Robustan godišnji rast u travnju u trgovini na malo

In Trgovina na malo
Radnička prava u Hrvatskoj

Pad prometa trgovine na malo započeo je u ožujku prošle godine (kada je donesena odluka o ograničavanju kretanja i poslovanja zbog početka epidemije u Hrvatskoj) te je kontinuirano trajao sve do veljače ove godine. Uslijed toga će mjesečni podaci u godišnjoj usporedbi od ožujka nadalje biti pod snažnim utjecajem vrlo niske prošlogodišnje baze.

Ipak treba napomenuti da je vidljiv i rast nezavisan od baznoga efekta što pokazuju realni sezonski i kalendarski prilagođeni indeksi godišnjim rastom u prva četiri mjeseca ove godine od 4,2% u odnosu na isto razdoblje predpandemijske 2019. godine. Isto potvrđuje i vrijednost fiskaliziranih računa u trgovini na malo koja je u prva četiri mjeseca bila viša (za 8,3%) nego u istom razdoblju 2019. godine.

Najsnažniji bazni efekt prisutan je upravo u travnju, za kojega su podaci objavljeni danas, budući da je prošlogodišnji travanj bio jedini cijeli mjesec u kojemu su na snazi bile najrigoroznije restrikcije povezane uz epidemiju (ograničavanje kretanja, potpuna zabrana rada pojedinim djelatnostima) što je rezultiralo padom prometa u trgovini na malo za rekordnih 25,5% na godišnjoj, odnosno za 20% na mjesečnoj razini. U odnosu na tako sniženu razinu, u ovogodišnjem je travnju ostvaren snažan godišnji rast koji je iznosio 34,4% (prema kalendarski prilagođenim indeksima) odnosno 36% (prema izvornim indeksima).

Pritom je porastao promet kod svih trgovačkih struka (osim internetske prodaje), ali s najvećim rastom (oporavkom) kod trgovačkih struka koje su bile najviše pogođene prošle godine. Radi se o rastu prometa u trgovinama koje prodaju neprehrambenu robu. Primjerice, prodaja tekstila, obuće i odjeće (koji je bio veći 5,2 puta), motornih vozila (103%), audio i video opreme, željezne robe, električnih aparata za kućanstvo (88,2%) ili računalne opreme (67,6%).

Oporavak trgovine na malo prisutan je i na području cijele EU s vrlo sličnim trendovima među članicama. U ožujku (posljednji objavljeni podatak) godišnji je rast iznosio visokih 11,6%, što je ujedno bio prvi godišnji rast u ovoj godini. Izrazita dinamika ovoga rasta je, kao i u Hrvatskoj, bila pod snažnim utjecajem baznog efekta odnosno izraženoga pada u ožujku prošle godine.

Najveća dinamika rasta je ostvarena, kao i kod Hrvatske, kod trgovina s neprehrambenim proizvodima te u segmentu internetske prodaje. Sve su članice osim Portugala, Mađarske i Malte ostvarile godišnji rast, a dinamika rasta u Hrvatskoj bila je jedanaesta najviša (+3,0%). Kada gledamo kretanja u cijelome prvome kvartalu, rast trgovine na malo u Hrvatskoj bio je četvrti najviši među članicama te je iznosio 5,6%.

Dinamika kretanja u trgovini na malo u sljedećim mjesecima ovisi najviše o stupnju normalizacije turističke sezone, što pak ovisi o epidemiološkim uvjetima u Hrvatskoj, ali i u emitivnim tržištima za Hrvatsku, kao i odnosu pojedinog emitivnog tržišta prema putovanjima u Hrvatsku.

You may also read!

Giving Friday 2024

Giving Friday: dm će donirati pet posto dnevnog prometa ostvarenog u petak 29. studenog

U petak 29. studenog dm će obilježiti Giving Friday, potpuno drugačiju verziju Crnog petka, povodom kojeg će donirati pet

Read More...
Predstavnici MMM

MMM Agramservis novi je izdavatelj mini obveznica

Privredna banka Zagreb (PBZ), dio Sektora inozemnih banaka (IBD) Intesa Sanpaolo Grupe, djelovala je kao jedini agent izdanja i

Read More...
Zaštita na radu investicija, a ne trošak

Zaštita na radu investicija, a ne trošak

Pod pokroviteljstvom Hrvatskog sabora - Odbora za rad, mirovinski sustav i socijalno partnerstvo, Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih i

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu

Opći uvjeti korištenja

Suvremena.hr © Copyright | h1 design