Hrvatska bi padom tržišta UNP-a mogla izgubiti minimalno 14 milijuna kuna

In Financije i gospodarstvo
autoplin

Komentar predsjednika Zajednice za ukapljeni naftni plin pri HGK Branimira Palunka u svezi donošenja Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva:

Zajednica za ukapljeni naftni plin Hrvatske gospodarske komore podupire donošenje Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, kojim se primjenjuje Direktiva 2014/94 EU (dalje u tekstu Direktiva). No, mislimo da Direktivu treba primijeniti tako da se uvaže sve posebnosti država članica kada su u pitanju alternativna goriva. U njoj stoji da zemlja članica, nakon provedene analize stanja, može usvojiti Zakon koji će uvažavati sve njene posebnosti. Zajednica za ukapljeni naftni plin HGK u više je navrata dala do znanja da je ukapljeni naftni plin (u daljnjem tekstu UNP) alternativno gorivo kojeg imamo na raspolaganju u više nego dvostrukim količinama od potrebnih za domaće tržište, i to iz vlastite proizvodnje. U skladu s tim, trebao bi biti prepoznat i korišten kao prijelazno sredstvo prema niskougljičnoj energetici.
Prilikom buduće primjene Direktive, potrebno je uzeti u obzir potencijalnu dostupnost goriva, različitim putevima opskrbe i pripadajućim troškovima primjene. Treba imati na umu i da će države članice EU morati definirati nacionalne okvire politike uspostavom cilja, ali taj cilj mora podupirati ostale i postojeće ciljeve i obveze Hrvatske i njenoga gospodarstva te mora s njima biti usklađen.
Prošlotjedne aktivnosti na netom završenomu međunarodnom LPG Summitu Jadransko-jonske regije dale su jasno do znanja da za korištenje u prometu dolaze u obzir sva alternativna goriva, samim tim i UNP, poznatiji kao autoplin.

Argumenti za to objavljeni su u nizu stručnih predavanja. Tako je Samuel Maubanc, generalni direktor AEGPL-a, krovne asocijacije za UNP Europe, skrenuo pozornost na činjenicu da je UNP uvršten u Direktivu, a samim tim je i priznat kao alternativno gorivo te da tu nema više mjesta raspravi je li to ekološki prihvatljivo alternativno gorivo ili nije. Štoviše, Maubanc je upoznao nazočne sa saznanjima o tome da je više zemalja članica EU čak uvrstilo UNP u svoj Zakon prilikom primjene Direktive.
S obzirom na to da je UNP (engl. LPG) prepoznat kao alternativno gorivo i u Direktivi i u Nacrtu prijedloga Zakona o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva, predlažemo da daljnje aktivnosti glede donošenja, kako Nacionalnog okvira politike kojim se određuje zajednički okvir mjera za razvoj tržišta u pogledu alternativnih goriva u prometnom sektoru i za postavljanje odgovarajuće infrastrukture, tako i 4. Akcijskog plana za energetsku učinkovitost, idu u smjeru uzimanja u obzir UNP-a kao alternativnog goriva. U skladu s time treba predložiti način na koji bi se poticao daljnji razvoj autoplina u Republici Hrvatskoj.

 

Od važnijih argumenata za to valja istaknuti:

  • vlastita je proizvodnja autoplina dvostruko veća od potražnje na tržištu RH te se uvoze vrlo male količine, uglavnom porijeklom iz prerade prirodnog plina
  • znanstveno je dokazano da se uporabom autoplina, u odnosu na druge naftne derivate (benzin i dizel), pridonosi smanjenju emisija štetnih plinova, u prvom redu CO2
  • treći je argument mogućnost ugradnje autoplina u vozila koja imaju EURO norme I, II i III (a takvih je u Hrvatskoj više od 400.000); takva vozila značajno emitiraju štetne plinove, a pregradnjom benzinskih/dizelskih motora na autoplin dao bi se znatan doprinos smanjenju zagađenja zraka i okoliša u cjelini, ali i prevenciji nezaraznih kroničnih bolesti kao posljedice zagađenja okoliša;
  • autoplin je (u odnosu na druga alternativna goriva) i dalje cjenovno prihvatljivo gorivo, što je za tržište RH i kupovnu moć građana vrlo važno;
  • uzme li se u obzir da je u 2014. godini ukupna potrošnja UNP u RH iznosila otprilike 140.000 tona, država bi daljnjim urušavanjem tržišta UNP-om na godišnjoj razini samo s aspekta trošarina u budućnosti mogla izgubiti približno 14 milijuna kuna (budući je trošarina na UNP u ovom trenutku 100 kn/1000 kg, dok je za električnu energiju ta trošarina jednaka nuli) i, još važnije, trenutno stopostotno domaće alternativno gorivo.

 

Istaknuo bih da tom problemu oko uvođenja alternativnih goriva u promet i smanjivanju ovisnosti o fosilnim gorivima, kako to zahtijeva EU, a koja je bila tema sjednice Sabora, treba pristupiti pažljivo, uvažavajući posebnost svake zemlje članice EU. Rok za primjenu Direktive 2014/94 EU bio je 16. studenoga ove godine. Dosad ju je primijenilo i u svoje zakonodavstvo transponiralo svega osam od 28 zemalja članica EU, što govori o složenosti tog problema.
Hrvatska gospodarska komora na raspolaganju je prilikom donošenja daljnjih zakonskih i podzakonskih propisa kao članica radnih skupina koje predstavljaju interese gospodarstvenika u RH, tim više što su među gospodarstvenicima i predstavnici najpoznatijih svjetskih i europskih proizvođača UNP-a, opreme i uređaja s velikim iskustvom u primjeni dobre prakse u zemljama EU.

K tome, u Zajednicu za UNP HGK uključeni su i brojni ugledni hrvatski znanstvenici i akademici koji svojim sposobnostima i znanjima stečenima u svijetu alternativnih goriva mogu pomoći Hrvatskoj na putu prema održivom i učinkovitijem gospodarstvu i državi u cjelini.

You may also read!

trump

Trump ‘prizvao’ 500 mlrd dolara ulaganja tvrtki u podatkovne centre za AI u SAD-u

Skupina američkih tehnoloških tvrtki objavila je da će u iduće četiri godine uložiti do 500 milijardi dolara u gradnju

Read More...
Asli Oktay

BAT osmu godinu zaredom prepoznat kao najbolji globalni poslodavac, dio elitne skupine top 16 globalnih kompanija

BAT je osmu godinu zaredom dobio vrijedno priznanje Global Top Employer koji prepoznaje poslodavce koji osiguravaju vrhunske prakse zapošljavanja,

Read More...
Usporavanje rasta robne razmjene EU

Proširena trasa Sueskog kanala primit će brodove najkasnije krajem ožujka

Proširena trasa Sueskog kanala kod egipatskog Malog gorkog jezera bit će spremna za prihvat brodova u prvom kvartalu ove

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design