Komentar predsjednika Zajednice za ukapljeni naftni plin pri HGK Branimira Palunka u svezi donošenja Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva:
Zajednica za ukapljeni naftni plin Hrvatske gospodarske komore podupire donošenje Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, kojim se primjenjuje Direktiva 2014/94 EU (dalje u tekstu Direktiva). No, mislimo da Direktivu treba primijeniti tako da se uvaže sve posebnosti država članica kada su u pitanju alternativna goriva. U njoj stoji da zemlja članica, nakon provedene analize stanja, može usvojiti Zakon koji će uvažavati sve njene posebnosti. Zajednica za ukapljeni naftni plin HGK u više je navrata dala do znanja da je ukapljeni naftni plin (u daljnjem tekstu UNP) alternativno gorivo kojeg imamo na raspolaganju u više nego dvostrukim količinama od potrebnih za domaće tržište, i to iz vlastite proizvodnje. U skladu s tim, trebao bi biti prepoznat i korišten kao prijelazno sredstvo prema niskougljičnoj energetici.
Prilikom buduće primjene Direktive, potrebno je uzeti u obzir potencijalnu dostupnost goriva, različitim putevima opskrbe i pripadajućim troškovima primjene. Treba imati na umu i da će države članice EU morati definirati nacionalne okvire politike uspostavom cilja, ali taj cilj mora podupirati ostale i postojeće ciljeve i obveze Hrvatske i njenoga gospodarstva te mora s njima biti usklađen.
Prošlotjedne aktivnosti na netom završenomu međunarodnom LPG Summitu Jadransko-jonske regije dale su jasno do znanja da za korištenje u prometu dolaze u obzir sva alternativna goriva, samim tim i UNP, poznatiji kao autoplin.
Argumenti za to objavljeni su u nizu stručnih predavanja. Tako je Samuel Maubanc, generalni direktor AEGPL-a, krovne asocijacije za UNP Europe, skrenuo pozornost na činjenicu da je UNP uvršten u Direktivu, a samim tim je i priznat kao alternativno gorivo te da tu nema više mjesta raspravi je li to ekološki prihvatljivo alternativno gorivo ili nije. Štoviše, Maubanc je upoznao nazočne sa saznanjima o tome da je više zemalja članica EU čak uvrstilo UNP u svoj Zakon prilikom primjene Direktive.
S obzirom na to da je UNP (engl. LPG) prepoznat kao alternativno gorivo i u Direktivi i u Nacrtu prijedloga Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, predlažemo da daljnje aktivnosti glede donošenja, kako Nacionalnog okvira politike kojim se određuje zajednički okvir mjera za razvoj tržišta u pogledu alternativnih goriva u prometnom sektoru i za postavljanje odgovarajuće infrastrukture, tako i 4. Akcijskog plana za energetsku učinkovitost, idu u smjeru uzimanja u obzir UNP-a kao alternativnog goriva. U skladu s time treba predložiti način na koji bi se poticao daljnji razvoj autoplina u Republici Hrvatskoj.
Od važnijih argumenata za to valja istaknuti:
- vlastita je proizvodnja autoplina dvostruko veća od potražnje na tržištu RH te se uvoze vrlo male količine, uglavnom porijeklom iz prerade prirodnog plina
- znanstveno je dokazano da se uporabom autoplina, u odnosu na druge naftne derivate (benzin i dizel), pridonosi smanjenju emisija štetnih plinova, u prvom redu CO2
- treći je argument mogućnost ugradnje autoplina u vozila koja imaju EURO norme I, II i III (a takvih je u Hrvatskoj više od 400.000); takva vozila značajno emitiraju štetne plinove, a pregradnjom benzinskih/dizelskih motora na autoplin dao bi se znatan doprinos smanjenju zagađenja zraka i okoliša u cjelini, ali i prevenciji nezaraznih kroničnih bolesti kao posljedice zagađenja okoliša;
- autoplin je (u odnosu na druga alternativna goriva) i dalje cjenovno prihvatljivo gorivo, što je za tržište RH i kupovnu moć građana vrlo važno;
- uzme li se u obzir da je u 2014. godini ukupna potrošnja UNP u RH iznosila otprilike 140.000 tona, država bi daljnjim urušavanjem tržišta UNP-om na godišnjoj razini samo s aspekta trošarina u budućnosti mogla izgubiti približno 14 milijuna kuna (budući je trošarina na UNP u ovom trenutku 100 kn/1000 kg, dok je za električnu energiju ta trošarina jednaka nuli) i, još važnije, trenutno stopostotno domaće alternativno gorivo.
Istaknuo bih da tom problemu oko uvođenja alternativnih goriva u promet i smanjivanju ovisnosti o fosilnim gorivima, kako to zahtijeva EU, a koja je bila tema sjednice Sabora, treba pristupiti pažljivo, uvažavajući posebnost svake zemlje članice EU. Rok za primjenu Direktive 2014/94 EU bio je 16. studenoga ove godine. Dosad ju je primijenilo i u svoje zakonodavstvo transponiralo svega osam od 28 zemalja članica EU, što govori o složenosti tog problema.
Hrvatska gospodarska komora na raspolaganju je prilikom donošenja daljnjih zakonskih i podzakonskih propisa kao članica radnih skupina koje predstavljaju interese gospodarstvenika u RH, tim više što su među gospodarstvenicima i predstavnici najpoznatijih svjetskih i europskih proizvođača UNP-a, opreme i uređaja s velikim iskustvom u primjeni dobre prakse u zemljama EU.
K tome, u Zajednicu za UNP HGK uključeni su i brojni ugledni hrvatski znanstvenici i akademici koji svojim sposobnostima i znanjima stečenima u svijetu alternativnih goriva mogu pomoći Hrvatskoj na putu prema održivom i učinkovitijem gospodarstvu i državi u cjelini.