Predstavljeni rezultati istraživanja o kupovnim navikama i novim trendovima u trgovini

In Konferencije / savjetovanja
Predstavljeni rezultati istraživanja o kupovnim navikama i novim trendovima u trgovini

Prilagodba tržišnim trendovima i pravovremeni odgovor na potrebe potrošača ključni su faktori za dugoročno uspješno poslovanje trgovaca, poručeno je s 4. konferencije o trgovini Održivi potrošač – potrošač budućnosti koja se održala u organizaciji Hrvatske gospodarske komore.

Na konferenciji su predstavljeni rezultati istraživanja o kupovnim navikama u Hrvatskoj prema odabiru potrošača te rezultati istraživanje o potrošačkim navikama generacije Z. Uz uobičajene zakonitosti tržišta, važnost pravovremene transformacije poslovanja danas postaje sve izraženija uslijed klimatskih, geopolitičkih i energetskih izazova.

Maja Bogović
Maja Bogović

“Kako bismo omogućili našim članicama da se prilagode novim trendovima te uoče potencijale i izbjegnu rizike, HGK je pokrenuo niz istraživanja koje će članice moći koristiti na zahtjev, a u cilju donošenja poslovnih odluka temeljenih na podacima. Nacionalno istraživanje o navikama kupovanja i konkurentima na tržištu robe široke potrošnje omogućit će poslovnim subjektima uvid u stanje u raznim segmentima tržišta, počevši od regionalnih navika potrošača do profila potrošača pojedinog trgovačkog lanca”, kazala je Maja Bogović, direktorica Sektora za trgovinu HGK.

Istraživalo se šest različitih kategorija potrošnje i to mješovita roba, odjeća, namještaj i oprema za dom, uređenje doma/ vrta, drogerijski proizvodi te sportska oprema, odjeća i obuća.

Rezultati istraživanja vezani za proizvode široke potrošnje ukazuju na to da smo vrlo aktivni kupci te da mjesečno obavimo kupnju u 4,62 različita trgovačka lanca. Razlozi odabira kupovine u kojoj najčešće kupujemo su dominantno blizina – i to za 60 posto ispitanika, za 50 posto ispitanika su najvažniji kriterij povoljne cijene, dok 42 posto odabire prodavaonicu zbog posebnih promocija/akcija.

Kao najčešći odabir mjesta za kupovinu ispitanici su naveli Konzum (24%), slijede Lidl s 22 posto te Kaufland sa 17 posto, a pojedini udjeli se mijenjaju po regijama, ali i kategorijama potrošnje. Ukupno gledajući, najviše građana je barem jednom u posljednjih mjesec dana nešto kupilo u Lidlu i to njih 70 posto, u Konzumu 67 posto i Kauflandu 53 posto.

Gledajući kategorije proizvoda svježe meso, i dalje najčešće kupujemo u mesnicama (22%), najviše u Dalmaciji gdje je drugo mjesto zauzeo Tommy (20%). Kruh i pekarske proizvode najčešće kupujemo u pekarnicama (28%), a od trgovačkih lanaca u ovoj se kategoriji ističe Lidl sa 17 posto.

U kategoriji drogerijskih proizvoda, najviše ispitanika, 89 posto izjavilo je da je u posljednjih mjesec dana kupovalo u dm-u, a slijede Müller sa 62 posto te Bipa s 49 posto.

Odjeću je u posljednja tri mjeseca kupovalo 91 posto ispitanika i to 88 postou fizičkoj prodavaonici, a 35 posto online. Najviše u Pepcu (56%), KIK-u (41,7%) te u C&A (40,5), a slijede H&M (37,4) te Inditex prodavaonice (ZARA, Massimo Dutti, Oysho) s 31,2 posto.

U periodu od 6 mjeseci 71 posto građana kupovao je proizvode sportske opreme, odjeće i obuće i to najčešće u Dechatlonu, Sport Visionu te Intersportu. Od ukupnog broja kupovina 64 posto je obavljeno fizički, a 26 posto online. U kategoriji uređenje doma i vrta u posljednjih godinu dana kupovalo je 81 posto ispitanika. Više od 70 posto ispitanika kupilo je nešto iz te kategorije u Pevexu, 44 posto u Bauhausu te 20,5 posto u Ferotermu i 12 posto u Građi.

Isti broj ispitanika, njih 81 posto kupovalo je nešto iz kategorije namještaja i opreme za dom i to najviše u Jysku njih 59,8 posto, a slijedi Ikea s 27,4 posto te Emmezeta (Mercury) s 24,6 posto.

Internet trgovina je i dalje u porastu. Rezultati istraživanja pokazali su da je na razini Hrvatske u posljednja tri mjeseca na specijaliziranim internetskim stranicama kupovalo 71 posto građana. Podjednako kupuju i muškarci (70,3%) i žene (71,6%), dok je prosječna starost 45 godina. Regionalno gledajući, najviše (82,8%) se online kupuje u regiji Istra i Primorje sa zaleđem.

Osim velikog nacionalnog istraživanja o potrošačkim navikama, Hrvatska gospodarska komora u suradnji s Ekonomskim fakultetom u Zagrebu, Katedrom za trgovinu i međunarodno poslovanje i drugim partnerima, tijekom studenoga 2024. provela je istraživanje pod nazivom Kako i što kupuje Generacija Z?

Ivona Grgić Bačelić
Ivona Grgić Bačelić

“Generacija Z je prva generacija koja je odrasla s tehnologijom kao sastavnim djelom svakodnevnog života pa su digital native korisnici. Nove proizvode najčešće otkrivaju putem društvenih mreža, a članovi kućanstva su im najvažniji influenceri pri kupnji prehrambenih proizvoda jer kupuju prema navikama članova obitelji, a oni su im najvažniji prilikom savjeta za pripremu obroka. Više od polovice ispitanika svjesno je važnosti prehrambenih navika (52,09%)“, predstavila je zaključke istraživanja Ivona Grgić Bačelić, voditeljica Odjela za distributivnu trgovinu i zaštitu potrošača HGK.

Kod kupnje prehrambenih proizvoda važna im je cijena (82,9%), da je proizvod domaći (71,96%) i kontrolirano porijeklo proizvoda (52,41%). Blizina, cijena i širina asortimana, najvažnije su pripadnicima generacije Z prilikom kupnje u trgovačkom lancu. Zadnjih 10 kupnji su u najvećoj mjeri, u 82,09 posto slučajeva obavili su fizičkoj prodavaonici, a online najčešće kupuju odjeću, obuću, sportsku opremu i obuću, kozmetičke proizvode.

U vremenu velike i lako dostupne konkurencije potrebna je brza prilagodba tržištu, zahtjevima i očekivanjima potrošača , ali transformacija prema održivijem poslovanju, neki su zaključaka panela Aktualno u trgovini na kojem su sudjelovali vodeći ljudi trgovačkih lanaca.

“Sve se događa u trenutku, sve je brzo, prijenos informacija mora biti brz i kratak, poruka jasna i nedvosmislena. Kupci su nestrpljivi , zaposlenici su nestrpljivi, svi očekuju sve sada i odmah. Nikad nije bilo brže, sreća je da se i mi brzo prilagođavamo, držimo korak s tim”, kazala je Tamara Grgić Erdeljac, direktorica Intersporta Hrvatska dodajući da kupci kod online kupnje imaju drukčija očekivanja u odnosu na iskustvo kupovine u fizičkoj trgovini.

Maja Šarić, rukovoditeljica digitalnog marketinga u Konzumu, istaknula je važnost brige o okolišu, s fokusom na smanjenje otpada od hrane i plastike.

“Već godinama ponosno nosimo titulu najvećeg hrvatskog donatora hrane, dok smo se kroz platformu Konzum Reciklopedija posvetili edukaciji i motiviranju naših kupaca o tome kako postupati odgovornije i smanjiti vlastiti otisak na okoliš”, kazala je Šarić.

You may also read!

Počele pripreme za nastup Hrvatske na Međunarodnom zelenom tjednu u Berlinu 2026.

Počele pripreme za nastup Hrvatske na Međunarodnom zelenom tjednu u Berlinu 2026.

Potpredsjednik Vlade i ministar poljoprivrede, šumarstva i ribarstva David Vlajčić održao je radni sastanak s predstavnicima Hrvatske gospodarske komore

Read More...
Gradovi Vrgorac, Sveta Nedelja i Osijek pobjednici su ovogodišnjeg izdanja projekta Od izvora do mora

Gradovi Vrgorac, Sveta Nedelja i Osijek pobjednici su ovogodišnjeg izdanja projekta Od izvora do mora

Nakon provedenih akcija prikupljanja ambalažnog otpada, poznati su gradovi pobjednici ovogodišnjeg izdanja projekta Od izvora do mora. Grad Vrgorac

Read More...
rijeka

U Rafineriji nafte Rijeka proizvedeno održivo zrakoplovno gorivo

U Rafineriji nafte Rijeka po prvi put je proizvedeno održivo zrakoplovno gorivo (SAF - Sustainable Aviation Fuel), izvijestila je

Read More...

One commentOn Predstavljeni rezultati istraživanja o kupovnim navikama i novim trendovima u trgovini

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design