremi, po prvi puta će se stvoriti poseban okvir izdašnih poticaja i za održivu nautiku. Ovogodišnji javni poziv za dodjelu bespovratnih sredstava iz nacionalnih izvora „Konkurentnost turističkog gospodarstva“, u jednom svom dijelu, kroz Mjeru C, pilotirao je i po prvi put uključio i plovne objekte za krstarenje.

Njima je omogućeno financiranje nabavke uređaja za desalinizaciju i uređaja za pročišćavanje otpadnih voda, tzv. smeđe tankove. Sukladno Odluci o dodjeli bespovratnih sredstava od 26. lipnja, na ukupno odobrenih 30 prijava raspoređeno je 400.176 EUR potpora. Po usvajanju Zakona o turizmu očekuju se znatno izdašnija sredstva iz nacionalnih izvora i EU fondova namijenjena upravo razvoju održivog nautičkog turizma.

Primjeri dobre prakse kad su u pitanju održivost, gospodarenje otpadom, korištenje obnovljivih izvora energije te očuvanje mora i priobalja dolaze iz većine ACI marina, najvećeg sustava marina na Mediteranu, koje sve više uvode najnaprednija održiva tehnološka rješenja. Primjeri dobre prakse dolazi i iz zaštićenih područja poput nacionalnih parkova ili parkova prirode kroz donošenje i primjenu planova održivog upravljanja tim područjima.

EUSAIR konferenciju o održivom nautičkom turizmu svojim je izlaganjem zatvorio Robert Pende, ravnatelj Uprave za razvoj poduzetništva, investicije i konkurentnost turističkoga gospodarstva u Ministarstvu turizma i sporta, istaknuvši da „kako bi se potaknule potrebne promjene, svi mi koji se bavimo turizmom moramo svojim primjerom pokazati i biti prvi u očuvanju mora, rijeka i jezera kroz primjenu načela održivog turizma“.

You may also read!

Giving Friday 2024

Giving Friday: dm će donirati pet posto dnevnog prometa ostvarenog u petak 29. studenog

U petak 29. studenog dm će obilježiti Giving Friday, potpuno drugačiju verziju Crnog petka, povodom kojeg će donirati pet

Read More...
Predstavnici MMM

MMM Agramservis novi je izdavatelj mini obveznica

Privredna banka Zagreb (PBZ), dio Sektora inozemnih banaka (IBD) Intesa Sanpaolo Grupe, djelovala je kao jedini agent izdanja i

Read More...
Zaštita na radu investicija, a ne trošak

Zaštita na radu investicija, a ne trošak

Pod pokroviteljstvom Hrvatskog sabora - Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo, Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih i

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design