Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta u četvrtak je u zagrebačkom muzeju Mimara svečano obilježilo Svjetski dan prava potrošača. Svečanost su otvorili potpredsjednica Vlade RH i ministrica dr. sc. Martina Dalić i voditelj Predstavništva Europske komisije Branko Baričević, a potom je uslijedio okrugli stol na temu “Kako povećati informiranost potrošača u Republici Hrvatskoj?”.
Potpredsjednica Vlade i ministrica Dalić u svom je uvodnom obraćanju istaknula: „Ocijenili smo kako je na našem tržištu potrebno inzistirati na sveobuhvatnom informiranju i podsjećanju potrošača na njihova prava“, te dodala: „zaštita potrošača postaje tim složenija kada uzmemo u obzir brzinu kojom suvremena tehnologija proširuje usluge trgovine preko interneta za koju je sigurno samo jedno – da će biti sve raširenija i da će ju koristiti sve više potrošača“.
Na svečanom obilježavanju Svjetskog dana prava potrošača Ministarstvo je potpisalo i dva Sporazuma o suradnji na provedbi projekta „Savjetovanje potrošača”, jedan s Ministarstvom financija, koje osigurava sredstva za rad savjetnika za područje financijske pismenosti, te s Gradom Zagrebom za sufinanciranje rada savjetovališta na području grada Zagreba.
Kako bi utvrdili što hrvatske potrošače najviše zanima, Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta provelo je analizu podataka zaprimljenih putem Središnjeg informacijskog sustava za zaštitu potrošača, Europskog potrošačkog centra i tržišne inspekcije. Analiza je pokazala da hrvatski potrošači dostavljaju najviše upita i prigovora vezano uz neispravnost proizvoda i javne usluge – usluge koje država regulira, primjerice elektroničke komunikacije, ili usluge koje država pruža poput vodoopskrbe, odvodnje ili komunalnih usluga.
Od 12 do 18 sati u prizemlju muzeja građani su mogli doznati sve o svojim potrošačkim pravima na 36 informativnih pultova Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta i drugih javnih tijela, dionika politike zaštite potrošača u RH. Potrošači su tako mogli doznati što učiniti s neispravnim proizvodom, kakva su njihova prava na području javnih usluga s naglaskom na elektroničke komunikacije, pronaći informacije o rješavanju potrošačkih pritužbi i sporova, saznati sve o naplati duga potrošača i o zaštiti osobnih podataka, upoznati se s pravima na informacije o hrani i kvaliteti proizvoda, a posebno je istaknuto područje digitalnog tržišta i informacije za potrošače na internetu.
Ministarstvo je u danima od 8. do 15. ožujka organiziralo Tjedan prava potrošača, događaj koji je u 7 gradova Republike Hrvatske (Čakovcu, Slavonskom Brodu, Vinkovcima, Puli, Zadru, Dubrovniku i Zagrebu), uz informiranje građana o njihovim pravima, uključivalo i edukaciju gospodarstvenika o propisima iz područja zašite potrošača.
Tijekom edukacije gospodarstvenici su se upoznali s obvezama trgovaca sukladno Zakonu o zaštiti potrošača, iskustvima tržišne inspekcije, digitalnom gospodarstvu u sferi zaštite prava potrošača, aktivnostima Europskog potrošačkog centra u Hrvatskoj, alternativnim rješavanjem potrošačkih sporova u praksi, informiranjem potrošača o hrani, znakovima kvalitete hrvatskih proizvoda te ulogom mjeriteljstva u politici zaštite potrošača.