Djelovati zajedno – s individualnom odgovornošću. Ova maksima karakterizira njemački sustav sigurnosti i zdravlja na radu od 2008. godine, a u tom kontekstu njemačka savezna vlada, savezne pokrajine i institucije za socijalno osiguranje od nezgode – radeći u suradnji sa svim relevantnim dionicima sigirnosti i zaštite zdravlja na radu, a posebno poslodavcima i zaposlenicima – postavili su koordinirani koncept za “Zajedničku njemačku strategiju zaštite na radu” (GDA).
Zajednički ciljevi i područja djelovanja sastavljeni pod vodstvom Njemačkog socijalnog osiguranja od nezgoda (DGUV) i naknadno usvojeni od strane sponzora GDA (njemačka savezna vlada, savezne pokrajine i institucije socijalnog osiguranja od nezgode) imaju za cilj osigurati kontinuirano poboljšanje i unapređenje sigurnosti i zdravlja radne populaciuje; poboljšanja organizacije zaštite na radu; smanjenje zdravstvenih opasnosti povezanih s radom i bolesti mišićno-koštanog sustava; zaštita i jačanje zdravlja zaposlenika izloženih psihičkom opterećenju na rad i dr.
Njemačka nacionalna konferencija o zaštiti na radu je tijelo koje donosi odluke u kojem sponzori GDA razvijaju i promišljaju programe rada koje potom na temelju suradnje, dijeljenja zadataka provode njemačka država i institucije socijalnog osiguranja od nezgode zajedno sa samim tvrtkama. Uspjeh se mjeri pomoću metode evaluacije ostvarenja cilja koja prati i istražuje procese. Mjerenjem uspješnosti na ovaj način moguće je utvrditi učinkovitost preventivnih mjera koje se provode u suradnji s tvrtkama u okviru programa rada GDA. Mjerenje se provodi na temelju standardiziranog skupa evaluacijskih kriterija uključujući odgovarajuće – iu nekim slučajevima posebno razvijene – pokazatelje, te je temeljni element strategije GDA.
Primjer dobre prakse je i višegodišnja kampanja za prevenciju komm mit mensch koju su zajedno provele njemačke ustanove za socijalno osiguranje od nezgode i DGUV.
Kultura prevencije jedne organizacije izražava koliko su teme sigurnosti i zdravlja važne i samorazumljive u svakodnevnom radu.
Ako su visoko cijenjeni, svi su svjesni važnosti prepoznavanja rizika za sigurnost i zdravlje i pronalaženja načina za njihovo poboljšanje. Ako sigurnost i zdravlje postanu ključni problemi u poduzeću, tada se na njih ne gleda samo kao na faktore troškova, već kao na ulaganje u uspješnu budućnost.
Za uspostavljanje kulture prevencije, vodstvo, komunikacija i sudjelovanje važna su polja djelovanja. Dopunjuju ih dobro funkcionirajuća kultura pogreške i dobra radna atmosfera. Sigurni i zdravi procesi naglašavaju posljednje polje djelovanja – integraciju u svakodnevni radni život.
DGUV-ov 5-razinski model pomaže tvrtkama i obrazovnim ustanovama da praktički sagledaju vlastitu kulturu prevencije u svakodnevnom radnom životu i pruža pristupe za njezin daljnji razvoj.
Cilj kampanje bio je osigurati da sigurnost i zdravlje budu uključeni kao važno mjerilo u svim odlukama i procesima – od strane svih ljudi, u svim tvrtkama i obrazovnim ustanovama.
Siguran i zdrav rad, učenje i život. Kampanja je pomogla da svijet rada i obrazovanja postane siguran i zdrav.
Kampanja komm mit mensch koristila je šest područja djelovanja kako bi pokazala ljudima kako mogu početi raditi siguran i zdrav za sebe i druge. Uzeto u cjelini, šest polja djelovanja čine kompanijsku kulturu prevencije:vođenje – menadžeri kao ključna pokretačka snaga,komunikacija – razgovor jedni s drugima je bitan;sudjelovanje – u velikoj mjeri koristiti iskustvo i znanje zaposlenika;kultura pogrešaka – otvoreno razgovarajte o pogreškama i učite iz njih;društvena klima – dobro se osjećam u svom društvu!;sigurnoast i zdravlje – uključite to kao nešto prirodno.
Najvažniji i najkorisniji alat za procjenu vlastite kulture prevencije poduzeća i za formuliranje odgovarajućih ciljeva i ideja dostupan je u obliku Kulturnih dijaloga za prevenciju .
Stvaranje radnih uvjeta u kojima ljudi mogu raditi sigurno i zdravo nije samo važan društveni čimbenik, već ima i ekonomskog smisla. Održiva sigurnost i zdravlje na radu ne samo da poboljšava poslovne operacije i procese, već i smanjuje troškove. Poboljšani uvjeti rada i uvažavanje obavljenog posla od strane zaposlenika povećavaju njihovu motivaciju i minimaliziraju izgubljeno vrijeme zbog nezgoda i bolesti.
Njemačke ustanove za socijalno osiguranje od nezgoda pomažu tvrtkama i obrazovnim ustanovama širokim spektrom preventivnih mjera i preventivnih usluga. Cilj preventivnih poticaja je motivirati tvrtke, ustanove i osiguranike da se angažirano uključe u promicanje sigurnosti i zaštite zdravlja na radu jer u to vjeruju. Ovo je također način da tvrtke iz prve ruke iskuse vezu između zaštite na radu i profitabilnosti.
Temeljni je cilj preventivne kampanje Kultura prevencije podizanje svijesti o sigurnosti i zdravlju kao važnoj vrijednosti za sve ljude, za sve organizacije i društvo u cjelini, kao i integracija sigurnosti i zdravlja u način na koji ljudi razmišljaju i djeluju.
Vrijeme je da i Hrvatska slijedi ovaj i druge primjere dobre prakse, te da se istom usmjere i potrebne promjene sustava osiguranja od ozljeda na radu,kako bi se sustavom bonus/malus vrednovali napori za stalno unapređivanje sigurnosti i zdravlja na radu u hrvatskim tvrtkama i ustanovama.
Vitomir Begović